کد خبر: ۱۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 22
با قرار گرفتن نام ساعت هوشمند اپل، برخی محصولات فیت‌بیت و اسپیکر سونوس در فهرست تعرفه‌‌ی واردات به امریکا، احتمال افزایش قیمت این محصولات بسیار زیاد است.
به گزارش آی تابناک : ایالات متحده امریکا تعرفه‌ی ۱۰ درصدی برای ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی مشخص کرده است که شامل محصولاتی از جمله ساعت‌های هوشمند اپل، ردیاب‌های‌ سلامت، اسپیکرهای پخش موسیقی و سایر تجهیزات و لوازم جانبی وارداتی مونتاژشده در کشور چین می‌شود.

با توجه به تعرفه‌ی تعیین‌شده برای چنین محصولاتی، انتظار می‌رود شرکت‌های اپل، فیت‌بیت و سونوس مجبور شوند قیمت کالاهای خود را افزایش دهند. در حالی که بزرگترین فروشندگان و شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند و لپتاپ مشکلات کمتری برای واردات کالای خود تجربه خواهند کرد، به‌نظر می‌رسد موج افزایش قیمت‌ها به‌دلیل تعرفه‌‌ی واردات کالاهای چینی به امریکا، گریبان‌گیر برخی گجت‌ها و تجهیزات جانبی خواهد شد. این در حالی است که میلیون‌ها شهروند امریکایی هر روز از این تجهیزات و محصولات استفاده می‌کنند و افزایش قیمت‌ها به‌دلیل تعرفه‌ی واردات، می‌تواند برای کاربران خوشایند نباشد.

ساعت هوشمند اپل واچ


اداره‌ی گمرک و مبادلات ارزی امریکا، فهرستی از اقلام و کالاهایی که تعرفه به آن‌ها تعلق می‌گیرد تهیه کرد و برای هر کدام کد تعرفه‌‌ای مشخص شد. در اوایل ماه جاری، به دستور دونالد ترامپ فهرست ۶۰۰۰ کد تعرفه برای محصولات مختلف منتشر شد. فهرست کالاها به‌صورت عمومی منتشر شده است تا شرکت‌ها بتوانند در صورتی که نقطه نظری دارند و یا احساس می‌کنند محصول آن‌ها، جزو کالاهای استثنا است و باید از فهرست تعرفه حذف شود، در یک بازه‌ی زمانی ۹۰ روزه درخواست خود را برای رسیدگی به سایت سازمان تنظیم مقررات تعرفه‌ها تسلیم کنند. تا مهرماه سال جاری قرار است تکلیف شرکت‌ها و محصولات مشمول تعرفه به‌صورت مشخص، روشن شود. برخی محصولات Apple،
فیت‌بیت و سونوس در فهرست کالاهای مشمول قانون ۱۰ درصد تعرفه است. 

در فهرست مشخص‌شده، ساعت هوشمند اپل، Charge، Charge HR و مدل‌های فیت‌بیت سرج (Surge) از شرکت فیت‌بیت و محصولاتی Play:3، Play:5 و اسپیکرهای SUB از شرکت سونوس در لیست اقلامی هستند که تعرفه گمرکی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. هر سه شرکت تصمیم گرفتند نسبت به قرار گرفتن نامشان در فهرست تعرفه‌ها واکنشی نشان ندهند و فعلا سکوت اختیار کرده‌اند. شرکت سونوس اعلام کرد:

اعمال تعرفه‌ها و برخی محدویت‌های تجاری و بازرگانی، می‌تواند منجر به افزایش قیمت کالا و محصولات شده و در نهایت بر میزان فروش شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

بر اساس گزراش نیویورک تایمز، در نشست ماه می (خردادماه) دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به تیم کوک مدیرعامل اپل گفته بود که دولت ایالات متحده قصد ندارد برای واردات گوشی‌های آیفون که در چین مونتاژ می‌شود تعرفه‌ای در نظر بگیرد.

سیج چاندلر، معاون بخش سیاست‌های تجارت بین المللی در انجمن فناوری‌ کالاهای مصرفی اعلام کرد:

رئیس جمهور با توجه به اختیارات خود در حوزه‌ی تجارت، به‌صورت مستقیم برخی محصولات و شرکت‌های خاص را از پرداخت تعرفه گمرکی معاف کرده است.

بی‌شک تعیین تعرفه گمرکی برای محصولاتی همچون گجت‌ها که خطوط تولید کوچک‌تری دارند، می‌تواند عدد قابل توجهی باشد. Sonos و Fitbit از تک فروشی محصولات خود سود چندانی حاصل نخواهند کرد ولی با فروش عمده، درآمد سالیانه‌ای در حدود ۲.۶ میلیارد دلار را برای خود رقم می‌زنند. تونی ساکوناگی یکی از تحلیلگران برنشتاین برآورد کرده است که اپل واچ به تنهایی می‌تواند فروشی در حدود ۹.۹ میلیارد دلار در سال جاری میلادی داشته باشد. هرچند این برآورد مالی مربوط به فروش اپل واچ در خارج ایالات متحده است که مشمول قوانین تعرفه‌ نخواهد بود.

فیت بیت

البته براساس نظر برخی از کارشناسان حوزه‌ی تجارت، ممکن است محصولات اپل، فیت‌بیت و سونوس در نهایت از فهرست اقلامی که شمول پرداخت تعرفه هستند حذف شود. کدهای تعرفه‌ای که تاکنون برای برخی محصولات مشخص شده است، به‌صورت عمومی و کلی منتشر شده‌ است و احتمال تغییر و یا حذف برخی اقلام در فهرست فعلی بسیار زیاد است. از آنجایی که تولیدکنندگان درخواست‌های خود را برای حذف تعرفه به سایت تنظیم مقررات ارسال کرده‌اند،  احتمالا شاهد تغییراتی در فهرست تعرفه محصولات خواهیم بود. حتی این احتمال وجود دارد برخی مدل‌های جدیدتر محصولات جایگزین مدل‌های قبلی در فهرست تعرفه‌ها شوند. 

بر اساس نظر کارشناسان حوزه‌ی تجارت، شرکت‌هایی که محصولات آن‌ها در فهرست کد تعرفه رویت شده است سه گزینه پیش رو دارند: اول اینکه باید تلاش کنند به‌کلی نام محصولات خود را از فهرست حذف کنند. دومین گزینه این است که تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بتونند نام محصول را در فهرست محصولات استثنا و معاف از پرداخت تعرفه‌ی کمرگی قرار دهند و سومین گزینه‌ای که پیش رو دارند این است که سعی کنند محصولات خود را با کد متفاوتی تولید کنند تا در فهرست تعرفه‌ها قرار نگیرد. البته با توجه به اینکه فهرست کدهای تعرفه بسیار مفصل تنظیم شده است، محقق ساختن گزینه‌ی آخر کمی مشکل به نظر می‌رسد. 

باید منتظر بود تا دید در نهایت نام کدام محصولات و کدام شرکت‌ها در فهرست تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری امریکا باقی خواهد ماند و آیا اپل، فیت‌بیت و سونوس در معرض پرداخت تعرفه قرار خواهند گرفت یا خیر. 





منبع : REUTERS 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار