کد خبر: ۱۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 11
مشترکان با بهره‌گیری از سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی، می‌توانند شکایت خود را مربوط به هر یک از اپراتورها اعلام کنند و رگولاتوری نیز با نگاه مردم به ارزیابی اپراتورها می‌پردازد.
به گزارش آی تابناک : پیش از این اعلام شده بود که کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند اعتراضات خود نسبت به خدمات اپراتورها را با ذکر مکان جغرافیایی اعلام کرده و منتظر پیگیری موضوع از طرف رگولاتوری باشند.

با توجه به اینکه اختلالات صوت و دیتا همواره ممکن است برای مشترکان و کاربران اپراتورهای مختلف اتفاق بیفتد و از طرفی اشاره به جزئیات این اختلالات از جمله مکان جغرافیایی برای حل مشکل از طرف اپراتورها و مراجع پاسخگو از اهمیت زیادی برخوردار است، «سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیائی» با هدف تقویت نظارت بر ارائه خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاع از کمیت و کیفیت فعالیت خدمات‌دهندگان و ارتقای این سیستم با رویکرد توسعه نظارت مردم راه‌اندازی شد.

پاسخگویی شرکت‌ها و شفافیت عملکرد

ویژگی متمایز این سامانه، رصد میزان شکایات ثبت‌شده از اپراتورها یا سایر شرکت‌های خدمات‌دهنده به صورت برخط روی نقشه‌های جغرافیائی است. این امکان تاثیر مثبتی بر پاسخگوتر شدن شرکت‌ها و ایجاد شفافیت بیشتر درباره عملکرد آن‌ها داشته و در ارزیابی مردم از اپراتورها یا سایر شرکت‌های خدمات‌دهنده تاثیرگذار خواهد بود.

کمک به مکان‌یابی موقعیتی که مشترک به گزارش‌دهی درباره وضعیت آن پرداخته، یکی دیگر از ویژگی‌های این سامانه است که بر اساس آن اگر در نقطه‌ای از یک جاده بین شهری نیز، اتصال به شبکه تلفن همراه، دچار نقصان یا قطعی شود، کاربر به سادگی می‌تواند با جانمایی آن در این سیستم، به ناظر یا اپراتور برای حل آن کمک کند. ویژگی دیگر این سامانه چندرسانه‌ای بودن آن و قابلیت انتقال متن، صوت، تصویر و ویدئو برای شفافیت بخشیدن بیشتر به اطلاعات و آسوده‌تر شدن تعامل مخاطبان برای انتقال پیام مورد نظرشان است.

مجید حقی - معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره این سامانه مکان‌محور توضیح می‌دهد: رویکرد این سامانه با ذکر مکان جغرافیایی از طرف کاربر این است که به ما کمک ‌کند، دقیق‌تر به مشکل رسیدگی کنیم. ویژگی دیگر این سامانه این است که مردم می‌توانند شکایت خود و سایرین را در سامانه ببینند. به عبارتی ما تلاش کردیم از نگاه مردم برای ارزیابی اپراتورها استفاده کنیم.

امکان رویت شکایت از اپراتورها

در این سامانه همچنین امکان رویت شکایت سایر مشترکین فراهم است. حقی معتقد است این موضوع رویکردی برای اپراتورهاست که سریع‌تر به حل اشکال بپردازند، زیرا اشکالشان در معرض دید است. او می‌گوید: هرچه تعداد این اشکالات بیشتر باشد، ممکن است در نگاه مردم تاثیر بگذارد و از آنجایی که این موضوع با منافع اپراتورها در تضاد است، سریع‌تر موضوع را پیگیری می‌کنند. اپراتورها جزییات شکایات را می‌بینند و رسیدگی می‌کنند.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز با اشاره به این سامانه مکان‌محور و با تاکید بر لزوم نظارت و بهبود کیفیت می‌گوید: سرعت توسعه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌ها در کشور بسیار خوب بوده اما مردم همزمان از ما مطالبه کیفیت دارند. مکمل اپراتورها، سیستم نظارت مردمی است و با رونمایی از سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی، از این پس اپراتورها مطابق وعده‌ای که داده بودیم، در معرض نظارت عمومی مردم هستند.

با سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی، مشترکان می‌توانند در صورت بروز اختلال از طرف اپراتورها، با وارد کردن شماره تلفن همراه و متن شکایت و آدرس مکان مورد نظر، شکایت خود را از خدمات اینترنتی، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی و ارتباطات رادیویی مربوط به هر یک از اپراتورها اعلام کنند.

اینترنت

مشترکان شکایت خود درباره اینترنت را می‌توانند با ذکر اپراتورها اعلام کنند. در حوزه اینترنت پرسرعت، انتخاب موضوع شکایت می‌تواند تحویل سرعت کمتر از قرارداد، گران‌فروشی، نبود گزارش مصرف مشتری، فروش اجباری و عدم درج قیمت باشد. در حوزه اینترنت وایمکس هم می‌توان تحویل سرعت کمتر از قرارداد را مورد شکایت قرار داد. هر یک از زمینه‌های اینترنت هوشمند، پهنای باند اختصاصی و نارضایتی از پرسنل می‌تواند با انتخاب موضوع پشتیبانی مورد شکایت قرار گیرد. در حوزه تلفن اینترنتی وایمکس نیز مشترکان می‌توانند موارد درباره جداسازی ترافیک داخل و بین‌الملل و یا اینترنت پرسرعت موبایل ۳G و ۴G شکایت کنند.

تلفن ثابت

در حوزه تلفن ثابت شکایت‌ها می‌تواند از انواع تعرفه بین‌المللی تلفن ثابت با موضوع تخلف، تخلیه خط با موضوع بدهی و اطلاع‌رسانی، خدمات تلفن بین‌الملل (رومینگ) با موضوع گران‌فروشی، خرابی خط با موضوع تعرفه و قطع ارتباط، مغایرت در محاسبه هزینه و قطعی ارتباط با موضوع بدهی، سرقت یا قطعی کابل و عدم اطلاع‌رسانی باشد. مشترکان می‌توانند با انتخاب مکان و اپراتور مورد نظر، شکایت خود را از خدمات ارائه‌شده اعلام کنند.

تلفن همراه

در حوزه تلفن همراه، شکایت‌ها می‌تواند در بخش صوت، دیتا و رومینگ و از هر یک از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا باشد. در بخش صوت، موضوع تعرفه و قطع ارتباط، در بخش دیتا و رومینگ هم موضوع تعرفه می‌تواند مورد شکایت اعلام شود.

خدمات پستی

در حوزه خدمات پستی، مشترکان می‌توانند نارضایتی از رفتار پرسنل را با اعلام عدم پاسخگویی مناسب و در هر یک از سرویس‌های ‌پست داخلی و خارجی، با اعلام موضوع شکایت از جمله امانت، بسته کوچک، سفارشی، عادی، مطبوعات و نارضایتی از رفتار پرسنل، شکایت خود را از شرکت پست اعلام کنند.

ارتباطات رادیویی

در حوزه ارتباطات رادیویی، بیشترین مورد شکایت، موضوع تشعشعات است و مشترکان می‌توانند با مراجعه به این بخش و ابراز نارضایتی از نصب آنتن هر یک از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی و اینترنتی در مکان مورد نظر، اعلام شکایت کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار