کد خبر: ۱۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 16
دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به پیشرفت های بخش نانو در کشور، خریدهای سازمانی را در حمایت از بازار شرکت های فعال در این حوزه بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: در صورت لزوم، خرید نکردن مراکز دولتی از محصولات نانو ایرانی را پیگیری می کنیم.
به گزارش آی تابناک : امروزه فناوری نانو با ورود به عرصه صنعتی، کاهش محسوس هزینه‌های تولید و ایجاد ارزش افزوده را به دنبال داشته و ایران نیز با سرمایه گذاری مناسب و حمایت ستاد توسعه فناوری نانو توانسته است به لحاظ رشد و پیشرفت علمی در این حوزه، جایگاه مناسبی را برای خود رقم زند به طوریکه در حال حاضر رتبه چهارم دنیا را در اختیار دارد.
پیشرفت ایران در حوزه نانو در شرایطی است که به گفته دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، کشورمان در طول سال های اخیر به حدود 50 کشور صادرات محصولات نانو داشته و حتی بخشی از این صادرات شامل دانش فنی به برخی از کشورهای صاحب تکنولوژی از جمله چین و کره جنوبی بوده است.
هر چند به گفته سرکار، حجم صادرات فعلی 35 میلیون دلار برای محصولات مبتنی بر نانو در مقیاس جهانی قابل قبول نیست و همانطور که ایران در تولید علم نانو جایگاه چهارم دنیا را بدست آورده، لازم است در حوزه تولید و صادرات محصول و دانش فنی نیز جایگاه خود را ارتقا دهد و تا پایان سال 1398 بازار یک میلیارد دلاری را تجربه کند.
مسائلی همچون چگونگی وضعیت بازار، مشکلات و نیازهای حوزه نانو را با رضا اسدی فرد دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در میان گذاشته ایم.

**بابت تحریم های بین المللی در حوزه نانو نگران نیستیم
اسدی فرد با اشاره به تاثیر تحریم های بین المللی در طول سال های گذشته بر حوزه نانو گفت: هیچ نگرانی وجود ندارد چراکه بیشتر ماشین آلات تولید در حوزه نانو ساخت داخل است و بیش از 80 درصد تجهیزات مربوط به حوزه تحقیقات نانو نیز در داخل کشور ساخته می شود.
وی گفت: براساس آخرین آمار در حال حاضر 170 شرکت نانو بیش از 420 محصول نانویی را در حوزه های مختلف از جمله بهداشت و دارو، ساختمان و صنایع وابسته، نساجی، کشاورزی، لوازم خانگی، نیروگاه و برق و انرژی، تجهیزات آزمایشگاهی و ماشین آلات صنعتی تولید و به بازار ارائه می کنند.
دبیر کار گروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو همچنین بالاترین درصد فروش محصولات نانو را با 40 درصد مربوط به بخش ساختمان و صنایع وابسته آن دانست.
وی در خصوص ارزش عددی بازار محصولات نانو در سال 1396 نیز با بیان این که هنوز آمار سال گذشته جمع بندی نشده است، در عین حال اظهار داشت: پیش بینی ما این است که فروش شرکت های داخلی حدود 1100 تا 1200 میلیارد تومان باشد ضمن اینکه حدود 700 تا 800 میلیارد تومان نیز مربوط به تجهیزات و محصولات وارداتی است که همان حدود دو هزار میلیارد تومان خواهد بود.
دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: بر اساس شواهد فروش در حوزه نانو همان رشد 100درصد را نسبت به سال 1395 داشته که البته این میزان رشد در طول پنج سال اخیر تکرار شده و برای سال 1396 نیز این رشد تجربه شده است.
اسدی فرد همچنین با اشاره به چشم انداز آتی حوزه نانو بیان کرد: در یک دوره حدود 5 یا شش سال پیش کشور یک رشد نمایی را از نظر تولید علم داشت که در حال حاضر به رتبه چهارم دنیا دست یافته اما این رشد نمایی به حوزه صنعت و اقتصاد منتقل شده و این یعنی تعداد محصولات نانو و حجم فروش شرکت های نانو مرتبا در حال افزایش است.
وی افزود: به عنوان مثال در پنج سال اخیر به طور متوسط رشد سالانه فروش مجموع شرکت های نانو بالای 100 درصد بوده یعنی تقریبا هر سال دو برابر شده است و فکر می کنیم این روند همچنان ادامه پیدا کند و اگر چند سال دیگر ادامه دهیم فناوری نانو در مقیاس اقتصاد ملی قابل رویت خواهد بود چراکه به یک عدد چند هزار میلیارد تومانی تبدیل خواهد شد و در اقتصاد ملی دیده می شود.

** تحریم ها و نقش محصولات نانو در رفع نیاز کشور
دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو همچنین در خصوص قابلیت و میزان تاثیر بخش نانو در تامین نیازهای داخل کشور در زمان تحریم ها گفت: هم اکنون در بخش محصولات تجاری این توانمندی ایجاد شده به طوری که در حال حاضر چند داروی ضد سرطان شرکت های داخلی نانو نه تنها بازار داخلی را پوشش داده است بلکه صادر نیز می شود.
وی افزود: به عنوان مثال یک شرکت تولید کننده داروی ضد سرطان برای سال 1397 قرارداد سه میلیون دلاری با یکی از شرکت های ترک بسته است یا یکی از شرکت های فناوری این حوزه در حال مذاکره با برزیل برای تولید در این کشور است و سایر محصولات نیز این ویژگی را دارند.

** واردات در حوزه نانو محصولات راهبردی را شامل نمی شود
اسدی فرد همچنین در خصوص شرایط واردات محصولاتی که در حوزه نانو مشابه آن در داخل کشور ساخته می شود، با تاکید بر این که واردات اجتناب ناپذیر است، گفت: به دلیل اینکه شروع بکار، راه اندازی و طراحی شرکت های نانو در طول سال های اخیر مصادف با آغاز تحریم ها بوده، لذا این نگرش در کشور وجود داشته است که فناوری های اساسی و راهبردی حوزه نانو در داخل کشور بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اضافه کرد: براین اساس، اقلام اصلی واردات در حوزه نانو شامل محصولات راهبردی و های-تک نخواهد بود. 

** مشکل اصلی حوزه نانو تبادلات مالی با کشورها است 
اما اسدی فرد در ادامه بیشترین مشکل حوزه نانو را مربوط به حوزه تبادلات مالی و انتقال پول حاصل از صادرات به کشورهای مختلف دانست و اظهار امیدواری کرد که مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی با روش های مبادله پولی دو جانبه این مسئله را رفع کنند چرا که اگر با پول کشور مقصد یا مبدا مبادله صورت گیرد دیگر نیازی به دلار نیست و این مشکل نیز مرتفع می شود. 
وی در خصوص پیگیری سند 10 ساله نانو نیز گفت: خوشبختانه این سند بعد از تصویب در هیات دولت به حدود 14 سازمان و وزارتخانه ابلاغ شد، ما بعد از آن تقریبا با همه اینها جلسات مفصلی داشته ایم که نتیجه ان ایجاد کمیته های مشترک با هر کدام از این وزارتخانه ها بوده است.
دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: در حقیقت موضوعاتی که در این سند گذشته شده، به عنوان ماموریت هر وزارتخانه و دستگاه برای پیاده سازی در حال پیگیری است.
اسدی فرد گفت: البته برخی وزارتخانه ها مانند نیرو برای پیاده سازی سند نانو همکاری مناسبی داشته اند که امیدواریم بتوانیم به اهدافی که در سند آورده شده است در دوره نخست در سال 1398 و در دوره دوم 1404 دست یابیم.

**نفوذ در بازارهای خارجی مهمترین برنامه ستاد نانو 
دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در ادامه، یکی از برنامه های مهم این ستاد را حمایت از کالاهایی نانویی دانست که توانسته اند به بازارهای خارجی راه پیدا و نفوذ کنند.
اسدی فرد افزود: این مهم در دو مرحله انجام می شود به طوری که در ابتدا به شرکت ها کمک می شود که محصول خود را با کیفیت مناسب تولید کنند و پس از آن با حمایت های مالی سعی در کاهش هزینه و ریسک های شرکت های تولیدکننده خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز هنگام ورود محصول نانویی به بازار تلاش می شود سهم بازار آن افزایش یابد که البته بسته به حوزه های مختلف اقدامات حمایتی متغیری انجام می شود. 
اسدی فر افزود: به عنوان مثال در بخش داروهای نانویی سعی می شود که این محصولات در فهرست بیمه درمانی قرار گیرند، به طوری که یک داروی ضد سرطان نانویی که قیمت خارجی آن 2.5 میلیون تومان است و قیمت داخلی آن بدون بیمه 900 هزار تومان است با استفاده از بیمه قیمت آن به زیر 200 هزار تومان کاهش می یابد.

** لازم باشد شرکت های دارای تاییدیه نانو حمایت می شوند 
دبیر کار گروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در خصوص وضعیت عملکرد و خریدهای سازمان های دولت به عنوان یک اهرم مناسب برای حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه نانویی اظهار داشت: واقعیت این است که ما به عنوان ستاد نانو وظیفه داریم از فروش محصولات شرکت های دارای تاییدیه این ستاد در بازار حمایت کنیم.
اسدی فرد با اشاره به برخی مقاومت ها و موانع موجود در خریدهای سازمانی از سوی بخش های دولتی و شبه دولتی گفت: در حقیقت ما از شرکت های خصوصی توقع آنچنانی نداریم که حتما از محصولات نانو ساخت ایران استفاده کنند چراکه آنها منافع اقتصادی خود را مد نظر دارند و اگر محصولی به صرفه باشد آن را خریداری می کنند.
وی افزود: انتظار ما بیشتر از سازمان های دولتی و شبه دولتی است که متاسفانه در بخش هایی با مقاومت آنها مواجه هستیم و نتوانسته ایم کاری کنیم و البته تولیدات و محصولات زیادی نیز داشته ایم که با این موانع برخورد کرده اند که با پیگیری های جدی و طولانی توانسته ایم دستگاه ها را برای خرید محصولات ساخت داخلی ترغیب کنیم.
دبیر کار گروه صنعت و بازار ستاد نانو در ادامه اظهارکرد: ما در حوزه صنایع ساختمان سعی می کنیم سالانه تعدادی از محصولات نانویی وارد لیست «فهرست بها» شود، این فهرست شامل محصولات و کالاهایی هستند که از سوی سازمان برنامه و بودجه بعنوان یک مرجع رسمی مورد تایید قرار گرفته و پیمانکاران با اطمینان بیشتری می توانند از این محصولات استفاده کنند.
وی همچنین یکی دیگر از اقدامات حمایتی سالانه این کارگروه از تولید کنندگان محصولات نانو را ارائه یک فهرست به روز شده از محصولات تولید داخل به وزارت صنایع به منظور تنظیم تعرفه گذاری مناسب به منظور افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی با محصولات خارجی و وارداتی عنوان کرد.
اسدی فرد همچنین در خصوص ممنوعیت فراروی دولتی ها بابت خرید کالاها و محصولات خارجی که مشابه آن از سوی شرکت های دانش بنیان داخلی ساخته می شود و همچنین میزان حمایت آنها از خرید محصولات نانو ساخت داخل، گفت: البته بستر قانونی آن وجود دارد اما این مسئله به روحیه و عِرق مدیران سازمان ها بر می گردد.
وی افزود: هم اکنون بخشی از سازمان ها از خرید محصولات داخلی استقبال می کنند؛ در ارتباط با سازمان هایی نیز که بخواهند از این قانون طفره بروند و ما متوجه شویم پیگیری لازم را برای متقاعد سازی آنان در استفاده از محصولات ساخت داخل خواهیم داشت.
دبیر کار گروه صنعت و بازار ستاد نانو ادامه داد: ما حتی در مواردی برای حمایت از خرید کالاهای ساخت داخل به صورت چالشی تر برخورد داشته ایم به طوری که دستگاه های نظارتی و حتی امنیتی را وارد کار کرده ایم. بعنوان مثال با وجود ساخت یک کاتالیست تولیدی ارزان از سوی شرکت های داخلی، برخی پالایشگاه ها اصرار بر استفاده نوع خارجی محصول را داشتند که ما مجبور شدیم برای ترغیب مسئولان آنها به استفاده از جنس ایرانی نهادهای نظارتی و امنیتی را درگیر کار کنیم.





منبع : اکونیوز 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار