کد خبر: ۱۸۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 13
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: پروژه اعزام انسان به فضا متوقف نشده است و این پروژه به عنوان یکی از زیر پروژه های ۷ سرفصل سند نقشه راه فناوری فضایی کشور به مرور دنبال می شود.
به گزارش آی تابناک : مرتضی براری در مورد تعیین تکلیف پروژه اعزام انسان به فضا که در دولتهای نهم و دهم مورد توجه قرار داشت و برای آن سرمایه گذاری بسیاری صورت گرفت، اظهار داشت: این پروژه به عنوان یکی از زیر پروژه های نقشه راه فناوری فضایی کشور دیده شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: نقشه راه فناوری فضایی کشور در افق ۱۴۰۴ در ۷ سرفصل شامل ماهواره های سنجشی، ماهواره های مخابراتی، توسعه زیرساختها و آزمایشگاههای مرتبط با این حوزه، سامانه های ناوبری و موقعیت یابی، خدمات پرتاب، نجوم و اکتشافات فضایی و نیز سامانه های ترکیبی تعریف شده است که در صورت تصویب، در هر یک از این سرفصلها، پروژه هایی را مبتنی بر منابع کشور تدوین کرده ایم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه  ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای بخش فضایی کشور بودجه دیده شده که ۹۰۰ میلیارد تومان از آن باید از منابع بخش خصوصی جذب شود، افزود: تلاش بر این است که بتوانیم در پروژه های فضایی از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کرده و این بخش را به سمت مشارکت در این پروژه ها ترغیب کنیم. اما در سایر پروژه هایی که جاذبه اقتصادی برای بخش خصوصی ندارد، دولت ورود خواهد کرد.

براری ادامه داد: پروژه اعزام انسان به فضا در حوزه اکتشافات فضایی دیده شده و ادامه آن مطابق با نقشه راه فناوری فضایی کشور، متناسب با منابعی خواهد بود که در اختیار این بخش قرار دارد.

وی با تاکید براینکه نمی گوییم این پروژه متوقف شده بلکه اعزام موجود زنده در سرفصل اکتشافات فضایی دیده شده است، گفت: نمی گوییم این پروژه اولویت ندارد اما در این زمینه باید صبوری کنیم؛ این پروژه در برنامه وجود دارد اما مبتنی بر منابعی است که تخصیص داده می شود و باید بتوانیم این منابع را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران، مهمترین دغدغه فعلی بخش فضایی کشور را قرارگیری ماهواره عملیاتی ایران در مدارهای لئو و ژئوی زمین عنوان کرد و گفت: با قرارگیری این ماهواره، می توان به جامعه خدمات ارائه کرد. چرا که ما معتقدیم که مهمترین اولویت، رفع نیاز کشور است. براین اساس توسعه زیرساختهای فضایی در اولویت یک قرار دارند.

براری در مورد نحوه هزینه کرد اعتبارات فضایی برای پروژه اعزام انسان به فضا، خاطرنشان کرد: باید درنظر گرفت که کشور با محدودیت منابع روبرو است و باید اولویت پروژه ها متناسب با بودجه، تعریف شود. هزینه کرد برای پروژه اعزام انسان به فضا نیز به نقشه راه بستگی دارد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: ما در حوزه کاوشگر تاکنون توانسته ایم تا سقف ۱۲۰ کیلومتر پرتابگر داشته باشیم و این دانش در کشور ما ایجاد شده است. در سند نقشه راه فضایی کشور نیز رشد این بخش را دیده ایم تا به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر و پس از آن به یکهزار کیلومتر برسیم.  باید به این نکته توجه داشت که فناوریها در کنار هم جلو می روند و اینطور نیست که یک پروژه را متوقف کنیم.






منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار