تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۷ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 08
هفته گذشته دادستان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ادامه فعالیت بسیاری از حساب های رسمی خبرگزاری ها و اشخاص حقیقی از جمله نمایندگان مجلس در شبکه اجتماعی فیلتر شده تلگرام این کار را جرم دانسته و تاکید کرده بود با توجه به فیلتر شدن تلگرام، به کار گیری از ابزارهای دور زدن فیلترینگ و ادامه استفاده از تلگرام جرم به حساب آمده و قابلیت پیگرد قانونی دارد.
به گزارش آی تابناک : پس از گذشت چند روز از این مصاحبه، روز گذشته محمود صادقی نماینده استان تهران در مجلس شورای اسلامی از قول وی عنوان کرد "جرمی به نام استفاده از فیلترشکن در قانون وجود ندارد".

وی در زمینه صحبت های دادستانی اصفهان مبنی بر جرم بودن استفاده از ابزارهای عبور از فیلترینگ به مورد بحث بودن فیلتر کردن یک شبکه اجتماعی از لحاظ حقوقی و غیر قابل قبول بودن آن اشاره کرد و گفت: "باید دید فیلتر تلگرام برچه مبنای قانونی انجام شده است؛ فیلتر تلگرام به صورت دستور موقت از سوی بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه انجام شده و پس از آن دیگر نه حکمی صادر شد و نه تعیین تکلیفی صورت گرفت. پس از گذشت مدت زمانی از صدور دستور موقت باید حکم صادر شود؛ در وهله اول مبنای قانونی نفس دستور موقت برای فیلتر تلگرام جای تردید دارد از سوی دیگر پس از مرحله دستور موقت، هنوز رأیی از سوی دادگاه صادر نشده است". به این ترتیب اصل فیلتر شدن اپلیکیشن پیام رسان تلگرام از لحاظ حقوقی دارای اشکالاتی است که حقوقدانان مجلس می بایست درباره آن نظر دهند. وی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود به موضوع استفاده از فیلتر شکن و قابلیت پیگرد قانونی آن که توسط دادستانی اصفهان مطرح شده اشاره کرد و گفت: " استفاده از فیلترشکن منع قانونی مشخصی ندارد تا بر مبنای آن استفاده از فیلترشکن را جرم دانست و فرد استفاده‌کننده را مورد تعقیب و پیگیری قرار داد. به همین دلیل برخی از شبکه‌های اجتماعی با وجود فیلتر بودن مورد استفاده مسئولان قرار می گیرند". در حال حاضر بسیاری از نمایندگان مجلس، اعضای هیات دولت، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شخص رییس جمهور از شبکه اجتماعی توییتر برای انتقال سریع و بدون واسطه نظرات و دیدگاه های خود به مردم استفاده می کنند.  صادقی همچنین بهترین راه برای مقابله با مشکلات را طی کردن مسیر صحیح قانونی دانست و گفت: "اگر نگرانی درباره انتشار شایعه در شبکه‌های مجازی وجود دارد بهترین و مهم‌ترین مسیر برای جلوگیری از این موارد ایجاد اعتماد است؛ در صورتی که اعتماد عمومی در جامعه‌ای وجود داشته باشد شایعه اثر نمی‌کند زیرا شایعه در بستر بی‌اعتمادی اثر می‌کند".




منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار