کد خبر: ۱۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 06
طرح نوآفرین، استارت‌آپ‌های کوچک را از پرداخت مالیات معاف می‌کند. به گفته وزیر ارتباطات این طرح در جهت رفع موانع مالیاتی، بیمه و زیرساخت‌های حقوقی استارت‌آپ‌ها در یک دوره زمانی ۳ الی ۵ ساله طراحی شده و هم‌اکنون نیز در دولت مطرح است.

به گزارش آی تابناک : آذری جهرمی اظهار امیدواری کرده که این طرح با بازنگری در برخی پارامترها به زودی در هیات دولت تصویب شود. وی عنوان می‌کند که سازمان امور مالیاتی کل کشور نیز طرح را قبول و امضا کرده است. جهرمی البته در پایان اردیبهشت ماه و همزمان با روز جهانی ارتباطات نیز گفته بود که این طرح به زودی تصویب خواهد شد.

وزیر ارتباطات اشاره کرده است که معافیت مالیاتی البته صرفاً برای کسب‌وکارهایی است که در دوره‌های اولیه‌ فعالیت خود یا «نونهالی» هستند و نه شرکت‌های بزرگی مانند اسنپ یا دیجیکالا:

تحریم ها و استارتاپ ها

«آنچه در طرح نو آفرین آمده است، مشوق‌هایی برای کسب‌وکارها در دو دوره سید و تری سید به عنوان دوره اولیه یا نونهالی است و استارت‌آپ‌هایی که در این مرحله قرار می‌گیرند از مالیات معاف خواهند شد.

طرح نوآفرین صرفا برای حمایت از کسب و کارها در دوره نونهالی به منظور گسترش حجم بازار و سرمایه شرکت‌ها تا زمان تبدیل شدن به یک کسب و کار مستقل و تنومند است. کسب و کاری مثل دیجیکالا و اسنپ در این طرح قرار نمی‌گیرد و هیچ دلیلی ندارد که مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را پرداخت نکند چرا که آنها کسب و کارهای استارت آپی گذشته بودند و حالا یک شرکت مستقل و تنومند اینترنتی به شمار می‌روند.»

نکته قابل توجه در خصوص بحث پرداخت مالیات از سوی استارت‌آپ‌ها، نحوه درآمدزایی آنهاست که متفاوت از روند‌های سنتی است و یک کسب‌وکار نوپای اینترنتی ممکن است برای بازه زمانی طولانی به درآمدزایی نرسد.

پیش از این «رضا الفت نسب»، عضو هیات‌ مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بوده که حدود ۹۰ درصد از کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران زیان می‌دهند و سازمان امور مالیاتی نیز درک صحیحی از چرایی ادامه‌ی فعالیت آنها در صورت سودآور نبودن ندارد. الفت نسب در همین رابطه گفته بود:

«این روند باعث شده تا محاسبات اشتباهی صورت بگیرد و باورشان نشود که یک کسب‌وکار در حال زیاندهی است. توضیح می‌دهیم که ماهیت این نوع از کار همین است و شاید سال‌ها زمان نیاز باشد تا کسب‌وکار بتواند به نقطه سر به سر برسد. می‌گویند چطور ممکن است در طول چند سال کارمند داشته باشید، تعداد کارمندان را افزایش دهید و بدون سودآوری چنین روندی را طی کنید؟ این تفکر باعث مشکلات زیادی شده است.»




منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار