کد خبر: ۱۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 06
اپل در تصمیم‌گیری جدید خود اپلیکیشن‌های خود را از برنامه‌‌ی مشارکتی آیتونز حذف خواهد کرد. در اینصورت منبع درآمد قابل توجهی را از وب‌سایت‌های خبری iOS خواهد گرفت.
به گزارش آی تابناک : هفته‌ی گذشته اپل از تصمیم خود مبنی بر حذف اپلیکیشن‌ها و پرداخت درون‌برنامه‌ای از برنامه‌ی رابطه‌ای آیتونز (iTunes Affiliate Program) از اول ماه اکتبر خبر داد، ظاهرا این شرکت تیم تحریریه و قابلیت جستجوی خود را جایگزین‌های قدرتمندی برای وب‌سایت‌های جانبی و پایگاه‌های خبری می‌داند، این وب‌سایت‌ها سابقه‌ی کسب درآمد از طریق ارجاع خوانندگان خود به اپ‌استور را دارند.

سرویس بازاریابی رابطه‌ای برای مدت‌ها راهی برای کسب درآمد از اپل برای وب‌سایت‌ها بود، درآمدی که از محل سهم ۳۰ درصدی اپل از فروش محتوا در آیتونز و اپ‌استور تأمین می‌شد و یکی از منابع قابل توجه برای ادامه‌ی فعالیت‌ سایت‌های خبری مستقل و ناشرانی محسوب می‌شد که درباره‌ی اپلیکیشن‌های اپ‌استور محتوا تولید کرده و آن‌ها را به اپ‌استور لینک می‌کردند.

با شروع به کار اپ‌استور جدید در iOS و macOS در کنار راهکار‌ بهبودیافته‌ی آن برای یافتن اپ‌های جدید، اپل، برنامه‌ی بازاریابی رابطه‌ای را یک قابلیت غیرضروری می‌داند؛ خاطرنشان می‌کنیم که با توجه به تعدد برنامه‌های اندروید که از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کنند، گوگل از بازاریابی رابطه‌ای برای اپ استور حمایت نمی‌کند.

حال وب‌سایت‌های خبری متمرکز بر iOS مانند TouchArcade ممکن است در غیاب این منبع بزرگ درآمدی، فعالیت خود را متوقف کنند. الی هوداپ، سردبیر این وب‌سایت از سال ۲۰۰۹ تاکنون، در این خصوص چنین نظری دارد:

لحظاتی پیش، اپل اعلام کرد با توجه به قابلیت جستجوی بهینه شده در اپ استور جدید، قصد حذف برنامه‌ رابطه‌ای خود را دارد. (موسیقی، کتاب، فیلم و تلویزیون همچنان باقی خواهند ماند). سخت است این خبر را جور دیگری به‌جز این حالت بخوانیم که: نظر ما از ارزش ناچیز تحریریه‌های جانبی به بی‌ارزش‌بودن آن‌ها تغییر یافته است. من واقعا هیچ ایده‌ای درباره‌ی برنامه‌ی TouchArcade برای آینده ندارم. با وجود تمام مشکلات موجود بر سر راه، ما همواره درآمد حاصل از بازاریابی رابطه‌ای را در اختیار داشتیم؛ چرا که [به‌لطف مقالات ما]، خرید‌های بسیاری از اپ‌استور انجام می‌شد. نمی‌دانم چطور می‌توان غیر از این تصور کرد که اپل دهن‌کجی بزرگی به سایت‌هایی مانند TouchArcade و AppShopper نشان داده است.

هوداپ می‌گوید در طول سال‌های اخیر، اداره‌ی وب‌سایت‌هایی مانند TouchArcade دشوارتر شده است؛ چرا که کسب درآمد از طریق تبلیغات به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و بازی‌های رایگانی که از طریق پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای کسب درآمد می‌کنند و به درآمد حاصل از ارجاع به اپ‌استور اتکا ندارند، برای قبضه‌ی اپ‌استور منتشر شده‌اند راه‌ها به‌عنوان مسیر اصلی کسب درآمد درنظر گرفته نمی‌شود. او می‌گوید TouchArcade در حفظ اکانت Patreon تلاش ناموفقی داشته‌ و همچنین از خدمات بازاریابی رابطه‌ای آمازون برای حفظ وضعیت خود استفاده کرده‌ است.

اما برای سایتی با محوریت اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌ی مشارکتی اپل به نقل از هوداپ یک مسیر قابل اطمینان برای کسب درآمد بود. خرید یک‌نفر به‌تنهایی اهمیت چندانی ندارد، اما زمانی‌ که تمام خریدها در کنار هم قرار می‌گیرد، با فروش فیلم‌هایی چون Office Space و Superman III هم‌رده خواهد شد. این معاملات معکوس در  حجم زیاد، بسیار قابل توجه می‌شود.

سال گذشته اپل نرخ مشارکت را از 7 درصد به 2.5 درصد رساند که این یک ضربه عظیم جمعی به وب‌سایت‌ها بود. طبق گفته‌ی هوداپ با این‌وجود وب‌سایت دستخوش کاهش نیرو و حتی بودجه شد. حالا او می‌گوید این شفاف نیست که نشریه‌اش از چه طریق باید هزینه‌هایش را بپردازد. او می‌نویسد: ما نمی‌دانیم باید چکار کنیم. من پشتیبانی ندارم.






منبع : ورج 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار