کد خبر: ۱۸۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 July 23
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان این که این وزارتخانه درصدد توانمندسازی مراکز رشد است، گفت: از نظر ما در حال حاضر ایجاد پارک علم و فناوری در حوزه بهداشت اتلاف منابع است.
به گزارش آی تابناک : حسین وطن پور روز دوشنبه اظهار داشت: برخی از دانشگاه ها با اصرار درصدد اخذ مجوز پارک علم و فناوری هستند، در حالی که ابتدا باید زیرساخت لازم فراهم شود و سپس به دنبال اخذ مجوز باشند.
وی با اشاره به این که ما اصراری به افزایش تعداد پارک علم و فناوری در حوزه بهداشت نداریم، گفت: با توحه به تمرکزی که بر فعالیت مراکز رشد اعم از دولتی و خصوصی داریم، اولویت ما توانمندسازی مراکز رشد است. 
وی ادامه داد: از نظر ما، ایجاد پارک علم و فناوری در حوزه سلامت، در حال حاضر اتلاف منابع و انجام کارهای موازی است و ضرورتی برای این کار وجود ندارد. از طرف دیگر برخی از ظرفیت های وزارت علوم در این زمینه بلااستفاده است و در این شرایط دلیلی ندارد که ما به صورت اختصاصی پارک علم و فناوری ایجاد کنیم.
مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، تعداد پارک های علم و فناوری فعال حوزه بهداشت را چهار مجموعه اعلام کرد و افزود: توافق های اولیه در زمینه استفاده مشترک از پارک های علم و فناوری با وزارت علوم انجام گرفته است.

** جایگاه خوبی در ثبت پتنت های بین المللی نداریم 
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: ما جایگاه خوبی در ثبت اختراعات (پتنت های) بین المللی نداریم، و تعداد آنها به حدی نرسیده که در رتبه بندی های بین المللی دیده شویم.
وی تاکید کرد که درصدد ایجاد سازوکارهای مناسب از جمله برگزاری کارگاه آموزشی برای کمک و حمایت بیشتر از ثبت بین المللی اختراعات هستیم تا جایگاه درخور شان در این زمینه به دست آوریم.
وطن پور با اشاره به اینکه هرچند روند اختراعات در کشور در حال افزایش است، اما ثبت اختراعات بین المللی بسیار پایین است، گفت: ما تعدادی ثبت پتنت بین المللی داریم اما تعداد و ارزش آنها در حدی نیست که در رتبه بندی دنیا به جایگاه خوبی برسیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اظهار داشت: در اقتصادهای خلاق دنیا هم جایگاهی نداریم اما با بهره گیری از تحقیقات و پژوهش ها درصدد هستیم، جایگاه جهانی خوبی را کسب کنیم. 

** پژوهش ها را به سمت محصول محوری سوق دهیم
وی بر لزوم توسعه تحقیقات کاربردی تاکید کرد و گفت: پژوهش ها را باید به سمت محصول محوری و تجاری سازی و در نهایتا، اشتغال زایی سوق دهیم.
وطن پور تاکید کرد: هر چند همه مقالات و ایده ها به محصول منجر نمی شوند اما باید تلاش کنیم که بخش قابل قبولی از آنها به محصول تبدیل شوند و با جهت دهی مناسب آنها باید تعداد پژوهش های کاربردی را افزایش دهیم .
وی ادامه داد: پژوهش های بنیادی بسیار ضروری هستند، اما ما به دنبال پژوهش هایی هستیم که بتوانید تاثیر گذار باشند، باری از روی دوش مردم بردارند و از مشکلات آنان بکاهند.





منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار