کد خبر: ۱۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 July 25
با استفاده از قابلیت عکس و فیلم برداری برروی گوشی تلفن همراه هوشمند خود می‌توانید از رویداد طولانی‌ترین خسوف قرن خاطره‌ای ماندگار بسازید.

به گزارش آی تابناک : جمعه ۵ مرداد اهالی ایران و بسیاری دیگر از کشور‌های جهان می‌توانند شاهد پدیده منحصربه فرد و شگفت انگیز طولانی‌ترین خسوف قرن باشند.

رخ دادن این پدیده فرصتی استنایی برای منجمان آماتور، کارشناسان و دوستداران علم نجوم و نیز عکاسان است، می‌توانید تصاویری زیبا از رخداد خسوف در منطقه محل زندگیتان تهیه و آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


برای انجام عکاسی نجومی، برخی شرکت‌های مشهور در دنیا، قابلیت‌هایی برروی دوربین‌های دیجیتال و آنالوگ خود قرار داده اند که اجازه ثبت تصاویری فوق العاده دقیق و واضح را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اما اگر دوربین حرفه‌ای در اختیار ندارید می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی تلفن همراه خود نیز تصاویری فوق العاده ثبت کنید.


زمان رخ دادن خورشید گرفتگی به دلیل شدت نور خورشید افراد نباید بدون استفاده از عینک مخصوص به خورشید نگاه کنند، حتی نگاه کردن از درون صفحه نمایش تلفن همراه نیز می‌تواند سبب آسیب به چشم یا حتی دوربین عکاسی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از ورق‌های دودی برروی لنز دوربین در آن زمان استفاده شود.


کارشناسان برای انجام عکس برداری نجومی از پدیده هایی، چون ماه یا خورشید گرفتگی توصیه می‌کنند از نرم افزار‌های شاتر مخصوص تنظیم سرعت عکس برداری و نورپردازی برروی گوشی تلفن همراه استفاده شود.


همچنین قرار دادن تلفن همراه برروی پایه مخصوص سبب کاهش لرزش در زمان عکس برداری می‌شود. عکاسان حرفه‌ای به افراد توصیه می‌کنند به جای عکس گرفتن از این پدیده نجومی فوق العاده از آن تصویربرداری کنند و در زمان بازبینی، بهترین فریم را به عکس تبدیل کنند یا در زمان تصویر برداری عکس بگیرند تا نما‌های مناسب را از دست ندهند.


از لنز دوربین یا نرم افزار‌های نورپردازی نیز می‌توان برای به دست آوردن تصویری با کیفیت بالا استفاده کرد.

برای مشاهده بهتر پدیده نجومی و عکس برداری در بهترین زمان توصیه می‌شود از نرم افزار و تجهیزات دارای فناوری بلوتوث برای عکس برداری با فاصله از گوشی استفاده شود.

همچنین قرار دادن تنظیمات تلفن همراه روی پنج یا 10 ثانیه یا تنظیم دستی زمان بیشتری در اختیار عکاس برای عکس برداری مناسب از سوژه خود قرار می‌دهد.


تلفن همراه دارای تنظیماتی برای قفل شدن برروی بخشی از تصویر است و به این ترتیب وضوح عکس افزایش می‌یابد. فوکوس تصویر را برروی سوژه عکاسی خود به طور مثال ماه قرار دهید تا بهترین تصاویر را به دست آورید.‌

می‌توانید از تنظیم عکس برداری آرام استفاده کنید و یا چندین عکس پشت سرهم بگیرید و به این ترتیب مسیر حرکت ماه و دگرگونی‌های آن در شب را می‌توانید رصد کنید.


شرکت‌های سازنده تلفن‌های همراه دارای سیستم عامل آندروئید و آی او اس، هر 2 تنظیمات منحصربه فردی برای عکاسی و تنظیم عکس برروی گوشی‌های تلفن همراه ساخت خود قرارداده اند.

برخی از فرمت‌های پیش فرض در تلفن همراه برای ذخیره عکس‌ها می‌تواند سبب از دست رفتن میزان زیادی از جزئیات شود، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد عکس‌ها را به شکل خام ذخیره کنند. برخی برنامه‌ها در تلفن‌های همراه اجازه ذخیره تصاویر با فرمت‌های مختلف را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

پ
برخی از شرکت‌های سازنده تلفن همراه نیز لنز‌هایی جداگانه یا دوربین‌های سه بعدی ساخته اند که می‌توانید با اتصال به تلفن همراه خود از قابلیت‌های آن‌ها استفاده کنید.

برای انجام عکاسی عالی با تلفن همراه هوشمند نیاز به صرف وقت، دقت، مطالعه در خصوص ویژگی‌های تلفن همراه و تمرین است.


اگر تمایل دارید با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای D-SLR DX به عکاسی نجومی بپردازید، از محدوده کانونی ۱۸ تا ۳۵ میلی متر استفاده کنید. برای عکاسان با دوربین عکاسی FX D-SLR فاصله کانونی ۲۸ تا ۳۵ میلی متر مناسب است.

با انجام راهکاری‌های بالا می‌توانید تصاویری فوق العاده ثبت کنید.

گفتنی است؛  آغاز ماه گرفتگی در ایران ساعت 22 و 54 دقیقه، آغاز گرفتگی کلی در ساعت دوازده نیمه شب، پایان گرفتگی کلی ساعت 1 و  43 دقیقه بامداد و پایان گرفتگی ساعت 2 و 49 دقیقه بامداد خواهد بود.


منبع: cnet

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار