کد خبر: ۱۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 July 28
با نزدیک شدن به زمان تحریم های رسمی آمریکا شرکت ها یکی پس از دیگری در حال خروج از ایران هستند و به نظر می رسد یکی از آخرین قربانیان تحریم دونالد ترامپ شرکت رنو باشد.

به گزارش آی تابناک : این مسئله در حالی اتفاق می افتد که رنو در حال حاضر در ایالت متحده آمریکا خودرو نمی فروشد.

این خبر را بلومبرگ رسانه ای کرده است.

Thierry Bollore مدیر ارشد اجرایی شرکت رنو در جریان یک کنفرانس تلفنی در روز جمعه اعلام کرده است که عملیات اجرایی حضور رنو در ایران به دلیل تحریم های ایالات متحده آمریکا متوقف خواهد شد.

او در ادامه صحبت هایش اعلام می کند:" ما به دنبال اهداف جدیدی برای توسعه کسب و کار خودمان به خصوص در آفریقا هستیم و با امیدواریم با یک رشد قدرتمند بتوانیم فرصت های از دست رفته بازار ایران را جبران کنیم".

Nissan, Renault and Mitsubishi

تحریم های ایالات متحده از سال 2016 به مقدار بسیار زیادی پس از توافق هسته ای کاهش پیدا کرد و اروپا توانست تا سطح تجارت خود با ایران را به 10 میلیارد دلار برساند. حال اما ایالات متحده آمریکا از توافقی که در سال 2015 میلادی بدست آمده خارج شده است و مجددا محدودیت های تجاری با ایران را اعمال کرده است و این مسئله شرکت ها را یکی پس از دیگری از حضور در ایران به عقب می راند. تحریم صنایع و فروش خودرو در ایران یکی از اولین تحریم هایی است که تا چند روز دیگر رسما اعمال خواهد شد.

دیگر شرکت هموطن رنو یعنی گروه PSA (پژو-سیتروئن) که مشغول به تولید و مونتاژ پژو و سیتروئن در ایران بودند نیز پیشتر خبر از توقف برنامه های خود در ایران را داده بودند. شرکت های حوزه انرژی و به خصوص در حوزه نفت و گاز همچون توتال و Engie همراه با دیگر غول های صنعتی اروپا از جمله شرکت زیمنس  که با تجهیز نیروگاه های توربینی کشور موافقت کرده بود و حتی شرکت هواپیماسازی ایرباس که سفارش 100 فروند هواپیما را دریافت کرده بود از دیگر شرکت هایی هستند که با اعمال این تحریم ها دچار مشکل خواهند شد. شرکت ingenico نیز که در زمینه پرداحت های مالی فعال است اعلام کرد که سطح فعالیت های مالی خود با ایران را کاهش خواهد داد.

گرچه دولت های اروپایی همچنان به دنبال حفظ توافق هسته ای هستند و اعتقاد دارند که برنامه ایران برای ساخت صلاح هسته ای را به ازای دسترسی به بازارهای جهانی متوقف کرده است، اما در واقعیت مسائل بسیار پیچیده تر از آن چه که به نظر می رسد است. به طور مثال شرکت رنو هیچ فعالیتی در ایالات متحده ندارد اما با توجه به این که رنو و نیسان با یک دیگر ادغام شده اند رنو بخش اعظمی از سهام نیسان را در اختیار دارد و بزرگ ترین بازار فروش نیسان نیز در ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

ماه گذشته کارلوس گون مدیرعامل رنو- نیسان در حضور سهام داران این شرکت گفت که به دنبال آن هستند تا اندک حضور رنو در کشورهای حاشیه خلیج فارس را حفظ کنند، اما ظاهرا حالا این سناریو حتی در مورد بازار ایران قابلیت اجرایی ندارد.

سال گذشته رنو به توافقی جامعه در زمینه فروش و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در ایران با نمایندگی محلی خود یعنی پرتو نگین ناصح رسید. این شراکت هنوز به مرحله تولید خودرو نرسیده بود. اما رنو همانند سابق با دو شرکت ایران خودرو و سایپا به عنوان بزرگ ترین شرکت های خودروسازی در ایران از سال 2003 مشغول است.

شرکت های فرانسوی که در بازار ایران حضور داشتند ازدولت ایالات متحده در خواست معافیت از تحریم ها را داده بودند که با رد درخواست مبنی بر معافیت از این تحریم ها حتی با این که به صورت مستقیم در این کشور حضور ندارند، نشان دهنده سخت بودن شرایط پس از وضع این تحریم ها است. به طور مثال موانع بانکی و اعتباری در حال حاضر بسیار پیچیده است و دور زدن دوباره تحریم ها تبدیل به کاری بسیار سخت خواهد شد.

در حال حاضر فروش محصولات رنو در نیمه ابتدایی سال 10 درصد کاهش پیدا کرده است و برای بازاری که 8 درصد آن در دستان رنو قرار دارد کاهش بسیار زیادی است. طبق صحبت های مدیراجرایی رنو به احتمال بسیار زیاد فروش محصولات رنو در نیمه دوم سال در ایران به صفر خواهد رسید.



منبع : بلومبرگ 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار