کد خبر: ۱۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 14
محققان موفق شدند فناوری نانو را در بدنه یخچال به کار بگیرند تا از فساد مواد غذایی جلوگیری شود.
به گزارش آی تابناک : بررسی محصولات نانو و ارائه تاییدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از ۳ سال گذشته بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌ شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به‌ ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می‌کند.

امروزه یکی الزامات اساسی آشپزخانه‌ها یخچال و فریزرها هستند چرا که بیشتر موادغذایی بیش از چند ساعت و حداکثر چند روز نمی‌توانند در دمای اتاق دوام بیاورند. این وسایل مانع از فساد موادغذایی و در نتیجه جلوگیری از هدرروی آنها می‌شود.

همچنین وجود باکتریها درون یخچال مدت زمان نگهداری موادغذایی را کاهش می‌دهد زیرا این باکتریها سبب افزایش سرعت فساد می‌شود و حتی در برخی موارد از عوامل بیماری زا نیز به شمار می‌روند.

از این رو محققان موفق شدند فناوری نانو را در بدنه یخچال و فریزرها به کار بگیرند تا مشکلات فساد مواد غذایی وجود نداشته باشد. این یخچال و فریزر با بدنه آنتی‌باکتریال از جنس ABS حاوی نانوذرات اکسید روی است.

این محصول با داشتن یخچال و فریزر به طور همزمان، فضای کوچکی از آشپزخانه را اشغال می‌کند و در مواردی که به فضای زیاد برای نگهداری مواد غدایی نیاز نیست می‌تواند کاربردی باشد.

برای کاهش حضور باکتری‌ها در بدنه یخچال و در نتیجه کاهش فساد موادغذایی این یخچال‌ها با بدنه آنتی باکتریال ساخته شده‌اند که در ساختشان از فناوری نانو استفاده شده است.

این محصول مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو بوده و با تولید انبوه یک شرکت ایرانی اکنون در بازار موجود است.




منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار