کد خبر: ۱۹۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 20
پژوهشگران آلمانی ربات مخصوصی را توسعه داده‌اند که به نحوی امکان حضور و پیاده روی یکی از فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین المللی روی زمین را فراهم نموده است.

به گزارش آی تابناک : پژوهشگران آلمانی ربات مخصوصی را توسعه داده‌اند که به نحوی امکان حضور و پیاده روی یکی از فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین المللی روی زمین را فراهم نموده است.

به تازگی «السکاندر گرست» فضانورد آژانس فضایی اروپا موفق شد از ایستگاه فضایی بین المللی، کنترل ربات انسان نمای رولین جاستین را بدست گرفته و محوطه‌ی مرکز هوافضای آلمان واقع در اوبرپفافنهوفن را بگردد.

گرست  برای اولین بار تکنولوژی جدید را آزمایش کرده و به مدت دو ساعت، ربات یاد شده را کنترل نموده است. این مسئله نشان می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک می‌توان از تکنولوژي یاد شده برای کاوش از راه دور سیارات استفاده کرد. بدین صورت دیگر نیازی برای فرود آمدن روی سیاره نخواهد بود و فصانوردان می‌توانند رباتی را به سطح سیاره فرستاده تا با کنترل آن به اکتشاف بپردازند.

بر اساس گزارشات آژانس فضایی اروپا، این ربات به منظور استفاده در پروژه‌های مختلف فضایی طراحی شده چرا که ارسال ربات‌ها به سیارات بسیار ارزانتر از ماموریت‌های اکتشافی تمام می‌شود. ماموریت‌های اکتشافی هزینه‌های سنگینی دارند اما با استفاده از ربات‌ها دیگر نیازی نیست سوخت زیادی برای فرود آمدن روی سطح سیاره‌ها مصرف گردد. این مسئله می‌تواند اکتشافات فضایی بیشتری را رقم زند.

مشکل اینجاست که ربات‌های پیشرفته نیز توانایی‌های محدودی دارند و در ماموریت‌های اکتشافی سیاره‌ها، فاصله‌ی ربات‌ها از دستگاه کنترلشان در زمین، به قدری زیاد است که ارسال و دریافت سیگنال رادیویی هر دستورالعمل برای آنها چندین دقیقه یا ساعت طول خواهد کشید. بدین ترتیب فرضیه‌ کنترل این دستگاه‌ها از زمین رد خواهد شد.

به همین دلیل فضانوردان سعی خواهند کرد که در مدار یک سیاره بمانند و سپس با ربات یاد شده در سطح آن به کاوش بپردازند.

ربات انسان نمای رولین جاستین که توسط پلتفرم پژوهشی DLR در سال ۲۰۰۸ میلادی توسعه یافته، ۱.۹۱ متر بلندی و ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. قسمت های مختلف بدنه‌ی این ربات تا ۵۱ درجه قابلیت چرخش دارند و سنسور‌های گشتاور در تمامی مفاصل آن تعبیه شده است.

همچنین رولین جاستین به دو حسگر تعادلی، دو دوربین استریو، به همراه چهار دوربین رنگی مجهز شده و قادر است با سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

 

تماشا کنید: این کارخانه رباتیک در مدار زمین ماهواره و فضاپیما خواهد ساخت

منبع : نیواطلس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار