کد خبر: ۱۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 13
دندان‌ها یکی از قسمت‌های بدن هستند که به صورت خود به خودی مرمت نمی‌شوند.

به گزارش آی تابناک : بنابراین وقتی یک کودک به دندان‌های دائمی‌اش آسیب وارد کند، تا آخر عمر باید با این مشکل کنار بیاید. اما یک پژوهش جدید نتایج امیدوارکننده‌ای به نمایش گذاشته که می‌توان به وسیله سلول‌های بنیادی مشتق از دندان کودک، دندان‌های آسیب‌دیده را دوباره اصلاح کرد.

این پژوهش به دنبال یک تحقیق پیشین در جریان است روی hDPSC صورت گرفته بود که این سلول‌ها قابلیت بازیابی پالپ، بخش نرم و درونی‌ترین قسمت دندان را ممکن می‌ساخت.

برای به نتیجه رسیدن، ۴۰ کودک که همگی به نوعی یکی از دندان‌های دائمی‌شان آسیب دیده بود مورد آزمایش قرار گرفتند. عمده بیماران از طریق راه hDPSC درمان شدند در حالی که یک گروه کنترل ۱۰ نفره نیز با شیوه آپکسیفیکیشن یا راه استاندارد فعلی درمان شدند.

بیماران گروه تست، hDPSC از یک دندان سالمشان استخراج و پیش از اینکه بخواهد درون دندان ایمپلنت شود در آزمایشگاه رشد داده شد. پژوهش سپس با درمان بیمار ادامه یافت و پژوهشگران متوجه شدند یک سال بعد، بیمارانی که از این راه استفاده کرده بودند احساسی در دندان خود داشتند در حالی که در گروه کنترل هیچ بازیابی صورت نگرفته بود.

سونگتاو شی از گروه محققان می‌گوید حالا کسانی که از این طریق درمان شده‌اند در دندان‌های خود حس سرد و گرم را متوجه می‌شوند و این یعنی دندان‌های زنده‌ای دارند.

اگرچه نتایج روی کودکان بسیار امیدوار کننده نشان داده اما این رویه روی بزرگسالانی که دندان‌های خود را مدت‌ها قبل از دست داده‌اند کاربردی نیست. اما اهدای hDPSC افراد دیگر ممکن است نتایجی را حاصل کند اگر بدن فرد، سلول‌ها را پس نزند.




منبع : نیواطلس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار