کد خبر: ۱۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 06
دبیر کل جشنواره ملی فرهنگی، هنری ایران ساخت گفت: جشنواره ملی فرهنگی، هنری ایران ساخت با شعار فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی و با هدف شناساندن کالای مرغوب ایرانی برگزار می‌شود.

به گزارش آی تابناک : چندسالی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توجه به کالای ایرانی و برند کردن محصولات داخلی جشنواره‌ای را تحت عنوان ایران ساخت برگزار می‌کند و با نامگذاری سال جدید به نام «حمایت از کالای ایرانی» اهمیت این جشنواره دوچندان شد؛ ایران ساخت با هدف شناساندن کالای مرغوب ایرانی و با شعار  «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» برگزار می‌شود و تا به امروز به درستی  رسالت خود را پیش برده است؛ برای آشنایی با محورهای این جشنواره و قدم‌هایی که در راستای حمایت از تولید کننده ایرانی برمی‌دارد با  پرویز کرمی دبیر کل  جشنواره ملی فرهنگی، هنری  ایران ساخت به گفت‌وگوی تفصیلی پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

امسال دومین دوره از جشنواره ایران ساخت برگزار می‌شود؛ برگزاری این جشنواره  چه زمانی و مطابق با چه اهدافی آغازشد؟

از ۲ سال پیش جشنواره ملی فرهنگ هنری ایران ساخت با هدف ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان ،حمایت از کالای دانش بنیان مرغوب و تشویق مصرف‌کنندگان  برای خرید کالاهای دانش‌بنیان کار خود را آغاز کرده است؛ برای آنکه مردم  به سمت کالای دانش بنیان  ترغیب شوند از فضای فکری و فرهنگی کشور بهره گرفتیم و در همین راستا هنرمندان بسیاری کمک کردند تا این فرهنگ به درستی در کشور جا بی‌افتد همچنین  در این راه  از نهاد‌های مختلف دولتی و غیر دولتی همچون مجلس، قوه قضاییه، شهرداری، صدا و سیما، نهاد‌های مردمی، بخش تجسمی، رسانه‌های مختلف، خبرگزاری‌ها، خانه هنرمندان، خانه سینما و همه اصناف فرهنگی و هنری که می‌توانستند زبان موثر گیرا هنر را به خدمت بگیرند و از طریق آن اقتصاد دانش بنیان را معرفی کنند کمک گرفتیم تا به واسطه آن کالا‌های مرغوب ایرانی معرفی شود.

تزریق فرهنگ مناسب به جامعه/ ترویج خرید کالای ایرانی در سایه حمایتی جشنواره ایران ساخت/ معاونت علمی قاتل اقتصاد نفتی است

جریان سازی برای تشویق مردم به سمت کالای ایرانی هدف جشنواره ایران ساخت

هدف اصلی جشنواره ایران ساخت چیست؟

امسال با تدبیر مقام معظم رهبری شعار سال حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی رقم خورد و باید تاکید کنم هدف اصلی ایران ساخت جریان‌سازی برای تولید محتوا در حمایت از کالای ایرانی است ؛خرید کالای ایرانی و رغبت به سمت خرید کالای داخلی یک‌شبه و دوشبه و با دستور عمل و اقدام ملکه نمی‌شود بلکه  نیازمند فعالیت هنری و استمراری است؛ این جشنواره بصورت  ۲ سالانه با هدف رغبت به سمت خرید محصول ایرانی برگزار می‌شود؛  فرهنگ سازی مناسب و دیده شدن کالای ایرانی وظیفه جشنواره ایران ساخت است، در واقع کاری که جشنواره ملی و فرهنگی ایران ساخت انجام می‌دهد تولید محتوا برای فضای مجازی و در حمایت از کالای ایرانی است، ما به دیده شدن، حمایت و برند شدن و فرهنگ سازی کمک می‌کنیم.

 

00:0002:33
  

تفاوت این دوره از جشنواره ایران ساخت با دوره‌های قبلی چیست؟

جشنواره ایران ساخت از بخش‌های مختلفی همچون فیلم، انیمیشن، ادبیات، هنر‌های تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، هنر‌های دیجیتال و بخش ایده بازار تشکیل شده است که امسال در کنار این بخش‌ها دو بخش دیگر دانش‌آموزی و معرفی کارآفرینان برتر اضافه شده است.

چه تسهیلاتی به جوانانی که در این جشنواره موفق به کسب رتبه و مقامی شوند، تعلق می‌گیرد؟ 

کاری که جشنواره انجام می‌دهد فرهنگ‌سازی و ترویج برند و مارک ایرانی است، طی دو سال اخیر تولیدات خوبی در زمینه انیمیشن، اینفوگرافی، فیلم و سریال برای پرداختن به موضوع حمایت از کالای ایرانی تولید شده است تا قبل از جشنواره ایران ساخت و فرهنگ سازی تنها کالا‌های خارجی به کشور وارد می‌شدند و کالا‌های ایرانی حضور موثری در جوامع مجازی نداشتند.

البته معاونت در کنار جشنواره ایران ساخت بخش دیگری تحت عنوان حمایت از کالا‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی صد در صد تولید داخل را هم در برنامه‌های خود دارد که آن هم امسال استثناً در دی ماه و هم‌زمان با جشنواره ایران ساخت برگزار خواهد شد و برندگان پنجمین دوره حمایت از تجهیزات آزمایشگاهی حمایت‌های مالی خود را در اختتامیه جشنواره ایران ساخت دریافت می‌کنند.

همکاری نهاد‌های مختلف در راستای پیش‌برد جشنواره ایران ساخت

در صحبت ‌های خود به این موضوع اشاره کردید که برای پیش بردن جشنواره ایران ساخت  با تعدادی سازمان و نهاد همکاری داشته اید ؛ این نهاد‌ها چه میزان به شما کمک کرده‌اند؟

برای آنکه کالای ایرانی بهتر و موثرتر به جامعه معرفی شود  باید ارکانی در کنار هم شکل بگیرند و وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام دهند؛ ارکان حاکمیتی، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان در این زیست بوم نقش دارند  نمایندگان مجلس، قوه قضاییه، سازمان‌های بازرسی و سازمان‌های  نظارتی باید برای جلوگیری از انحصار وارد عمل شوند، ما می‌توانیم به مردم بگوییم ارق ملی داشته باشید و کالای ایرانی بخرید  اما آیا تولید‌کننده سهمی ندارد؟  

تولید کننده باید تکریم شود و کیفیت محصولات خود را  افزایش دهد و اگر انحصاری در کالایش  بوجود آمده است در آن انحصار نقصانی بوجود نیاورد و قیمت‌ها را روز به روز بالا نبرد ؛ از سوی دیگر دولت هم باید قوانین مشخصی را برای جلوگیری از واردات بی‌رویه و در راستای کمک به تولید کننده داخلی به وجودآورد  و به دلیل نظارت بر تولید کننده در کنار سازمان‌های دولتی نهاد‌های نظارتی هم ترغیب شدند تا در جشنواره ایران ساخت با ما همکاری داشته باشند.

جعفری// گزارش

نقش اصلی دولت برای کمک و حمایت از تولید کننده داخلی به چه صورت است ؟

 اولین قدم  جلوگیری از قاچاق کالا است نباید اجازه بدهیم  نمونه خارجی جنسی که با قابلیت خوب در ایران تولید می‌شود به  کشور وارد شود زیرا  این قاچاق به کالای مرغوب داخلی ضرر وارد می‌کند، باید ساختار‌های آموزشی را وارد کار کنیم، کودکان ما از دوران کودکی باید آموزش‌های لازم را ببیند آن‌ها باید متوجه شوند که کالای ایرانی ارج و قرب دارد، تولیدکنندگان ما کالا‌های بسیار خوبی را به جامعه تزریق می‌کنند، اما متاسفانه از ترس خود برند و مارک خارجی را بر روی کالا‌ها می‌زنند، تا زمانی که حمایت از کالای داخلی در ذهن جامعه ملکه نشود قبح این موضوع نمی‌شکند و هنگامی که تمام ارکان‌های حاکمیتی و مصرف‌کننده و دولت در کنار هم قرار نگیرند نمی‌توان انتظار حمایت  از کالای داخلی را داشت.

تلاش معاونت علمی  برای به دست آوردن به روز آمدترین علوم

مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان به موضوع دوری کردن از اقتصاد نفتی تاکید داشتند، ایشان بار‌ها به موضوع فناوری‌های نوین  تاکید کرده‌اند، شما در معاونت برای محقق کردن فرمایشات ایشان چه کار‌هایی انجام داده‌اید؟

ستاری خود قاتل اقتصاد نفتی است و در معاونت ستاد فناوری‌های راهبردی تشکیل شده است، همچنین در اسناد خود بازنگری مجددی را به کمک شورای عالی انقلاب فرهنگیانجام داده‌ایم و در حال حاضر سند‌های متعددی در این حوزه در حال تدوین هستند، همانطور که  مقام معظم رهبری هم به موضوع علم اشاره کردند جهش خوبی در حوزه علمی داشته‌ایم و در حال حاضر معاونت علمی همه تلاش خود را به کار گرفته است تا به روز آمدن‌ترین علوم دسترسی داشته باشد و این موضوع از طریق برگزاری نشست‌های مختلف با کشور‌های گوناگون و همچنین فعالیت‌ در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود.

البته این درست است که موضوع فرهنگ‌سازی اهمیت بسیاری دارد، اما بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها با مشکلات جانبی بسیاری مواجه هستند آنها با نهاد‌های دولتی به مشکلاتی برخورده‌اند، برای حل مشکل آن‌ها چه کار‌هایی انجام داده‌اید؟

اقتصاد دانش بنیان در کشور ما یک اقتصاد نوپاست و البته چه جشنواره‌ای باشد و چه نباشد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت خود در زمینه تسهیلات و ارائه ۱۲۰ خدمت را انجام می‌دهد و جشنواره ایران ساخت مزید بر حمایت ها است.

برای یک استارتاپ و شرکت دانش بنیان که خدمت و محصولی را ارائه می‌دهند موضوع دیده شدن و برند شدن اهمیت بسیاری دارد؛ در حال حاضر یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان بحث برندینگ است که ایران ساخت با هدف برند کردن کالا‌های ایرانی کار خود را آغاز کرده است.

در کنار فرهنگ سازی و جریان‌سازی ارق خرید کالای ایرانی هم مورد هدف ما قرار دارد،  خرید کالای ایرانی در همه حوزه‌ها چه لوازم خانه و چه خودروی ایرانی می‌تواند باشد، اما معاونت به صورت مجزا و عمده بر روی محصولات هایتک و استارتاپ‌ها فعالیت می‌کند.

 

00:0001:45

 

تا چه اندازه در بحث برندینگ کالا‌های ایرانی موفق بوده اید؟

نمی‌خواهم بگویم که موضوع توجه به کالای ایرانی و عطش خرید محصولات داخلی تنها به واسطه جشنواره ایران ساخت بوده است، اما می‌توانم بگویم که جشنواره به این موضوع کمک بسیاری کرده تنها دو سال است که کالای ایرانی در رسانه‌های ملی و فضای مجازی مشاهده می‌شود و قبل از آن هیچ تولیدی نبود هنرمندانی که به ما اعتماد کردند  و در جشنواره شرکت کردند آفریننده این فضا هستند.

منتخبین جشنواره ایران ساخت جوانانی کمتر از 32 سال  هستند

دبیران ستاد‌های مختلف جشنواره ایران ساخت از میان چه افرادی انتخاب شده‌اند؟

نشست‌های مختلفی برای بررسی موضوعات ایران ساخت برگزار شده است و برای هریک از ستاد ها دبیران متخصصی مشخص شده است دبیر دیداری و شنیداری ایران ساخت اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما، دبیر رسانه‌های مجازی موسویان رئیس مرکز ملی دیجیتال وزارت ارشاد، دبیر بازی‌های یارانه‌های کریمی قدوسی رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بخش دانش‌آموزی مجاوری مشاوره وزیر آموزش و پرورش، بخش ادبیات ناصر فیض از شعرای خوب کشور و بخش هنر‌های تجسمی، شجاعی طباطبایی معاون حوزه هنری هستند. 

دبیرانی که برای جشنواره انتخاب کرده‌اید، در چه سنی قرار دارند؟ 

ما دبیر جوان نداریم، زیرا به اعتقاد ما دبیر کسی باید باشد که بتواند هنرمندان را پای کار بیاورد، اما می‌توانم بگویم عمده نفرات برگزیده در جشنواره همه جوانان زیر ۳۲ سال هستند.

جعفری// گزارش

بودجه معاونت علمی کافی است

آیا  بودجه معاونت کفاف هزینه‌های آن را را می‌دهد؟

بودجه امسال طوری طراحی شده است که  در حد مقدورات از آن راضی هستیم.

صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان بوجود آمده است و وظیفه وام دادن و ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد تعامل معاونت با این صندوق به چه صورتی است؟ 

به کمک خطوط اعتباری بانک‌ها حدود ۵۰۰ میلیارد تومان   به شرکت‌های دانش‌بنیان وام داده شده است؛ صندوق نهادی مستقل است و زیر‌مجموعه معاونت نیست تنها کاری که انجام می‌دهیم  تعامل با این سازمان در راستای حل مشکلات است.





منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار