کد خبر: ۱۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 14
در حال حاضر کم و بیش همه می‌دانیم که یکی از مشکلات مرورگر کروم در استفاده‌ی تقریباً زیاد آن از حافظه رم سیستم است. در بروزرسانی جدید این مرورگر برای برطرف کردن آسیب‌پذیری Specter، میزان حافظه‌ی رم مصرفی در حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش آی تابناک : با این که معمولاً برطرف کردن آسیبپذیریهای سیستمهای کامپیوتری مدرن تاثیری قابل توجهی روی عملکرد آنها و تجربهی نهایی کاربری نمیگذارد، اما خبرهای جدید نشان میدهند که گوگل برای قطع کردن اجرای از راه دور آسیبپذیری Specter مجبور به پیادهسازی روشی شده که میزان مصرف حافظه رم این مرورگر محبوب را بیش از گذشته کرده است.

آسیبپذیری Specter بخشی از میکروپرسسورها را هدف قرار میدهد که نام آنspeculative execution بوده و وظیفهی آن محاسبهي وضعیت دستوراتی است که احیاناً احتیاج به این دارند که در سریعترین زمان ممکن اجرا شوند. با این که این مسئله منجر به افزایش کارایی نهایی سیستم میشود اما این قابلیت این امکان را برای مهاجمان فراهم کرده است که با استفاده از آن اطلاعات درون حافظه که باید مخفی بمانند را مطالعه کنند. برای همین معمولاً برطرف کردن آسیبپذیری Specter و Meltdown آن هم به طور همزمان کار بسیار سختی است که در بیشتر موارد کارایی نهایی سیستم را کاهش میدهد.

با این که قابلیت Site Isolation از نسخهی ۶۳ مرورگر کروم همراه آن بوده است، اما به دلیل این که این قابلیت همچنان در سطح برنامهنویسان و توسعهدهندگان بوده، هیچ تاثیری روی کاربری تمامی افراد نداشته است. هماکنون گوگل این قابلیت را برای مقابله با آسیبپذیری گفته شده در نسخهی ۶۷ مرورگر کروم به صورت پیش‌‌فرض فعال کرده که تاثیر قابل توجهی روی میزان مصرف رم این محصول گذاشته است.

به طور دقیقتر اعلام شده است که فعال شدن این قابلیت، می‌‌تواند در حدود ۱۰ الی ۱۳ درصد میزان مصرف حافظه رم کروم را افزایش بدهد. گوگل اعلام کرده است که در حال حاضر تنها ۱ درصد از کاربران دسکتاپ مرورگر کروم قابلیت Site isolation را روی محصول این کمپانی ندارند ولی آنها روی این مسئله هم تاکید کردهاند که انتشار وسیع این ویژگی صرفاً در حالت آزمایشی بوده و آنها در حال بررسی تاثیرات آن و همچنین کارکرد صحیح آن هستند.

همچنین باید به این مسئله هم اشاره کرد که نسخهی اندرویدی این قابلیت هم بعدها منتشر خواهد شد و دلیل آن هم تفاوتهای موجود در شکل نگرانیهای است که برای این سیستمعامل وجود دارد. در حال حاضر این قابلیت به صورت یک گزینهی اختیاری در نسخهی ۶۸ منتشر شده برای اندروید در دسترس است.

در رابطه با iOS هم باید بیان کرد که به دلیل محدودیتهایی که سیستمعامل اپل برای توسعهدهندگان ایجاد کرده و موتور رندر خود را کاملاً در اختیار کمپانیهای قرار نداده است، گوگل همچنان نتوانسته که در این زمینه کار خاصی را انجام داده و تغییرات گفته شده را در مرورگر خود ایجاد کند.





منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار