کد خبر: ۱۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 12
محققان دانشگاه تولدو در اسپانیا بر این باورند که خیره شدن طولانی‌مدت به نور آبی تلفن‌ همراه، تبلت و تلویزیون، بینایی را تحت تاثیر قرار داده و سبب تولید مولکول‌های سمی در سلول‌های شبکیه می‌شود.
به گزارش آی تابناک : تحقیقات جدید دانشمندان حکایت از آن دارد که نور آبی ساطع‌شده از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها، روند نابینایی را تسریع می‌بخشد.

محققان دانشگاه تولدو در اسپانیا بر این باورند که خیره شدن طولانی‌مدت به نور آبی تلفن‌ همراه، تبلت و تلویزیون، بینایی را تحت تاثیر قرار داده و سبب تولید مولکول‌های سمی در سلول‌های حساس به نور چشم می‌شود که بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا را سرعت می‌بخشد. دژنراسیون ماکولا تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید است که در حالت طبیعی با افزایش سن بروز می‌کند اما در حال حاضر به دلیل استفاده از تلفن‌های همراه، تبلت و تلویزیون، 11 میلیون نفر در آمریکا به آن دچار هستند. آماری که پیش‌بینی شده تا سال 2050 به دو برابر برسد.

در این تحقیقات که نتیجه آن ماه گذشته منتشر شد، محققان، سلول‌های زنده را در معرض نورهای مختلف قرار دادند و متوجه شدند که قرار گرفتن در معرض نور آبی به واکنشی در سلول‌های شبکیه چشم منجر می‌شود که حاصل آن تولید مولکول‌های سمی است.

هرچند نگاه کردن به نور آبی ساطع‌شده از گوشی موبایل، تبلت یا تلویزیون، برای کاربران، آزاردهنده نیست اما اثر خودش را می‌گذارد و همین سبب شده برخی شرکت‌های تولیدی در صفحه‌نمایش محصولات خود از فیلتر نور آبی استفاده کنند که ایده بسیار خوبی است.

 محققان دانشگاه تولدو توصیه می‌کنند که هنگام استفاده از تلفن همراه، تبلت، تلویزیون و دیگر گجت‌ها از عینک‌های با فیلتر UV یا عینک‌هایی با لنز نارنجی که نور آبی رو فیلتر می‌کنند استفاده شده و از استفاده این وسایل در تاریکی خودداری شود.




منبع : تسنیم 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار