کد خبر: ۱۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 19
هوش مصنوعی IBM بار دیگر در رویایی انسان با ماشین خبر ساز شد. این کمپانی که به خاطر ساخت ابررایانه هایی با توان شکست اساتید بزرگ شطرنج شناخته می شود، روز گذشته در سانفرانسیسکوی آمریکا مجددا ماشین های ساخت خود را مقابل انسان قرار داد.

به گزارش آی تابناک : سیستم به نمایش گذاشته شده که از آن تحت عنوان Project Debater یا پروژه مناقشه گر یاد شده در دو دور مختلف مقابل دو انسان قرار گرفت.

رای نهایی چه بود: انسان ها همچنان پیشتاز هستند اما اختلاف شان با ماشین ها اندک است.

برنده چه کسی بود: چندان اهمیت ندارد.

موضوع مهم در واقع آن است که برای نخستین بار سیستمی با بهره گیری از هوش مصنوعی توانسته قابلیت های بحث و استدلال خود را به رخ انسان بکشد. براساس اعلام IBM این فناوری نشانگر کشفی بزرگ برای تجهیز نمودن کامپیوترها به توانایی درک واقعی زبان است.

در این رویارویی اما، دو مناقشه گر قهار به نام های Noa Ovadia و Dan Zafrir توانستند هوش مصنوعی IBM را شکست دهند. هر شرکت کننده به مدت چهار دقیقه فرصت داشت که رقیب را کنار بزند و بعد مجددا چهار دقیقه دیگر در اختیارش گذاشته می شد تا جواب طرف مقابل را بدهد و در انتها نیز دو دقیقه دیگر دریافت میکرد تا بحث را ببندد.

هوش مصنوعی IBM

هوش مصنوعی IBM

نکته مهم در این مباحثه توانایی Debater در گوش دادن به استدلال های مطرح شده از سوی طرف مقابلش و همچنین تلاش برای رد نظر وی بود که درست مانند یک انسان به نمایش گذاشته شد. گاهی اوقات نیز Debater حرفی که ممکن بود طرف مقابل بزند را حدس می زد و با پیش دستی حمله لفظی تازه ای را علیه وی آغاز می کرد.

Debater حتی دوبار تلاش کرد که با شوخ طبعی جواب طرف مقابلش را بدهد و یکبار اعلام کرد که اگر خون داشت «خونش از حرف های آن فرد به جوش می آمد».

البته هوش مصنوعی IBM نقاط ضعفی هم داشت و مثلا گاهی برای اعلام نقطه نظراتش صرفا از دیتای خام و مرتبط استفاده می کرد. مثلا در جایی در رابطه با مزایا و معایب پزشکی از راه دور، هوش مصنوعی IBM به حکم دادگاه عالی در آیووا اشاره کرد که تقریبا بی ارتباط به مبحث معایب و مزایا بود.

هوش مصنوعی IBM

اما در رابطه با فواید هوش مصنوعی که این روزها به موضوعی داغ در جوامع مختلف بدل شده باید بگوییم که دسترسی به حجم بالایی از دیتا را فراهم نموده و تحلیل آن دیتا را ساده تر می کند. از سویی اما برخی نگرانند که هوش مصنوعی باعث از دست رفتن مشاغل انسانی شود یا در سناریویی بدتر نابودی انسان را منجر شود.

با این حال اما پیش بینی هایی از این دست IBM را از پیشرفت در این زمینه بر حذر نمی دارد. این شرکت از سال ها قبل فعالیت در زمینه هوش مصنوعی را آغاز کرد و در سال ۱۹۹۶ میلادی بود که ابررایانه دیپ بلو آن با قرار گرفتن در مقابل استادبزرگ شطرنج، گری کاسباروف روس، خبرساز شد.

طبق اعلام کارشناسان این شرکت برای آنکه یک کامپیوتر بتواند با انسان مناقشه داشته باشد باید سه مانu بزرگ از پیش رو برداشته شوند:

  • سیستم باید حجم بالایی از متن را دریافت کرده
  • اطلاعات موجود در آن را تحلیل نموده
  • و بعد اطلاعات قانع کننده و مرتبطی را از آن اقتباس کند.

این سیستم همچنین باید به صحبت های طرف مقابل گوش داده و استدلال هایی که می آورد را درک نماید تا مفهوم و فحوای کلامش را متوجه شود و نقاط ضعف او را بسناسد. در انتها این سیستم باید مباحثه ها و ابهامات ذهنی فرد را شناسایی کرده و نقطه نظر خود را وارد نماید.





منبع : بیزینس اینسایدر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار