کد خبر: ۱۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 11
کودکان بخشی از بیماران همیشگی بیمارستان‌ها هستند، از این رو به منظور آموزش دانشجویان پزشکی و تسهیل روند درمانی کودکان، دانشمندان رباتی انسان نما به شکل کودک طراحی کرده اند.

به گزارش آی تابناک : کارشناسان به تازگی رباتی انسان نما به نام HAL طراحی کرده اند که سنی مشابه کودک ۵ ساله دارد. درساخت ربات HAL از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده شده است و ربات قابلیت‌هایی منحصربه فرد، چون تنفس، خونریزی از محل زخم و حتی دلتنگی برای دیدار مادر دارد.


قیمت این ربات ۴۸ هزار دلار است و کارشناسان آن را برای آموزش و تمرین دانشجویان رشته پزشکی طراحی کرده اند.


در ساختار ربات HAL حسگر‌ها و سیستم‌هایی وجود دارد که به او اجازه گریه کردن، اشک ریختن و حتی وجود خون مصنوعی زیر پوشش پوست را می‌دهد.

دانشجویان پزشکی با استفاده ازاین ربات می‌توانند به انجام آزمایش‌هایی مختلف ازجمله تست تنفس، بررسی علامت‌های گرمازدگی، برش گلو برای ایجاد راه هوایی جدید، آزمایش خون و مواردی ازاین دست بپردازند.


پزشکان و دانشجویان پزشکی با استفاده از این ربات می‌توانند به شبیه سازی وضعیت آلرژی حاد و تهدید کننده زندگی به نام شوک آنافلاکسی کودکان بپردازند تا در زمان مواجه با موارد واقعی، از آمادگی بیشتری برخوردار باشند.


کارشناسان هدف از ساخت ربات درقالب کودک را نیاز به انجام آزمایش و مواجه با بیماران کودک اعلام کرده اند و به همین دلیل به جای ساخت ربات انسان بزرگسال، کودک طراحی کرده اند.

ربات همچنین دارای یک سیستم صوتی پیشرفته است که با استفاده از آن به زبان کودکانه صحبت می‌کند.

گردش خون دراین ربات با استفاده از یک سیستم هیدرولیکی انجام می‌شود و به این ترتیب خون درسراسر بدن ربات حرکت می‌کند.

چشمان ربات نسبت به نور حساس است و در مواجه با نور به طور مثال معاینه پزشک با استفاده از چراغ قوه مخصوص، مردمک چشم او کوچک یا بزرگ می‌شود.


درزمان آزمایش بروز شوک آنافلاکسی زبان و گلوی ربات دچار تورم شده و به پزشکان امکان احیا و سایر اقدام‌های ضروری پزشکی را می‌دهد.
یکی دیگر از قابلیت‌های ربات امکان اتصال آن به دستگاه EKG برای بررسی فعالیت قلب ربات است.

همچنین می‌توان با استفاده از دستگاه تست قند خون از انگشت ربات نمونه خون دریافت کرد.

انتقال احساس استرس و پریشانی هم از دیگر قابلیت‌های ربات است،

به این ترتیب دانشجویان پزشکی می‌توانند به تمرین چگونگی خدمات رسانی به بیمار در زمان ترس و بی تابی بپردازند.

به تازگی دانشمندان کشور‌های مختلف برای آموزش پزشکان و پرستاران به ساخت ربات‌های انسان نما پرداخته اند که می‌توانند نقش بیمار را اجرا کنند. از جمله ربات زنی به نام ویکتوریا برای آموزش بانوان پزشک در زمینه زایمان زنان، ربات Super tory رباتی به شکل نوزاد تازه به دنیا آمده که سبب افزایش مهارت دانشجویان می‌شوند.




منبع : دیلی میل 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار