کد خبر: ۱۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 13
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و اندونزی از ستاد نانو بازدید کرد و گفت: برای اختصاص اعتبارات در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی و نانو مذاکره خواهیم کرد.
به گزارش آی تابناک : بر اساس توافق رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در راستای توسعه تعاملات علمی، فناوری و تجاری در حوزه فناوری نانو در سال ۹۵، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و اندونزی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از دستاوردهای ایران در حوزه نانو در محل ستاد نانو بازدید کرد.

در این دیدار که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام پذیرفت؛ سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ضمن معرفی توانمندی ها و دستاوردهای علمی، فناوری، صنعتی، تجاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه نانو به ارایه گزارشی از عملکرد این ستاد در راستای توسعه تعاملات و همکاری در حوزه فناوری نانو با جمهوری اندونزی، پرداخت.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و با ارائه دکتر سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو انجام پذیرفت، ضمن آشنایی بیشتر با جایگاه علمی، فناوری، صنعتی و تجاری فناوری نانو در عرصه داخلی و خارجی، بر هماهنگی لازم برای توسعه صادرات محصولات نانویی از طریق کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اندونزی تایید کرد.

آذری جهرمی پس از بازدید از نمایشگاه دائمی محصولات نانویی تجاری شده شرکت های ایرانی گفت: در دو برنامه ده ساله در حوزه نانو بسیار برنامه ریزی حساب شده‌ای انجام شده و کشور دارای جایگاه خوبی در این عرصه است. توسعه صادرات محصولات نانویی باید تقویت شود. با توجه به اینکه در آینده فناوری‌نانو نقش مهمی در نظام بهره‌وری دارد و منجر به استفاده کمتر از منابع و افزایش بهره‌وری می‌شود، بنابراین جای خوشحالی دارد که ایران ظرفیت خوبی در این زمینه دارد.

وی افزود: باید در کشورهای هدف کمیسیون مشترک اقتصادی (که این وزارت خانه ریاست آن را بر عهده دارد) از جمله اندونزی و مالزی، برای استفاده از توان نانویی کشور سرمایه‌گذاری کنیم و این نیازمند هدف‌گذاری در بازارهای خاص مانند دارویی، دریایی و پتروشیمی است. بنابراین ضمن شناسایی شرکت های همراه در اندونزی موانع همکاری‌ها را مشخص و به کمیسیون اعلام کنید تا برای تسهیل و رفع موانع برنامه ریزی کنیم.

جهرمی در مورد افزایش اعتبارات مورد نیاز فناوری نانو نیز گفت: برای اختصاص اعتبارات در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی نیز مذاکره خواهم کرد و چهارچوب لازم برای این امر را با وزارت صنایع و معادن ایجاد خواهیم کرد. در جلسه امروز که بسیار مفید بود با دستاوردهای دانش محور جوان ایرانی و فعالیت هدفمند با پیگیری انقلابی آشنا شدم که موجب ارتقای جایگاه ما به سطح خوبی در این عرصه شده است و ما نیز برای توسعه صادرات محصولات نانویی حمایت خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد میزان شناخت خود از دستاوردهای نانو در کشور گفت: از جایگاه کشور و میزان رتبه‌های این فناوری به لحاظ تحقیق و توسعه اطلاع داشتم اما از مصادیق دقیق این توان داخلی اطلاع نداشتم و این بازدید باعث شد تا با جزییات بیشتری از دستاوردهای فناوری نانو مطلع شوم و گزارشات بسیار خوشحال کننده بود.

وی در مورد امکان استفاده از دستاوردهای فناوری نانو در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در راستای استفاده از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی بسیار می‌توانیم از ظرفیت فناوری نانو در عرصه های مختلف استفاده کنیم. به عنوان مثال موردی که بسیار تاثیر گذار خواهد بود استفاده از دستاورد ضد خوردگی مواد نانویی در دکل‌های ارتباطی در مناطق مرطوب و گرم است که با خوردگی مشکلات عدیده ای را بوجود می آورند. قطعا حوزه های دیگری هم وجود دارد که باید بررسی و مشخص شود.

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو پس از ارایه گزارش جایگاه این فناوری و چشم انداز های آینده آن در مورد اقدامات صورت گرفته برای توسعه صادرات فناوری نانو در اندونزی گفت: فعالیت خود را از فروردین ماه ۹۶ آغاز کردیم و تاکنون ۱۵ نشست تجاری و تبادل فناوری در حوزه‌های دارو، بهداشت، خودرو، صنایع دریایی و پوشش، نساجی و سایر حوزه‌ها با شرکت‌های اندونزیایی باهدف توسعه تعاملات فناورانه و تجاری صورت گرفته است. 

وی افزود: امکان عرضه محصولات نانویی و همکاری فناورانه در حوزه منسوجات آنتی باکتریال، کامپاند و مستربچ، تولید رنگ‌های ضد خزه، پوشش های ضد خراش و مقاوم به خوردگی ، رنگ و ضد زنگ و داروهای ضد سرطان با سایر کشورها وجود دارد.




منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار