کد خبر: ۱۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 15
کشور چین از سالها پیش با تلاش های بسیار در پی تولید پردازنده های بومی، حتی با کالبدشکافی پردازنده های کنونی بود. حتی در این بخش روابطی با روسیه نیز برقرار شد که ظاهرا نتیجه این همکاری نیز چندان رضایت بخش نبوده و این 2 کشور را به تولید CPUهای مستقل نرساند. با این وجود خیزش چین برای تولید پردازنده، به همراه یک رقم سنگین پیشنهادی به AMD برای کمک ادامه یافته و ظاهرا نتیجه بخش بوده است.

به گزارش آی تابناک : ای ام دی طی قراردادی که در سال 2016 با یک شرکت چینی منعقد کرده بود، اجازه تولید CPUهایی با معماری x86 را برای آنها صادر می کند. Hygon تنها به دریافت ریزمعماری x86 قناعت نکرده و اجازه تولید CPUهایی با معماری ZEN را نیز دریافت کرده است. پردازنده های این شرکت با کد رمز Dhyana راهی بازار شده و ظاهرا طی این قرارداد، چینی ها اجازه توزیع این CPUها را تنها در بخش هایی خاص، احتمالا تنها کشور چین، دارا هستند.

این شرکت چینی که AMD خود بخشی از سهام آن را در اختیار دارد، بابت این قرارداد مبلغ 293 میلیون دلار را به این شرکت پرداخت خواهد کرد. این پردازنده ها مشابه با CPUهای EPYC هستند که در کلاس سرور مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود از آنجایی که آمریکا با خروج راز و رمزهای تولید CPU به شدت مخاف بوده و قوانین سختی را در این میان به اجرا گذاشته است، سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال اینتل نیز یکی از طرفین معماری x86 است که باید رضایت آن نیز مد نظر قرار گیرد. چینی ها در سال های اخیر ادعا کرده بودند که موفق به تولید CPUهایی شده اند که عملکرد آن در حد Pentium 4 های اینتل بوده است که دست کم 12 تا 18 سال از عمر معماری آن می گذرد. اما از آنها نیز هیچگاه خبری نشده است.




منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار