کد خبر: ۱۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 12
آسمان شب سرشار از شگفتی هاست و در روز‌های آتی در هفته جاری می‌توانید شاهد رویداد زیبای بارش شهابی بِرساوُشی در آسمان باشید.

به گزارش آی تابناک : کارشناسان اعلام کرده اند درشب‌های شنبه و یکشنبه این هفته  افراد می‌توانند به تماشای رویداد زیبا و شگفت انگیز بارش شهابی بِرساوُشی بپردازند، در این شب‌ها هرساعت حدود ۶۰ الی ۷۰ ذره شهاب سنگ وارد اتمسفر کره زمین می‌شوند و در اثر حرارت بالا در جو می‌سوزند که مناظری زیبا را درآسمان شب موسوم به بارش شهابی به وجود می‌آورند.

تقارن این رویداد با زمان ماه نو و نامرئی بودن ماه سبب افزایش تاریکی آسمان شب و درنتیجه امکان رصد بهتر آسمان به وسیله دوست داران پدیده‌های نجومی می‌شود.

این پدیده منحصربه فرد درآمریکا، اروپا، کانادا، شمال استرالیا، مکزیک، آمریکای مرکزی، آسیا، بخش قابل توجهی از آفریقا و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی قابل مشاهده است، ازجمله ویژگی‌های شگفت انگیز این پدیده امکان مشاهده آن در شمال و جنوب خط استواست، هرچند که ساکنان نواحی عرض‌های میانی شمالی بهترین دید را دارند.


مشاهده بارش شهابی بِرساوُشی برای افرادی که درفضا‌های غیرشهری و باز زندگی می‌کنند بیشتر امکان پذیر است، برای تماشای بارش شهابی بِرساوُشی به تجهیزات خاصی نیاز نیست و می‌توان با چشم غیرمسلح نیز به رصد این پدیده پرداخت، متخصصان و منجمان آماتور برای پژوهش و عکس برداری از این پدیده زیبا از تجهیزات، تلکسوپ، دوربین‌های عکس برداری حرفه‌ای برروی سه پایه و دوربین‌های دوچشمی استفاده می‌کنند.


کارشناسان اعلام کرده اند به جز دو شب یکشنبه و دوشنبه این هفته که بارش شهابی بسیار شدید است در روز‌های آینده تا حدود روز ۲۴ ماه آگوست (2 شهریور) در آسمان بارش شهابی با شدت کمتری رخ خواهد داد.


حرارت بالا در زمان برخورد این ذره‌ها با اتمسفرکره زمین سبب می‌شود تا آن‌ها کاملاٌ بسوزند و رَدی درخشان درپشت خود به نام دُم شهاب ایجاد کنند.
بارش شهابی بِرساوُشی هرسال درماه‌های جولای و آگوست رخ می‌دهد که نتیجه جدا شدن ذره‌ها از دنباله دار (Swift-Tuttle) است، این دنباله دارهر ۱۳۳ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد و اولین بار درسال ۱۸۶۲ رصد شده است.


بارش شهابی به طورکلی زمانی رخ می‌دهد که اشیای ماورای جو زمین وارد اتمسفر کره زمین شوند که دراثربرخورد با لایه گرم و سوزان اطراف جو زمین به شکل گو‌های گداخته تبدیل می‌شوند، برخی از این ذره‌ها درهمان لایه اتمسفر زمین کاملاً می‌سوزند، اما برخی دیگر دارای انرژی بیشتری هستند و با عبور از اتمسفر کره زمین به سطح زمین می‌رسند.


دنباله دار (Swift-Tuttle) دارای طولی برابر با ۱۶ مایل و تشکیل شده از یخ و سنگ است، این دنباله دارهر ۱۳۳ سال یک بار به دور ستاره خورشید می‌چرخد.


سرعت بارش‌های شهابی بِرساوُشی در زمان برخورد با اتمسفر کره زمین حدود ۲۱۴۳۶۵ کیلومتر برساعت خواهد بود، کارشناسان به علاقه‌مندان به تماشای بارش شهابی توصیه می‌کنند درشب‌های یکشنبه و دوشنبه به وقت محلی ده شب به فضای خارج ازخانه بروند و این بارش زیبا را تماشا کنند، یکی از بهترین زمان‌ها برای مشاهده بارش شهابی ساعت‌های اولیه صبح( بین 3 تا 5 صبح) ، زیرا نور کمی درآسمان است و شکار پدیده به راحتی انجام می شود.


به دلیل اینکه بارش شهابی در بخشی از آسمان که صورت فلکی بِرساوُش (Perseus constellation) وجود دارد رخ می‌دهد این پدیده بارش شهابی بِرساوُشی نام گذاری شده است.


شروع بارش شهابی از صورت فلکی بِرساوُشی آغاز می‌شود و به تدریج در آسمان شب منتشر می‌شود.
منبع:Dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار