کد خبر: ۱۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 13
از شامگاه یکشنبه ۲۱ مرداد، شاهد یک بارش شهابی فوق‌العاده زیبا در آسمان خواهیم بود.
به گزارش آی تابناک : همیشه شهاب باران و زیبایی های آن برای همه افراد جذاب بوده است و برخی از گذشته های دور بر این باور بوده اند که اگر در هنگام تماشای یک ستاره دنباله دار آرزو کنی به آروزهایت می رسی!
 
هر چند که شاید این مسئله از نظر افراد بسیاری خرافات به نظر برسد اما به هر حال بارش شهابی که امشب در آسمان زخ می دهد یکی اززیباترین پدیده های نجومی است که بسیاری از منجمان، دوست داران نجوم و عکاسی در انتظار تماشا ان و شکار تصاویر زیبا و خارق العاده بارش شهابی برساوشی هستند.
آغاز زیباترین بارش شهابی سال/ برای تماشای پدیده نجومی بی نظیر به آسمان چشم بدوزید

چرا شهاب باران در آسمان این گونه دیده می شود

دنباله‌دارها در مسیر خود به دور خورشید ذراتی را به جا گذاشته اند، سیاره  زمین در حرکت سالیانه خود وقتی  به مدار دنباله داری نزدیک می رسد، در اثر برخورد یا ذرات پراکنده ناشی از دنباله دارها، بارش شهابی در آسمان دیده می دهد، ذراتی که بارش‌های شهابی را به وجود می آورند، تقریباً در مسیرهایی موازی با هم و سرعتی  یکنواختی به جو ورود پیدا می کنند و شهاب‌های برساوشی که امشب در آسمان دیده می شوند، سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه  دارند.
 
عمل سوختن و یونیزه شدن ذرات در ارتفاع ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتری بالتر از سطح زمین اتفاق می‌ افتد و این فاصله برای انسان های روی زمین بسیار زیاد است واما به دلیل خاصیت پرسپکتیو چشم، ساکنان کره زمین فکر می کنند این شهاب های  درخشان از یک نقطه آسمان خارج می‌شوند که در اصطلاح نجوم  به این نقطه مجازی کانون بارش می‌گویند.
 
آغاز زیباترین بارش شهابی سال/ برای تماشای پدیده نجومی بی نظیر به آسمان چشم بدوزید

در این شب ها بیشترین بارش شهابی سال را خواهید دید

بارش شهابی برساوشی یکی از مشهورترین شهاب باران ها محسوب می شود که همه ساله در روزهای 21 و 22 مردادماه به اوج خود می‌رسد. این بارش شهابی ناشی از بازمانده‌های دنباله‌دار 109/P سویفت تاتل بوده که هر 130 سال یک بار به دور خورشید می‌ چرخد و این بارش زیبا و خیره کننده را در آسمان زمین رقم می زند.
 
بارش شهابی برساوشی به این دلیل برساوشی نامگذاری شده است که در قدیم اخترشناسان فکر  می کردند که کانون این بارش شهابی درصورت فلکی برساوش است  اما سال ها بعد مشخص شد که کانون اصلی این بارش شهابی در صورت فلکی ذات‌الکرسی و در نزدیکی مرز با صورت فلکی برساوش قرار گرفته است  اما با این حال به دلیل اینکه نام‌ها اغلب در ستاره شناسی  تغییر نمی‌ کنند، نام این بارش شهابی برساوشی باقی ماند.
 
آغاز زیباترین بارش شهابی سال/ برای تماشای پدیده نجومی بی نظیر به آسمان چشم بدوزید
 
علی ابراهیمی سراجی کارشناس نجوم با بیان اینکه  شامگاه و بامداد روزهای 21 و 22 مرداد ماه جاری آسمان میزبان بارش‌های شهابی است که در این شب‌ها به دلیل کم‌بودن درخشندگی ماه، رصدگران می‌توانند در مناطق به دور از آلودگی نوری شهرها این پدیده زیبای نجومی را نظاره گر باشند، اظهار کرد: بارش شهاب سنگ بارش شهابی است که به بارش برساوشی معروف است و از اثر یک دنباله‌داری به نام سوئیت تالت به وجود می ‌آید.

در هر ساعت 100 شهاب شنگ

وی بیان کرد: بازمانده‌های دنباله‌دار 109/P سویفت تاتل که هر 133 یک بار دور زمین می‌گردد، باعث به وجود آمدن شهاب‌های کوچک می‌شود که باقی مانده این سنگ ریزه‌ها بین 27 تیر تا 30 شهریور به زمین پرتاب می‌شود.

ابراهیمی‌سراجی 27 تیر تا 30 شهریور را اوج اصلی پرتاب این سنگ ریزه‌ها دانست و گفت: توده اصلی این سنگ ریزه‌ها در 22 مرداد اوج می‌گیرد که در بهترین حالت 100 شهاب سنگ به زمین پرتاب می‌شود.

آغاز زیباترین بارش شهابی سال/ پدیده نجومی که شما را میخکوب آسمان می کند

شهاب باران تا کی ادامه داد؟

بر اساس اطلاعاتی که دانشمندان سازمان ناسا منتشر کرده اند، بهترین زمان برای رصد و تماشای بارش شهابی برساوشی چند ساعت پس از گرگ و میش تخمین زده شده است..

ابراهیمی سراجی در باره مدت زمان بارش شهابی برساوشیگفت:  این اتفاق یک بازه 12 ساعته است که از ساعت  12و30 شب 21 مزداد آغاز می شود و  تا 12 صبح 22 مرداد ادامه دارد که تقریبا 2 الی 4 صبح بیشترین بارش را در آسمان شب نظاره گر خواهیم بود.

آغاز زیباترین بارش شهابی سال/ پدیده نجومی که شما را میخکوب آسمان می کند

بهترین نقاط  جهان و ایران برای رصد زیباترین بارش شهابی سال

بارش شهابی برساوشی از شمال و جنوب استوا قابل رویت است و طبق گفته کارشناسان، اواسط عرض جغرافیایی، بهترین مکان برای رصد این پدیده نجومی زیبا و دیدنی است.

ابراهیمی‌سراجی درباره رصد بارش شهابی برساوشی در ایران گفت: اگر تمایل دارید این بارش را ببینید خارج از شهرهای بزرگ و پر جمعیت که آسمان شهر تاریک است می‌توان این بارش را دید.

آغاز زیباترین بارش شهابی سال/ پدیده نجومی که شما را میخکوب آسمان می کند

پدیده های نجومی که شهاب باران امسال را زیباتر کرده است

گفته می‌شود بارش شهابی برساوشی سال 97 از آنجایی که ماه در وضعیت ویژه ای دارد، منحصر به فرد است، در زمان اوج بارش شهابی برساوشی امشال ماه در وضعیت محاق یا تاریک قرار دارد و از این رو  این پدیده نجومی به خوبی رویت خواهد شد و فرصتی مناسبی برای عکاسان و منجمان محسوب می شود .

افزون بر این همزمان با بارش شهابی برساوشی امسال سیاره‌ مریخ در حضیض مداری( نزدیک‌ترین فاصله با زمین)  قرار دارد  و این سیاره به رنگ سرخ  در آسمان دیده می شود و تا حدود ساعت چهار بامداد روز ۲۲ مرداد می توان ان را در پس تماشای شهاب باران به زیبایی دید و  همه اینها موجب شده است تا منجمان، عکاسا ن و علاقه مندان به  پدیده های نجومی از مدتها قبل در انتظار وقوع این پدیده زیبا باشند تا بتتوانند تصاویری زیبا و دیدنی را شکار  و ثبت کنند.

برای به دست آوردن بهترین تصاویر از این رویداد نجومی فوق العاده به دوربین DSLR نیاز دارید. درمکان مورد نظر خود که حتماً باید آلودگی هوا درآنجا کم باشد مستقر شوید و وسایل لازم ازجمله مواد غذایی، شارژر، آب آشامیدنی و جعبه کمک‌های اولیه همراه خود داشته باشید.

آغاز زیباترین بارش شهابی سال/ پدیده نجومی که شما را میخکوب آسمان می‌کند

چگونه از شهاب باران امشب و فردا شب عکسبرداری کنیم؟

عکاسان حرفه‌ای برای تولید تصاویری زیبا و ارزشمند به بیابان‌ها و دشت‌ها می‌روند که از شهر‌ها فاصله زیادی داشته باشد؛ روشنایی چراغ خانه و خیابان‌ها درشهر‌ها می‌تواند سبب مخدوش شدن کیفیت عکس گرفته شده شود.

دوربین خود را برروی سه پایه محکم کنید، زیرا کوچکترین لرزش می‌تواند تمامی زحمت‌های شما را بی نتیجه کند.

برای گرفتن تصاویر از یک کابل آزاد شاتر یا تایمر اتومات استفاده کنید. دراین صورت می‌توانید با سرعت بالا به عکاسی از مسیر حرکت شهاب و به ویژه دُم آن بپردازید و نوعی تصویر ۳۶۰ درجه از چرخش شهاب‌ها به دست آورید.

آغاز زیباترین بارش شهابی سال/ پدیده نجومی که شما را میخکوب آسمان می‌کند

برخی از دوربین‌های پیشرفته این امکان را به کاربر می‌دهند که کنترل و تنظیم شاتر را به وسیله گوشی تلفن همراه هوشمند انجام دهند.

استفاده از تایمر خودکار این امکان را به کاربر می‌دهد که تصاویری سریع و پشت سر هم دیگر از بارش شهابی تهیه کند.

برای به دست آوردن تصویری فوق العاده زیبا به لنز زاویه‌ای بزرگ نیاز دارید که برای عکس برداری از ستاره‌ها و گستره فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این لنز به کاربر امکان می‌دهد بدون نیاز به حرکت دادن دوربین، کل مسیر شهاب سنگ را رصد و از آن عکس برداری انجام دهد.

عکس برداری درشب نیازبه باز گذاشتن شاتر دوربین برای مدت زمان طولانی دارد و به این ترتیب می‌توانید مسیر‌های ستاره‌ای را ثبت کنید.

همزمان با چرخش کره زمین به نظر می‌رسد که شهاب‌ها نیز درحال دگرگون کردن مسیرشان هستند و اگر شاتر دوربین به اندازه کافی باز باشد می‌توانید حرکت آن‌ها را به خوبی ثبت کنید.

استفاده از نرم افزارهای برخط مانند SkySafari می تواند به شما درخصوص آسمان، صورت های فلکی و پدیده های نجومی اطلاعات مفید دهد.

اگر می خواهید با استفاده از گوشی تلفن همراه به عکاسی از بارش شهابی بپردازید، برروی گوشی های دارای سیستم عامل ای او اس، نرم افزاری به نام Camera NightCap وجود دارد که به شما اجازه تصویر برداری با کیفیت بالا از این پدیده را می دهد.

درگوشی های دارای سیستم عامل اندروید نیز می توانید با انجام تنظیمات مخصوص نوردهی و نیز کند کردن سرعت گرفتن عکس تصاویر زیبایی از بارش شهابی داشته باشید.




منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار