کد خبر: ۱۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 01
نحوه برخورد با عمر باتری و چگونگی تعمیر و نگهداری آن یکی از واقعیت‌های دنیای فناوری امروز است. همه ما لپ‌تاپ‌هایی را می‌خواهیم که دارای طول عمر بالایی باشند و اکثر مردم بر این باورند که باتری یک لپ‌تاپ زودتر از سایر قسمت‌هایش خراب شده و نیازمند تعمیر است. کافیست به ماجراهای اپل و باتری‌ دستگاه‌هایشان نگاهی بیندازید تا هرچه بیشتر با اهمیت این سخت افزار آشنا شوید. برای آنکه بدانیم نحوه صحیح استفاده از باتری‌ لپ‌تاپ‌ها چگونه باید باشد.

به گزارش آی تابناک : باتری برخی از لپ‌تاپ‌ها به‌دلیل عملکرد ضعیف سخت افزارهایشان بازدهی پایینی دارند. فناوری روز به روز در حال تکامل است و این مسئله بیش از پیش کارایی باتری‌ها را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. اکنون ما باتری‌هایی را می‌بینیم که عمری طولانی‌تر از یک روز کاری هشت ساعته را می گذرانند. فقط به لپ‌تاپ جدید زد980 ال جی نگاه کنید، که باتری 72 وات را در خود جا داده است؛ باتری این لپ‌تاپ حدود 13 ساعت کارایی دارد و این در حالیست که وزن این لپ‌تاپ کمتر از 1 کیلوگرم است.

در حالی که در گذشته، اتصال لپ‌تاپ به یک منبع برق خارجی غیراصولی و حتی خطرناک بود، لپ‌تاپ‌های جدید عمدتاً از باتری‌های لیتیوم پلیمر یا لیتیوم یون استفاده می‌کنند که ذخیره برق بیشتری نسبت به اتصال لپ‌تاپ‌ها به منبع برق خارجی در خود ذخیره می‎‌کنند. با این حال، در خصوص اتصال دائم لپ‌تاپ به برق چند نکته وجود دارد که باید بدانید.

اگر لپ‌تاپ دائم به برق وصل باشد چه می‌شود؟

وقتی که باتری یک لپ‌تاپ کاملاً شارژ شده است ولی همچنان از آن در حالت متصل به برق استفاده می‌کنیم، باتری رفته رفته فرسوده شده و از بین می‌رود. البته، وقتی لپ‌تاپ را به برق وصل می‌کنیم، ابتدا باتری آن شارژ می‌شود؛ و وقتی باتری به طور کامل شارژ شد به طور خودکار ارتباط خود را با شارژر قطع می‌کند و گویی لپ‌تاپ بطور مستقیم و بدون باتری به برق وصل شده است.

آیا احساس کرده‌اید که وقتی باتری لپ‌تاپ شما در حال شارژ شدن است دمای آن نیز کمتر می‌شود؟ این یک اتفاق طبیعی است؛ اما اگر درجه حرارت لپ‎‌تاپ شما بالا برود یا برای مدت طولانی دستگاه داغ باشد، این می‌تواند آسیب جدی به لپ‌تاپ شما وارد کند.

آموزشکده برق و باتری یک مرجع بی‌نظیر برای آموزش در خصوص چگونگی کار با باتری است. این مرکز به تازگی تحقیقی با تمرکز حرارت بر روی باتری‌های لیتیومی را انجام داده است.

دما40% شارژ100% شارژ
0 درجه سانتیگراد98% (بعد از یک سال)94% (بعد از یک سال)
25 درجه سانتیگراد96% (بعد از یک سال)80% (بعد از یک سال)
40 درجه سانتیگراد85% (بعد از یک سال)65% (بعد از یک سال)
60 درجه سانتیگراد75% (بعد از یک سال)60% (بعد از سه ماه)

در این نمودار که در بالا مشاهده می‌کنید، ما می بینیم که نگه داشتن یک باتری در یک شارژ خاص و با یک درجه حرارت خاص در طول یک سال می تواند به طور قابل توجهی ظرفیت کلی آن را کاهش می دهد. اگر لپ‌تاپ شما به سختی خنک می‌شود، باید بلافاصله بعد از اینکه شارژ آن به 100% رسید، اتصال آن را از برق جدا نمایید.

اگر شما کمی بیشتر هزینه کنید، می‌توانید لپ‌تاپی داشته باشید که تا حدودی نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه مدرن‌تر است و باتری‌اش قابل جابجایی و تغییر است – شرکت لنوو در خط تولید لپ‌تاپ‌های تینک پد هنوز نیز از این رویه در ساخت آنها استفاده می‌کند- در هر صورت نباید مدام به اتصال لپ‌تاپ به برق متکی باشیم.

چطور می‌توانم عمر باتری لپ‎‌تاپ خود را طولانی‎‌تر کنم؟

طبیعی است که اگر با باتری لپ‌تاپ خود درست رفتار نکنید، شاهد کاهش عملکرد آن خواهید بود. هنگامی که باتری را به طور کامل شارژ می‌کنید – که در اکثر موارد حدود 4.2 ولت در هر سلول باتری است- شما می‌توانید انتظار داشته باشید که باتری دستگاه شما پس از شارژ کامل به همان میزان ساعت که شما انتظار دارید جوابگوی کارهای شما باشد. همانگونه که در نمودار شکل زیر می‌بینید، در تحقیقات آموزشکده برق و باتری مشخص شده است که کاهش ولتاژ در هر سلول باتری، رفته رفته باعث کاهش ماندگاری و طول عمر باتری می‌شود.

سطح شارژچرخه تخلیهذخیره انرژی در دسترس
[4.30][150-250][110-115%]
4.25200-350105-110%
4.20300-500100%
4.15400-70090-95%
4.10600-100085-90%
4.05850-150080-85%
4.001200-200070-75%
3.902400-400060-65%
3.80توضیحات در زیر35-40%
3.70توضیحات در زیر30% و کمتر

بسیاری از لپ‌تاپ‌های مدرن دارای نرم افزارهایی هستند که به حفظ سلامت باتری کمک می‌کند. برای مثال، لنوو برنامه‌ای را در دستگاه‎های خود قرار داده است که می‌تواند آستانه شارژ باتری‌ها را تغییر دهد. دل نیز به طور مشابه، در سخت افزار دستگاه‌های خود یک سامانه مدیریت برق بسیار منظم را تعبیه کرده است تا آستانه پایین نگه داشتن مصرف برق باتری و ولتاژ وارد بر آن را در زمانی که باتری به طور 100% شارژ شده است کاهش می‌دهد.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد در چرخه طبیعی کار باتری‌ها اگر شما هیچ نرم افزار فانتزی‌ گرافیکی و بازی را روی لپ‌تاپ خود نداشته باشید، به طور پیش فرض توصیه می‌شود که باتری خود را همواره در حالت شارژ بین40 تا 80 درصد نگه دارید و هر زمان که ممکن باشد لپ‌تاپ خود را خنک کنید.

چرا اندازه گیری شارژ دقیق باتری در سیستم‌عامل‌ها به طور دقیق صورت نمی‌گیرد؟

اگر چند ماه (و یا حتی چند سال) از لپ‌تاپ خود استفاده کرده‌اید، شما ممکن است متوجه شوید که باتری سنجی که در پایین و سمت چپ صفحه سیستم عامل شما قرار دارد ، میزان باقیمانده از باتری را به خوبی و به درستی نمایش ندهد. شما ممکن است به وسیله باتری سنج صفحه دسکتاپ سیستم عامل‌تان ببینید که می‌توانید دو ساعت با لپ‌تاپ خود کار کنید اما هنوز نیم ساعت از کارتان نگذشته که لپ‌تاپ ناگهان خاموش می‌شود و می‌فهمید که هیچ ذخیره برقی در باتری لپ‌تاپ شما وجود ندارد.

بسیاری معتقدند تغییر دوباره سیستم عامل و نصب مجدد آن می‌تواند برطرف کننده مشکل باشد. اما این کار قطعاً راه نهایی نیست و راه‌حل‌های دیگری نیز در این خصوص وجود دارد. آنچه که بطور کل برای این مشکل تاکنون اعلام شده است راه‌حل‌هایی نظیر تغییر نرم‌افزار نمایش دهنده میزان باتری در سیستم عامل، اطمینان از شارژ کامل باتری، یکبار شارژ کردن کامل باتری (100%) و سپس کار کردن با آن تا مرز 0% به گونه‌ای که باتری کاملاً خالی شود و سپس شارژ مجدد آن (شارژ مجدد باتری در زمانی که باتری 0% را نشان می‌دهد) و در نهایت تغییر سیستم عامل است.

 

 منبع : windows central

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار