کد خبر: ۱۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 17
بازی کردن با گوشی‌های موبایل مدتی طولانی است که یک تفریح محبوب به حساب می‌آید اما عمده بازی‌های محبوب موبایلی صرفا تجربه‌های وقت‌گذرانی ساده هستند مثل انگری بردز، کندی کراش یا پوکمون گو.

به گزارش آی تابناک : بسیاری از بازی‌های اندرویدی بیش از نام‌هایی که ذکر شد تجربه حرفه‌ای‌تری ارائه می‌دهند اما به اندازه آن‌ها توجه عموم را جلب نکرده‌اند.

با این حال در کمتر از یک سال، شرکت‌ها چندین موبایل مخصوص گیمینگ معرفی و یا عرضه کرده‌اند. این موبایل‌ها برای بازی کردن کندی کراش نیستند، بلکه بازی‌هایی با گرافیک سنگین‌تر و گیم‌پلی عمیق‌تر را هدف قرار داده‌اند مثل شدوگان لجندز، وینگلوری و بله بازی‌های بتل رویال مثل پابجی موبایل و فورتنایت که به زودی قرار است برای اندروید عرضه شود.

در گذشته‌های دور نیز موبایل‌های با محوریت بازی کردن ساخته شده بود ولی هیچکدام موفق به پیدا کردن بازار مخاطبان بزرگ خود نشدند (نوکیا N-Gage و سونی اکسپریا پلی را به یاد آرید). ریزر که موفقیت بالایی در فروش لپ‌تاپ‌ها و لوازم جانبی بازی‌های ویدیویی در فضای بازار پی سی داشت نیز در سال ۲۰۱۷ به ساخت موبایل هوشمند روی آورد. ریزر فون نه تنها مشخصه سخت افزاری فوق‌العاده مثل ۸ گیگابایت رم و سریع‌ترین پردازنده موبایل (در زمان خودش) را داشت بلکه ویژگی‌هایی نظیر نمایشگر ۱۲۰ هرتز و قابلیتی که Ultramotion خوانده می‌شود آن را بسیار ویژه جلوه می‌داد.

اگرچه ریزر هیچ آماری از میزان فروش اولین موبایل خود ارائه نداد اما هیچ شاهدی مبنی بر شکست خوردن آن همانند اسنشال فون که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد نیز دیده نمی‌شود. در عوض، سال ۲۰۱۸ همزمان شد با ساخته شدن موبایل‌های گیمینگ دیگر. بسیاری از آن‌ها همانند شیائومی بلک شارک، نوبیا رد مجیک و آنر پلی مخصوص بازار چین ساخته شده و آنجا عرضه می‌شوند.

اواخر امسال نیز ایسوس قصد دارد ROG Phone را به بازار بفرستد که نمایشگر ۹۰ هرتز و چیپ کوالکام اسنپدراگون ۸۴۵ روی آن قرار گرفته. این موبایل با لوازم جانبی نظیر یک داک (که نمایشگر ثانویه در اختیار کاربر قرار می‌دهد)، گیم‌پد و یک داک دیگر برای اتصال به مانیتور، کیبورد و ماوس عرضه می‌شود.

به نظر نمی‌آید که موبایل‌های گیمینگ قصد فراموش شدن داشته باشند اما چه شد که به اینجا رسیدیم و این محصولات محبوبیت یافتند؟

موبایل گیمینگ در چین بسیار محبوب است

موبایل گیمینگکمی بالاتر اشاره شد که موبایل گیمینگ برای بازار چین و آسیا هدف‌گذاری شده. به یک دلیل عمده: بازی روی موبایل در این مناطق دنیا بسیار محبوب است. در حقیقت یک گزارش اخیرا نشان داده که درآمد بازی‌های موبایلی طی سال ۲۰۱۷ در چین ۱۴.۶ میلیارد دلار بوده یعنی تقریبا دو برابر درآمد بازی‌های موبایل در آمریکا طی همان سال. پژوهشی دیگر می‌گوید درآمد بازی‌های موبایلی در سال گذشته، ۲.۳ برابر بیشتر از درآمد بازی‌های پی سی و مک و ۳.۶ برابر بیشتر از بازی‌های کنسولی بوده.

شرکت‌های چینی مثل تنسنت با ارائه بازی‌های محبوب موبایل نظیر Arena of Valor موفقیت‌های عظیمی کسب کرده‌اند. این بازی در حال حاضر ۲۰۰ میلیون کاربر ثبت شده و ۸۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد که همگی روی موبایل بازی می‌کنند. عرضه پابجی موبایل و فورتنایت برای دستگاه‌های موبایل، شوق بازی کردن روی موبایل‌ها را شدت بیشتری نیز بخشیده. این مدل بازی‌ها را نمی‌توان روی تلفن هوشمندی با یک گیگابایت رم و پردازنده قدیمی اجرا کرد.

بازیکن‌هایی که می‌خواهند با رفقایشان رقابت کنند نیاز به موبایلی با سخت افزار قوی‌تر دارند و تا به اینجای کار بعضی موبایل‌های اندرویدی قوی‌ترین سخت افزار ممکن را داشته‌اند. مثلا موبایل گیمینگ Asus ROG با پردازنده اوورکلاک شده، ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی پرچمدار آن‌ها به حساب می‌آید.

ورزش‌های الکترونیکی روی موبایل محبوبیت پیدا کرده‌اند

موبایل گیمینگ

همزمان با افزایش محبوبیت بازی‌های موبایل حرفه‌ای در آسیا، شاهد تمایل بازیکن‌های حرفه‌ای و برگزاری تورنومنت‌های مختلف برای بازی‌های موبایل نیز بوده‌ایم. سازندگان و ناشران بازی‌هایی مثل Mobile Legends یا Vainglory و Arena of Valor تورنومنت‌های رسمی برگزار کرده‌اند تا بازیکنان برای مبلغی بسیار هنگفت به رقابت بپردازند و قرار نیست این اتفاق پایانی داشته باشد. همزمان با E3 مسابقات پلی آف Arena of Valor در لس آنجلس برگزار شد و موبایل‌های مسابقه را نیز ریزر تامین می‌کرد.

ریزر که پیشتر تورنومنت‌ها و تیم‌های مختلف در فضای کنسول و پی سی را هم پشتیبانی کرده بود و اسپانسری مسابقات را بر عهده داشت حالا فعالیت خود را گسترش داده و به سراغ ورزشکاران حرفه‌ای در فضای موبایل رفته. نشان دادن اینکه سخت افزارش چقدر قدرت دارد یک راهکار تبلیغاتی عالی است و می‌تواند منجر به فروش بیشتر نیز بشود. اما شرکت‌های دیگر هم متوجه این تاکتیک هستند و رشد بازی‌های بتل رویال موبایل به بزرگ‌تر شدن این فضا کمک خواهد کرد.

بازی کردن به صورت حرفه‌ای روی موبایل‌های عادی دشوار است

موبایل گیمینگ

موبایل‌های پرچمدار با بهترین سخت افزار نظیر وان پلاس ۶، سامسونگ گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس و هواوی P20 پلاس می‌توانند بازی‌های قدرتمند از لحاظ گرافیکی را به خوبی موبایل‌های گیمینگ اجرا کنند اما موبایل‌هایی که حتی اندکی ضعیف‌تر باشند نیز کم می‌آورند. اگر پابجی موبایل را روی یک موبایل میان‌رده بازی کرده باشید احتمالا متوجه مشکل داغ کردن دستگاه خود شده‌اید.

بعضی از این موبایل‌های گیمینگ بازی کردن را برای گیمرهایی که می‌خواهند ساعت‌ها مشغول باشند ساده‌تر کرده‌اند. هر دو موبایل شیائومی بلک شارک و نوبیا رد مجیک مدعی داشتن سیستم خنک کننده داخلی بهتر هستند. بلک شارک سیستم خنک کننده مایعی دارد که مشابه آن را می‌توان در سیستم‌های گیمینگ پی سی پیدا کرد. Asus ROG Phone هم یک سیستم خنک کننده خارجی دارد که می‌توانید آن را در زمان عرضه بخرید.

ROG Phone یک گیم‌پد و داک جانبی هم خواهد داشت که البته بلک شارک هم گیم‌پد داک مشابهی دارد. به بیان دیگر، تبدیل موبایل گیمینگ به پلتفرمی که بیشتر شبیه به کنسول همراه است، می‌تواند محصولات این شاخه را فراتر از یک پرچمدار جلوه دهد.

سازندگان موبایل می‌توانند از موبایل گیمینگ درآمد بیشتری کسب کنند

موبایل گیمینگ

تلفن‌های ارزان قیمت اقتصادی شاید از لحاظ تعداد واحد فروش بیشتری داشته باشند اما حاشیه سود آن‌ها بسیار اندک است. فروختن یک موبایل گران قیمت اما در عوض سود خالص بیشتری از آن شرکت سازنده می‌کند. موبایل‌های گیمینگ هم در حال حاضر عمدتا با بهای یک محصول میان‌رده فروخته می‌شود که هم سود خوبی عاید شرکت سازنده می‌کند و هم برای عمده گیمرها مقرون به صرفه است.

موبایل‌های گیمینگ با کمی تلاش می‌توانند منحصر به فرد باشند

تولید محصولات با ظاهر جدید و عملکردی متفاوت هر سال برای شرکت‌های سازنده موبایل سخت‌تر می‌شود و کمپانی‌ها شروع به کپی‌برداری می‌کنند مثل بریدگی بالای نمایشگر. اما موبایل گیمینگ هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ ویژگی‌ها، تنوع ایجاد کرده‌اند.

رد مجیک قسمت پشتی زاویه‌دار و لامپ LED افقی دارد که می‌تواند ۱۶ میلیون رنگ را به نمایش گذارد. بلک شارک هم درون لوگویش یک لامپ LED گذاشته و طراحی پشتی آن متفاوت است. ایجاد چنین تفاوت‌هایی هزینه اندکی در پی داشته اما آن‌ها موفق شده‌اند موبایل‌هایی متفاوت بسازند.

در آخر

موبایل گیمینگآینده موبایل گیمینگ درخشان به نظر می‌رسد. ویژگی‌های منحصر به فرد و ظاهر جذاب آن‌ها در کنار عملکرد عالی می‌تواند به زودی شاخه‌ای جدید و محبوب در فضای تلفن‌های هوشمند ایجاد کند، جایی که کسی مشکلی با پرداخت مبلغی بیش از هزار دلار را ندارد و مشتاقانه خرید می‌کند.





منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار