کد خبر: ۱۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 04
فضاپیمای آمریکایی اسپیس‌ایکس تا سال ۲۰۱۹، بدون وابستگی به روسیه فضاپیمایان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.

به گزارش آی تابناک : ناسا می‌خواهد وابستگی خود را به روسیه برای ارسال فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) متوقف کند، قرار است این موضوع به زودی با اسپیس ایکس به تحقق بپیوندد؛ در واقع فضاپیمای آمریکایی اسپیس‌ایکس تا سال 2019، بدون وابستگی به روسیه فضاپیمایان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.

در سال 2014 قرار شد آمریکا 2.6 میلیارد دلار به «اسپیس ایکس»، شرکت فضایی «ایلان ماسک» بپردازد تا این فضاپیما فضانوردان آمریکایی را با خود به مدار فضا ببرد، همچنین یک قرارداد مشابه دیگر با بوئینگ بسته شد، ارزش این قرارداد 4.2 میلیارد دلار بود، از آن زمان، هر 2 پروژه بارها و بارها تاریخ اجرایی شدن عملیات خود را به تاخیر انداختند.

آمادگی فضاپیمای «اسپیس ایکس» برای جابجایی انسان‌ها به فضا

سرانجام روز پنج‌شنبه ناسا اعلام کرد که دراگون اسپیس‌ایکس (SpaceX Crew Dragon)، فضاپیمای مخصوص حمل فضانوردان، در نوامبر 2018، تست و در نهایت در آوریل سال 2019، به طور آزمایشی پرتاب خواهد شد. سفینه «استارلاینر بوئینگ» (CST-۱۰۰ Starlinger) نیز در اواخر سال 2018 یا اوایل 2019 آزمایش و اواسط سال 2019 به طور آزمایشی به فضا پرتاب می‌شود.

پس از تست خدمه فضایی، هر 2 این فضاپیمایان تحت فرایند صدور گواهینامه ناسا قرار خواهد گرفت، اگر این فرایند به خوبی انجام شود، می‌توان گفت که آنها توانسته‌اند به هدف اصلی خود یعنی جابجایی فضانوردان ایالات متحده آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی دست یابند.

آمادگی فضاپیمای «اسپیس ایکس» برای جابجایی انسان‌ها به فضا

تاخیر در اجرای این عملیات به هیچ وجه غیر منتظره نیست و  در ماه ژوئیه، دفتر حسابداری دولتی (GAO)، یک سازمان مستقل که هزینه‌های فدرال برای کنگره را بررسی می‌کند، در گزارشی پیش‌بینی کرده است که فرآیند صدور و دریافت گواهینامه اسپیس‌ایکس تا فوریه 2020 به طول می‌انجامد، به گزارش این موسسه، بوئینگ یک ماه زودتر از اسپیس‌ایکس موفق به دریافت تاییدیه و گواهینامه خود می‌شود، بنابراین، تاریخ‌های اعلام شده تعجب‌آور نیستند، گرچه آنها جزو اخبار خوب به شمار نمی‌روند.

فضانوردان ناسا در حال حاضر با فضاپیمای روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند و این قرارداد در ماه نوامبر 2019 به پایان می‌رسد، در واقع ناسا بعد از این زمان هیچ راهی برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی ندارد و این وضعیت تا زمان آماده شدن 2 فضاپیمای اسپیس‌ایکس و بوئینگ ادامه خواهد داشت.




منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار