کد خبر: ۱۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 11
عکسبرداری از بدن انسان با استفاده از اشعه ایکس از سالها قبل یک روش درمانی موثر برای تشخیص بیماری ها بوده است، اما تصاویر تهیه شده به این شیوه همیشه سیاه و سفید بوده اند.
به گزارش آی تابناک : این تصاویر معمولا کمک شایانی به شناسایی محل دقیق شکستگی استخوان ها می کنند، اما وجود جزئیات و اطلاعات بیشتر در این تصاویر می تواند به حل مشکلات بیشتری کمک کند.

حال برای اولین بار یک شرکت نیوزلندی با استفاده از یک تراشه تولید شده در آزمایشگاه سرن توانسته اسکنر تصویربرداری زیستی منحصر به فردی تولید کند که قادر به تهیه تصاویر سه بعدی رنگی از استخوان ها، چربی ها و بافت های نرم بدن است.

تهیه اولین عکس سه بعدی رنگی اشعه ایکس از بدن انسان

تراشه مذکور اولین بار در آزمایشگاه سرن به منظور استفاده در برخورددهنده بزرگ هادرون تولید شد و حالا کاربرد تازه ای در عرصه پزشکی یافته است.

شرکت Mars Bioimaging که این اسکنر رنگی سه بعدی را تولید کرده تحول یادشده را مشابه با اختراع دوربین های عکاسی رنگی دانسته و معتقد است از این روش می توان برای بررسی دقیق تر وضعیت سلامت بدن انسان و بافت ها و ارگان های مختلف آن استفاده کرد.

حسگر نصب شده در تراشه Medipix۳ می تواند با دقتی بی سابقه میزان گوشت عضلات بدن، وضعیت دقیق استخوان ها، میزان آب، چربی و ... موجود در آنها و حتی علائمی که نشان دهنده شکل‌گیری بیماری در ارگان های مختلف است را به نمایش بگذارد.

در حال حاضر نمونه کوچکی از این دستگاه تصویربرداری مورد آزمایش قرار گرفته تا مشخص شود تا چه حد می توان از آن برای تشخیص بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های خطرناک قلبی و عروقی استفاده کرد. پژوهشگران می گویند نتایج اولیه استفاده از این دستگاه امیدوارکننده است، اما هنوز باید بررسی های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.



منبع : نیواطلس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار