کد خبر: ۱۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 17
بشر در طول حیاتش، همواره از وسیله‌ای برای برقراری ارتباط استفاده می‌کرده است، تا بتواند پیام خود را به دیگران برساند. چنانچه در سال 1980 سیستم‌های ارتباطی دوربرد با تکیه‌بر کابل‌های مسی عمل می‌کرد، که فضای خیابان‌های شهر را پرکرده بود. اما امروزه پرتوی نور لیزر می‌توانند بیش از نیم میلیون مکالمه تلفنی یا هزاران اتصال کامپیوتری و کانال‌های تلویزیونی را حمل کند.

به گزارش آی تابناک : با تلاش‌های محققان در جهان ارتباطات و لیزر، امروزه پرتوی نور لیزر با استفاده از یک‌رشته فیبر نوری شیشه‌ای که نازک‌تر از موی انسان است، می‌توانند بیش از نیم میلیون مکالمه تلفنی یا هزاران اتصال کامپیوتری و کانال‌های تلویزیونی را حمل کند.بدون فیبر نوری، اینترنت که بسیاری از فعالیت‌های ما با آن انجام می‌شود وجود نداشت.


بهبود تجارت، صنعت و سرگرمی 
یکی از نخستین کاربردهای لیزر در نقشه‌برداری بوده است. به عنوان مثال برای تونل زیر کانال انگلیس، کندن تونل‌های مجزایی از جانب کشورهای فرانسه و انگلیس شروع‌شده بود. با بهره‌گیری از نقشه‌برداری لیزری تنها با اختلاف کمی بیش از 15 اینچ، این دو کانال به هم رسانده شد. امروزه اسکنرهای پرداخت سوپر مارکت، سی‌دی‌ها، دی‌وی‌دی‌ها، هولوگرام‌های لیزری برای امنیت کارت‌های اعتباری و پرینت‌های لیزری، فقط تعداد کمی از محصولات بی‌شماری هستند که به لیزر متکی‌اند. لیزر صنعتی برش، مته و جوش مواد اعم از کاغذ و پارچه برای الماس و آلیاژهای عجیب، بسیار موثر تر و دقیق‌تر از ابزارهای فلزی است.


پیشرفت دانش 
قبل از هر چیز دیگری، لیزرها برای تحقیقات علمی مورداستفاده قرار گرفتند. در ابتدا مانند میزر، برای مطالعه فیزیک اتمی و شیمی از آن‌ها بهره بردند. اما زمانی نگذشت که از آن‌ها در تمام زمینه‌ها استفاده شد. به عنوان مثال پرتوهای لیزری متمرکز" انبرک‌های نوری" برای درستکاری نمونه‌های بیولوژیکی مانند گلبول‌های قرمز و میکرو ارگانیسم‌ها استفاده می‌شود. پنج محقق برای سرد کردن و به دام انداختن اتم‌ها و ساختن حالت جدید و عجیب ماده( میعانات بوز انیشتین) که از تحقیقات اساسی فیزیک هستند، موفق به دریافت جایزه نوبل شدند. در طول این مدت طولانی، یکی از مهم‌ترین کاربردهای لیزر کمک برای به وجود آمدن اکتشافات غیر قابل پیش‌بینی و جدید بوده است. 




منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار