تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 20
این روز‌ها پیام‌رسان‌ها فراتر از یک اپلیکیشن ساده‌اند. همه‌شان از بدو تولد به دنبال هدفی هستند و با توجه به آن در مسیر کسب و کار پیش می‌روند.

به گزارش آی تابناک : درآمدزایی، کمک به ارتباطات و به دست آوردن داده‌های غنی از کاربران، تنها چند مورد از این اهداف به شمار می‌روند. کاکائوتاک، پیام‌رسانی است که همه‌ی این اهداف را دنبال کرده و یکی از موفق ترین پیام‌رسان‌های دنیاست. پیام‌رسانی که در شرق آسیا از محبوب ترین‌هاست و حتی نقش قابل توجهی در اتفاقات سیاسی و اجتماعی در کره و اندونزی داشته.

در مقاله‌ای که پیش رو دارید، نگاهی داریم به پیام‌رسان کاکائوتاک؛ پیام‌رسانی که از ۱۵ زبان زنده‌ی دنیا پشتیبانی می‌کند و تقریبا روی ۹۳ درصد تلفن‌های هوشمند در کره‌ی جنوبی یافت می‌شود. با ما همراه باشید.

پیام‌رسان کاکائوتاک

تلگرام کره‌ای‌ها

کاکائوتاک پیام‌رسانی است که از هجدهم مارس ۲۰۱۰ و در کره جنوبی شروع به کار کرد و مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. این اپلیکیشن تا ماه می ۲۰۱۷ حدود ۲۲۰ میلیون کاربر ثبت نام شده داشته، رقمی که احتمالا رو به افزایش است.

این پیام‌رسان از محبوبیت بالایی بین کره‌ای‌ها برخودار است، به طوری که طبق آمار به دست آمده حدود ۹۳ درصد تلفن‌های هوشمند در کره‌ی جنوبی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. کاکائوتاک حالا فقط در کره از محبوبیت بالایی برخوردار نیست و کاربران بسیار زیادی از کشور اندوزی، مالزی و ژاپن هم دارد.

این پیام‌رسان در زلزله‌ی مارس ۲۰۱۱ در ژاپن، نقش پررنگی در میسر نمودن راه‌های ارتباطی آسیب دیدگان با بستگانشان داشت؛ موضوعی که احتمالا دلیلش ورود شرکت کاکائو به ژاپن در جولای همان سال بوده. همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، این نرم افزار به ۱۵ زبان در دسترس است. زبان‌های انلگیسی، فرانسوی، آلمانی، اندونزیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، پرتغالی، روسی، چینی ساده شده، اسپانیایی، تایلندی، چینی سنتی، ترکی و ویتنامی زبان‌هایی هستند که کاکائوتاک از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

پیام‌رسان کاکائوتاک

سرویس‌های متنوع در کاکائوتاک باعث استفاده‌ی گسترده‌ از این نرم افزار در کره جنوبی شده است

ویژگی‌ها

کاکائوتاک علاوه بر امکان برقراری تماس‌های رایگان از طریق اینترنت، قابلیت ارسال پیام‌ و فایل‌های صوتی و تصویری را هم برای کاربرانش فراهم می‌کند. این پیام‌رسان ویژگی‌های مختلف و متنوعی دارد که البته عموما مشابه آن‌ها را در پیامرسان‌های دیگر مثل وایبر دیده‌ایم.

مثل اکثر پیامرسان‌های دیگر، باید با استفاده از شماره‌ی تلفن همراه خود در آن ثبت نام کنید. بعد از درج شماره‌ی تلفن همراه، کد فعالسازی برایتان ارسال می‌شود. موضوع قابل توجه در این رابطه این است که فقط می‌توانید از یک شماره‌ی تلفن در این پیام‌رسان استفاده کنید. به این معنی که با تغییر شماره‌ی تلفن همراه خود، باید حساب کاربری جدیدی در کاکائوتاک ایجاد کنید؛ موضوعی که کمی توی ذوق می‌زند.

مشابه پیامرسان‌های دیگر کاکائوتاک اولین درخواستی که از شما دارد، دسترسی به اطلاعات لیست مخاطبانتان است. با استفاده از این دسترسی، کاکائوتاک می‌تواند همه‌ی دوستانتان که حساب کاربری کاکائوتاک دارند را به لیست دوستانتان اضافه کند.

ویژگی Shake در کاکائوتاک در دسترس است

اما این پیام‌رسان این روز‌ها کمی بیشتر از یک پیام‌رسان ساده است و در حال تبدیل شدن به یک پلتفرم است. بعد از ادغام این شرکت با شرکت معروف کره‌ای یعنی Daum که یکی از بزرگترین ارائه دهندگان اینترنت در کره جنوبی محسوب می‌شود، حالا این پیام‌رسان به دنبال ارائه‌ی خدمات جذاب تری است.

یکی از ویژگی‌هایی که این شرکت از سال ۲۰۱۶ به پیام‌رسانش اضافه کرد، ویژگی تماس تصویری و ویدیویی است. کیفیت تماس‌های تصویری در کاکائوتاک شاید در حد پرچم‌داران جهانی نباشد، اما قابل قبول است. این پیام‌رسان از تماس‌های تصویری گروهی تا پنج نفر پشتیبانی می‌کند.

یکی از مشکلاتی که در رابطه با کاکائوتاک وجود دارد، رابط کاربری پیچیده و پر از جزئیات آن است. اگر برای اولین بار بخواهید از یک پیام‌رسان استفاده کنید و انتخاب شما کاکائوتاک است، کار سختی در برقرار کردن ارتباط با این پیام‌رسان خواهید داشت. علاوه بر این مشکل یکی دیگر از ایرادات این اپلیکیشن، پیچیده بودن انجام برخی کار‌هایی است که در پیام‌رسان‌های دیگر عموما به سادگی انجام می‌شوند.

روند ساخت یک OpenChat

مثلا برای برقراری یک پیام تصویری ساده، باید از صفحه‌ی اصلی گفت و گو خارج شوید، به بخش لیست دوستانتان بروید و از آنجا تماس صوتی یا تصویری را برقرار کنید؛ موضوعی که کمی خسته کننده به نظر می‌رسد. حتی طی کردن مراحل ثبت نام هم در این پیام‌رسان کمی طولانی تر از پیام‌رسان‌های معروف دیگر است.

یکی از ویژگی‌های جالب کاکائوتاک امکان ایجاد گروه‌ها برای گفت و گو است. موضوع جالب توجه اینجاست که ایجاد گروه در کاکائوتاک دارای هیچ محدودیتی نیست و به هر تعداد که مد نظرتان است می‌توانید افراد مختلف را به گروه اضافه کنید.

در این بین باید به استیکر‌های متنوع و بازی‌هایی که در این پیام‌رسان وجود دارد اشاره کنیم؛ بازی‌هایی که مشابه آن‌ها را در وایبر دیده‌ایم.

اما یکی از ویژگی هایی که کاکائوتاک خیلی روی آن مانور می‌دهد، OpenChat است. این ویژگی شبیه به گروه است با این تفاوت که افراد مختلف می‌توانند در گفت و گو‌های آزاد یا OpenChat ها به صحبت با هم بپردازند بدون آنکه نیاز باشد شماره‌ی تلفن همراه یکدیگر را داشته باشند.

گفت و گوی آزاد در کاکائو تاک می‌تواند به صورت رایگان ایجاد شود. بعد از ایجاد OpenChat شما می‌توانید با استفاده از یک هشتگ موضوع مورد بحث در این شبه گروه را مشخص کنید. همچنین می‌توانید در بخش تنظیمات، به شخصی سازی و خصوصی سازی این گفت و گوی آزاد بپردازید.

پیام‌رسان کاکائوتاک

از این بخش می‌توانید تم مورد نظر خود را دانلود کنید

گفت و گو‌های آزاد در پیام‌رسان کاکائوتاک البته که شاید خیلی از نظر امنیتی جالب و مورد تایید نباشد، اما برای کسانی که به آشنایی با افراد جدید علاقه دارند می‌تواند جالب توجه باشد. از محدودیت‌های آن می‌توان به حداکثر حضور ۵۰۰ کاربر در آن اشاره کرد؛ رقمی که در مقایسه با کانال‌های تلگرام آنچنان بالا نیست.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب پیام‌رسان کاکائوتاک امکان تغییر محیط ظاهری آن محسوب می‌شود. هر از چند گاهی که از رنگ زرد و سفید این پیام‌رسان خسته شدید، می‌توانید به راحتی به بخش تم‌ها بروید و یکی از تم‌های مورد علاقه‌تان را دانلود کرده و محیط ظاهری آن‌ را تغییر دهید.

اما حالا بد نیست باز هم برگردیم به ویژگی‌هایی که این اپلیکیشن‌ را در کشور کره جنوبی محبوب کرده است. همانطور که گفتیم روی بیش از ۹۳ درصد تلفن‌های هوشمند در کشور کره جنوبی این نرم افزار نصب شده، دلیل اصلی آن هم سرویس‌های بی شماری است که این پیام‌رسان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پس از دانلود و اعمال تغییرات تم

از بین این سرویس‌ها می‌توان به بخش سرویس سفارش غذا از رستوران‌های مختلف، درخواست تاکسی، خرید مانگا و انیمه و حتی تماشای آن‌ها و سرویس‌های بسیار زیاد دیگر که در این پیام‌رسان وجود دارد.

این سرویس‌ها که البته به هیچ عنوان نمی‌تواند در کشور ما کارآمد باشد، در کره‌ی جنوبی با اقبال شگفت انگیزی رو به رو شده است و یکی از اصلی ترین منبع درآمد‌های این پیام‌رسان به حساب می‌آید.

پیام‌رسان کاکائوتاک

بخش سیکرت چت در کاکائوتاک

امنیت و حفظ حریم خصوصی در پیام‌رسان‌ها یکی از اصلی ترین دغدغه‌های کاربران است. پیام‌رسان کاکائوتاک با اینکه سورس اصلی برنامه خود را در اختیار همه‌‌ قرار داده، اما از نظر امنیت در سطح پایینی قرار دارد. در پرونده‌ی مربوط به غرق شدن کشتی مسافربری کره‌ای که حامل تعداد زیادی از دانش آموزان کره‌ای بود، کاکائوتاک با هجمه‌ی بی‌سابقه‌ای رو به رو شد. بسیاری بر این عقیده بودند که دولت با کمک پیام‌رسان کاکائوتاک به بسیاری از مطالب خصوصی آن‌ها در این پیام‌رسان دسترسی پیدا کرده است.

یک پیام‌رسان با امنیت بالا، چرا باید ویژگی خاصی به نام Secret Chat داشته باشد؟

این موضوع دور از ذهن نیست، چرا که این پیام‌رسان از کدگذاری سطح پایینی استفاده می‌کند که نمی‌توان به آن اعتماد کرد. البته کاکائو تاک چند وقتی هست که از قابلیت Secret Chat بهره می‌برد که هر چند به خودی خود نمی‌تواند امنیت را بالا ببرد و به نظر می‌رسد صرفا برای فریب دادن کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موضوعی که همیشه در این بین باید پرسید این است که یک پیام‌رسان با امنیت بالا، چرا باید ویژگی خاصی به نام Secret Chat داشته باشد؟

اینطور که به نظر می‌رسد، سیکرت چت در کاکائوتاک صرفا باعث می‌شود که پیام‌های انتقال داده شده فقط در تلفن هوشمند قابل خواندن باشند و در رایانه نتوان به آن‌ها دسترسی داشت؛ موضوعی که خیلی نمره‌ی امنیت این پیام‌رسان را بالا نمی‌برد.

آیا به پیام‌رسان کاکائوتاک نیاز داریم؟

به طور کلی باید بگوییم که پیام‌رسان کاکائوتاک با امنیت پایین خود شاید انتخاب خیلی مناسبی نباشد. اما نباید فراموش کرد که این پیام‌رسان کره‌ای در کشور‌های آسیایی از محبوبیت بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های اصلی و مثبت این پیام‌رسان بدون شک سرعت مناسب آن و پشتیبانی سخت افزاری خوبش محسوب می‌شود، موضوعی که آن را به لطف همکاری با شرکت Daum‌ به دست آورده است.

اما در مجموع رابط کاربری پیچیده‌ی پیام‌رسان کاکائوتاک و قابلیت‌هایی که همه‌شان برای ما کاربردی ندارند، شاید دلایلی باشند برای اینکه آن را به همه توصیه نکنیم؛ پیام‌رسانی که در رقابت با پیام‌رسان‌های بزرگ دنیا، مثل واتس‌اپ، وایبر و یا تلگرام حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد.




منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار