کد خبر: ۱۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 12
دانشمندان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند یکی از دلایل انقراض نسل حیوان‌های عظیم الجثه، پوکی استخوان بوده است.

به گزارش آی تابناک : گروهی از دانشمندان روس در جدیدترین پژوهش‌های خود با نمونه برداری از بافت ستون قفرات و استخوان ماموت‌های منجمد دریافتند یکی از دلایل انقراض نسل این حیوان‌های عظیم الجثه به علت بیماری پوکی استخوان بوده است.

دانشمندان این نتیجه‌ها را با بررسی و نمونه برداری ازبافت بدن ماموت‌های ۱۶۲۰۰ ساله به دست آورده اند.

پوکی استخوان دلیل انقراض بزرگترین حیوان عصر یخبندان + تصاویر

در سال ۲۰۰۲ گورستانی از بقایای ماموت‌ها در منطقه (Lugovskoe) کشف شد که امکان پژوهش درباره ماموت‌ها را دراختیار دانشمندان قرارداد.

محققان با بررسی برروی فسیل منجمد شده ماموت‌ها متوجه ضعف استخوان درستون فقرات آن‌ها شده اند، افزون بر ضعف استخوان‌ها، شکار بی رویه این حیوان‌ها به وسیله انسان‌های باستانی ساکن درمناطق سردسیر هم ازجمله دیگر دلایل منقرض شدن نسل آنهاست.

پژوهش درباره علت انقراض ماموت‌ها به وسیله دانشمندان دانشگاه دولتی تامس (Tomsk State University) همراه با تیمی از پژوهشگران لهستانی با بهره گیری از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته، تجزیه تحلیل DNA و نمونه برداری از بافت ستون فقرات آن‌ها به دست آمده است.

پوکی استخوان دلیل انقراض بزرگترین حیوان عصر یخبندان + تصاویر

افزون بر پوکی استخوان در نمونه به دست آمده از یکی از ماموت‌ها شواهدی از وجود یک حفره در ستون فقرات مشاهده می‌شود که نشان دهنده زخمی شدن ماموت به وسیله شی تیز ساخته شده به دست انسان‌های اولیه است.

کارشناسان اعتقاد دارند انسان‌های باستانی با شکار ماموت‌ها از گوشت آن‌ها تغذیه می‌کردند، نقش ماموت بر روی بسیاری از سنگ نگارها، نقاشی‌های درون غار‌ها و حتی برروی وسایل اولیه شکار انسان‌های باستانی مشاهده می‌شود.

تا پیش از این تحقیق دانشمندان اصلی‌ترین دلیل انقراض ماموت‌ها را سرمای هوا و نبود مواد غذایی می‌دانستند، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند شکاربی رویه انسان‌های اولیه درکنار ضعف استخوان این حیوان‌ها مهمترین دلیل انقراض آن‌ها بوده است.

به دلیل زندگی ماموت‌ها در نواحی سردسیر، امروز بخش زیادی از بقایای آن‌ها باقی مانده است و ازاین رو ارزشمند‌ترین حیوان عصر یخبندانبه شمار می‌آیند.

پوکی استخوان دلیل انقراض بزرگترین حیوان عصر یخبندان + تصاویر

این حیوان‌های غول پیکر ارتفاعی برابر با سه و نیم متر داشته اند، البته ماده‌ها اندکی کوتاه‌تر بوده اند. طول مو‌های بدن آن‌ها به یک متر می‌رسیده است و طول بدن حیوان حدود ۵ متربوده است.

گوش‌های کوچک و دم کوتاه باعث جلوگیری از هدررفتن دمای بدن حیوان‌ها می‌شده است.

امروزه دانشمندان در  تلاش هستند با استخراج DNA بدن این حیوان آن‌ها را شبیه سازی و به دنیای مدرن وارد کنند.


منبع:Dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار