کد خبر: ۱۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 09
مدیرکل فروش سازمانی شرکت ارتباطات سیار ایران به ضرورت ورود اقتصاد دیجیتالی به حوزه‌ها و صنایع مختلف از جمله هوشمندسازی کنتورهای آب، برق و گاز اشاره کرد که موجب اصلاح الگوی مصرف و ایجاد منفعت برای مردم و دولت می‌شود.
به گزارش آی تابناک : یاسر رضاخواه با بیان اینکه برخی از تکنولوژی‌های جدید در دنیا مناسب هوشمندسازی شبکه‌های مختلف از جمله شبکه‌های انرژی مانند کنتورهای برق، آب و گاز است، اظهار کرد: همان‌طور که ۳G و ۴G زمانی تکنولوژی‌های جدیدی بودند که قابلیت‌های جدیدی را در اختیار جامعه قرار می‌دادند، اکنون نروبند آی‌اوتی (Narrowband-IoT) زیرساختی را در هوشمندسازی کنتورها آماده می‌کند و همان انقلابی را که در رفتار مردم ایجاد شد و آوردهای اقتصادی داشت، به این صنعت‌ها هم می‌آورد.

وی ادامه داد: از طرفی از آنجا که هوشمندسازی کنتورهای گاز، آب و برق روی شبکه‌های ۳G و ۴G به دلیل مصرف بالای باتری و هزینه‌های بالا و پوشش کم، روش‌ بهینه‌ی اقتصادی نیست، ما نیز در شبکه خودمان از تکنولوژی نروبند آی‌اوتی استفاده می‌کنیم. بر این اساس در حوزه صنعت برق می‌توانیم الگوی مصرف را اصلاح کنیم، ‌ مدیریت مصرف انجام دهیم و اپلیکیشن‌های متفاوتی را برروی کنتورها و المان‌های مختلف شبکه توزیع و انتقال انجام دهیم که مردم هم از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

هشدار به کاربران پرمصرف

مدیرکل فروش سازمانی شرکت ارتباطات سیار ایران با اشاره به مزایای استفاده از روش‌های هوشمندسازی کنتورها بیان کرد: با این روش می‌توان مصرف را در تعامل با مشترک مدیریت کنید و در پیک مصرف به جای اینکه برق را قطع کنید، ‌با ابزارهای مختلف به مشترک هشدار دهید که به پیک مصرف نزدیک می‌شود و اگر مصرف خود را مدیریت کند، برق قطع نمی‌شود؛ اما اگر مدیریت نکند، برق قطع خواهد شد. حتی می‌شود به جای قطع برق همه، برق مشترکین پرمصرف را به صورت انتخابی قطع کرد.

رضاخواه در ادامه با بیان اینکه حجم زیادی از نیروگاه‌های ما با هزینه ارزی بسیار بالا تولید می‌شوند و هر ۱۰۰۰ مگاوات نزدیک به یک میلیون دلار ارزبری دارد، گفت: در حالی که این نیروگاه‌ها تنها در یکی دو ماه اوج مصرف در تابستان در مدار هستند و در بقیه مواقع برق اضافه‌ای دارند. اگر بتوانیم این برق را با یک درآمد کم صادر کنیم، آورده اقتصادی بسیار بالایی هم برای دولت خواهد داشت، چون می‌تواند تولید برق را بهینه کند.

وی ادامه داد: اگر شما برق را درست مصرف کنید، از تلفات برق جلوگیری می‌شود؛ تلفات برق یعنی اینکه سوخت کمتری به نیروگاه‌ها تزریق شود. با مدیریت مصرف، هم هزینه‌های جاری دولت و هم هزینه سرمایه دولت مدیریت می‌شود. علاوه بر این مشترک هم نفع می‌برد. همان‌طور که شاهدیم در تابستان قطع برق چه مشکلاتی را برای مشترکان ایجاد کرده است.

تلفات در روش غیرهوشمند بالاست

مدیرکل فروش سازمانی شرکت ارتباطات سیار ایران با اشاره به ورود اقتصاد دیجیتالی به حوزه‌ها و صنایع مختلف بیان کرد: در حال حاضر به علت عدم دقت درخوانش کنتور، در بخش گاز تلفات زیادی داریم، چون گاز سیال است و فشار و دمای محیط در دقت کنتور تاثیر می‌گذارد، ما برآورد داریم تا سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان قرائت کنتور دچار خطاست که هزینه‌اش برای دولت است. در مصرف آب هم تلفات بسیار زیادی داریم. اگر لوله‌های انشعاب اصلی آب دچار شکستگی و نشت ‌شود، ما ماه‌ها بعد می‌فهمیم در صورتی که شبکه هوشمند در لحظه به شما می‌گوید کجای شبکه دچار نشتی شده که جلوی آن را بگیرید.

رضاخواه با بیان اینکه در حال حاضر روش مدیریت الگوی مصرف، تعامل با مشترکین و تولید در نیروگاه‌ها، روش‌های غیرهوشمندانه هستند که می‌توانند هوشمندانه انجام شوند، افزود: بحث دیگر، این است که اکوسیستم و اقتصاد این فضا هم تغییر پیدا می‌کند. در صنعت مخابرات، تا چند سال پیش هیچ‌گاه استارت‌آپ معنی نداشته اما اکنون این تکنولوژی جدید، یک سری استارت‌آپ را وارد عرصه می‌کند که آن‌ها تبدیل به یونیکورن یا بنگاه‌های اقتصادی میلیارد دلاری می‌شوند. در صنعت برق هم می‌شود استارت‌آپ آورد.

وی با اشاره به روند تبدیل کنتورهای سنتی به هوشمند اظهار کرد: ما ‌در کنتورهای گاز بسیار جلو رفتیم و تستهای یک کنتورساز هم انجام شده و درصورتی که بتواند یک تست موفقیت‌آمیز در شبکه لایو شرکت گاز هم انجام دهد، شرکت گاز تعهد کرده که سفارش ۵۰۰ هزار و سپس چند میلیون کنتور بدهد. ما همین پروژه را هم در شرکت برق استارت زدیم. تفاهم‌نامه اولیه یک پروژه هوشمندسازی شبکه آب و آبیاری کشاورزی هم در شرف امضاست.

مدیرکل فروش سازمانی شرکت ارتباطات سیار ایران در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها باید با همکاری همه اجزای اکوسیستم شکل بگیرد یعنی ما به عنوان زیرساخت ارتباطات، وزارت نیرو و پیمان‌کارهایشان، کنتورسازها و دیگر اجزا. امیدواریم کاری که وزیر ارتباطات در صنعت ما شروع کردند و پیش‌قدم شدند و با نظر مثبت وزرای جهاد کشاورزی و نیرو پیش می‌رود، باعث تحول عظیمی در شرایط کشور شود و یکی از تبلورات و بزرگترین منافع مفهوم اقتصادی در سال‌های آینده، در این حوزه‌ها شکل بگیرد.




منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار