کد خبر: ۱۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 13
مشخصات پردازنده‌های جدید اینتل نشان می‌دهد که در مقایسه با نسل پیشین، شاهد تفاوت چشمگیری نخواهیم بود.

به گزارش آی تابناک : با نزدیک شدن زمان معرفی رسمی پردازنده‌های جدید اینتل، که با اسم رمز ویسکی لیک (Whiskey Lake-U) شناخته می‌شوند؛ شماره‌ی مدل و مشخصات این پردازنده‌ها نیز توسط تولیدکنندگان فاش می‌شود. در هفته‌ی جاری، شرکت اچ‌پی به‌طور ناخواسته از فرکانس این پردازنده‌ها پرده برداشت. ایسوس و Synnex نیز شماره‌ی مدل و برخی دیگر از مشخصات این پردازنده‌ها را منتشر کردند. بر اساس اطلاعات فاش‌شده، اینتل توانسته سرعت کلاک این پردازنده‌ها را در حالت Turbo، در مقایسه با نسل پیشین به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد.


پیش از این، اینتل در ماه آوریل و در جریان نمایشگاه کامپیوتکس، از تولید پردازنده‌های سری ویسکی لیک U، برای رایانه‌های قابل‌حمل، خبر داده و اطلاعاتی نیز پیرامون این پردازنده‌ها منتشر کرده بود. براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط Intel، این پردازنده‌ها به نسل هشتم خانواده‌ی Core تعلق دارند. برای تولید این پردازنده‌های جدید از فرایندی ‍۱۴ نانومتری استفاده می‌‌شود و بازده‌ی آن‌ها در مقایسه با پردازنده‌های به‌روزرسانی‌شده‌ی خانواده‌ی کیبی‌لیک، بیش از ۱۰ درصد خواهد بود. اگرچه مشخص نیست که آیا معماری این پردازنده‌ها، در مقایسه با نسل پیشین بهبود یافته است یا خیر؛ اما براساس اطلاعات منتشرشده در هفته‌ی جاری، دست‌کم می‌دانیم که فرکانس آن‌ها در حالت Turbo افزایش یافته است.

اینتل

روز چهارشنبه، اچ‌پی به‌طور ناخواسته مشخصات دستگاه تبدیل‌شونده‌ی جدیدی از سری Pavilion x360 را منتشر کرد. در این رایانه‌ها از پردازنده‌های سری ویسکی‌لیک U استفاده می‌شود و مشخصات این پردازنده‌ها نیز به‌همراه مشخصات دستگاه جدید اچ‌پی منتشر شد. در عین حال، ایسوس و Synnex نیز وجود پردازنده‌هایی با شماره‌ی مدل فاش‌شده توسط اچ‌پی را تایید کرده‌اند.

طبق اطلاعات منتشرشده، اچ‌پی رایانه‌ی تبدیل‌شونده‌ی Pavilion x360 را با سه پردازنده‌ی مختلف از سری ویسکی‌لیک U عرضه می‌کند. پردازنده‌های چهارهسته‌ای Core i7-8565U و Core i5-8265U و پردازنده‌ی دوهسته‌ای Core i3-8145U از جمله گزینه‌های قابل انتخاب هستند. واحد گرافیکی این پردازنده‌ها از نوع UHD 620 iGPU با ۲۴ واحد اجرایی است؛ بر همین اساس، باید گفت که واحد پردازش گرافیکی این پردازنده‌ها مشابه نسل پیشین خواهد بود. در عین حال، بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط ایسوس، پردازنده‌های جدید اینتل از حافظه‌های DDR4-2667 پشتیبانی می‌کنند؛ این مسئله نشان‌دهنده‌ی بهبود در مقایسه با نسل پیشین است.

اینتل

اگر پردازنده‌های ویسکی‌لیک U را با سری به‌روزرسانی‌شده‌ی کیبی‌لیک مقایسه کنیم، خواهیم دید که این پردازنده‌های جدید، از نظر فرکانس پایه، برتری چندانی بر نسل پیشین خود ندارند؛ اما در عین حال، سرعت کلاک آن‌ها در حالت توربو به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. در برخی موارد، میزان افزایش بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاهرتز است. این مسئله می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر سرعت پاسخگویی لپ‌تاپ‌های جدید داشته باشد؛ اما در استفاده‌های طولانی‌مدت و تحت فشارِ کاری بالا، تفاوتی میان دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های ویسکی‌لیک U و دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های نسل پیش مشاهده نخواهد شد.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات این پردازنده‌ها را مشاهده کرده و با نسل پیشین مقایسه کنید.

مقایسه‌ی مشخصات پردازنده‌های اینتل
ویسکی‌لیک U
توان طراحی گرماییحافظه‌ی کش L3فرکانس Turboفرکانس پایهتعداد هستهشماره مدل
۱۵ وات۸ مگابایت۴.۶ گیگاهرتز۱.۸ گیگاهرتز۴Core i7-8565U
۱۵ وات۶ مگابایت۴.۱ گیگاهرتز۱.۶ گیگاهرتز۴Core i5-8265U
۱۵ وات۴ مگابایت۳.۹ گیگاهرتز۲.۱ گیگاهرتز۲Core i3-8145U
کیبی‌لیک (سری به‌روزرسانی شده)
توان طراحی گرماییحافظه‌ی کش L3فرکانس Turboفرکانس پایهتعداد هستهشماره مدل
۱۵ وات۸ مگابایت۴ گیگاهرتز۱.۸ گیگاهرتز۴Core i7-8550U
۱۵ وات۶ مگابایت۳.۴ گیگاهرتز۱.۶ گیگاهرتز۴Core i5-8250U
۱۵ وات۴ مگابایت۳.۴ گیگاهرتز۲.۲ گیگاهرتز۲Core i3-8130U




منبع : ANANDTECH 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار