کد خبر: ۱۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 02
امروزه آنقدر قابليت عكاسي به دوربين موبايل‌ها اضافه مي‌كنند كه با موبايل هم مي‌توان عكس‌هايي حرفه‌اي و زيبا ثبت كرد. حتي سالانه مسابقه‌هايي مخصوص عكاسي با موبايل ترتيب داده مي‌شوند و به عكاسان برتر، جوايزي تعلق مي‌گيرد.
به گزارش آی تابناک : اين روز ها با افزايش قابليت‌هاي موجود در تلفن‌هاي همراه، آن‌ها رقيبي هوشمند براي دوربين‌هاي ديجيتالي هستند. حمل آن‌ها راحت تر است و كنار عكاسي، هزار و يك كار ديگر را مي‌توانيد با تلفنتان انجام دهيد. اگر از عامه نيز بپرسيد، اكثرا ترجيح مي‌دهند با موبايل خود عكس‌هاي زيبايي ثبت كنند و با دوربين گرانشان اينطرف و‌ آن طرف نروند. به كمك مطلب زير، شما نيز مي‌توانيد عكس‌هايي حرفه‌اي و زيبا ثبت كنيد و نيازي هم به دوربين‌هاي گران قيمت نداشته باشيد.

البته اين مطلب، فقط براي كساني نيست كه دوربين‌هاي DSLR ندارند. چه بسا نتوانيد دوربينتان را با خود به اطراف حمل كنيد و بهتر است به جاي آن، از تلفن همراهتان استفاده كرده و عكاسي كنيد.

نورپردازی مناسب
هرچه نور بيشتر، وضوح عكس بالاتر. سعي كنيد در فضايي خارج از خانه به عكاسي بپردازيد و از نور طبيعي استفاده كنيد. در غير اين صورت، چراغ‌ها را روشن كرده و به سوژه نور بيشتري بتابانيد. البته به خاطر داشته باشيد، هر نور با هر طيفي، روي عكس تاثير مي‌گذارد. پس حتما بايد از تراز سفيدي نيز استفاده كنيد تا نور موجود را تعديل كنيد.

امروزه اين قابليت در اكثر موبايل‌ها موجود است. تراز سفيدي در موبايل، white balance  نام دارد.

روي بعضي از گوشي ها فلاش نيز قرار دارد كه به كمك آن‌ها مي‌توانيد عكس شفاف تري ثبت كنيد. اما اگر موبايل شما فاقد اين قابليت است، پشت به نور عكس نگيريد. چون همانطور كه مي‌دانيد، بسيار تاريك ثبت مي شود.

نزديك شدن به سوژه
نبايد آنقدر از سوژه دور بمانيد كه عكس اصلا قابل تشخيص نباشد. هر چيزي آدابي دارد. اگر دوربين موبايل شما پيكسل زيادي نداشته باشد، بايد آنقدر به سوژه نزديك شويد كه كادر با تصوير كاملا پر شود تا نخواهيد در ويرايش، عكس را كراپ كنيد. البته كه كيفيت عكستان نيز از بين ميرود.

البته در برخي دوربين‌ها اگر به سوژه نزديك شويد، در لنز تغيير لنز مي‌دهد و يا براي فوكوس دچار مشكل مي‌شويد. مخصوصا اگر دوربين موبايلتان  فاقد قابليت ماكرو باشد.

تكان نخوريد
درست مثل دوربين‌هاي ديجيتالي، اگر حركت نكنيد، تصوير با ثبات بيشتري ثبت مي‌شود. اگر نور محيط كم باشد، بهتر است از يك گيمبال دستي استفاده كنيد تا لرزش هاي وارده به موبايل را خنثي كند. چرا كه در نور كم، سرعت شاتر بايد پايين تر باشد و هر چه سرعت شاتر پايين تر باشد، تكان‌هاي بيشتري عكس را تهديد به تار شدن خواهد كرد. البته اگر گيمبال نداريد يا تهيه‌ي آن مشكل است، مي‌توانيد موبايلتان را به جايي تكيه دهيد و آن را روي تايمر بگذاريد.

ويرايش عكس‌ها در LIGHTROOM
مطمئنا در تلفن همراهتان برنامه‌هاي ويرايشي زيادي براي ويرايش عكستان نصب كرده ايد. اما بهترين راه براي ويرايش حرفه‌اي عكس‌ها، ويرايش آن‌ها در پردازش ثانويه، يا به عبارتي در نرم‌افزار LIGHTROOM و با كامپيوتر است. سعي كنيد عكس‌هايتان را رنگي ثبت كنيد تا بعدا بتوانيد راحت‌تر ويرايش كنيد. به ياد داشته باشيد، شما مي‌توانيد عكس‌هاي رنگي را سياه و سفيد كنيد، ولي اگر عكسي را سياه و سفيد ثبت كنيد، ديگر نمي‌توانيد آن را به عكسي رنگي تبديل كنيد.

عكس‌هايتان را پاك نكنيد
گاهي اوقات عكس‌هايي كه با موبايل ثبت مي‌كنيد و جالب نيستند، در مانيتور به زيبايي نمايش داده مي‌شوند و بالعكس. گاهي عكس‌هاي تاري كه تصادفا ثبت كرده‌ايد، بسيار زيبا از آب در مي‌آيند و ممكن است به كارتان بيايند. پس هيچ چيزي را پاك نكنيد.

زوم ديجيتال را ناديده بگيريد
از زوم ديجيتالي دوربين موبايلتان استفاده نكنيد، چون كيفيت عكستان كاهش ميابد و پيكسل‌هاي كمتري خواهد داشت. البته در برخي موبايل‌ها زوم اپتيكال وجود دارد. در اين صورت اگر از اين زوم استفاده كنيد، كيفيت عكس پايين نمي‌آيد.

تراز سفيدی را فراموش نكنيد
امروزه اكثر موبايل‌ها قابليت تراز سفيدي را در خود دارند. به كمك اين ويژگي مي‌توانيد اصلاح رنگي انجام دهيد و نور را در تصوير تنظيم كنيد. براي اينكه با اين تنظيمات خو بگيريد، كمي با موبايلتان سرو كله بزنيد و براي تمرين، از آن در عكس‌هاي خود استفاده كنيد.

تمرين تمرين تمرين
تا مي‌توانيد عكس ثبت كنيد. از زوايا و مناظر متفاوت و با هر افكتي كه دوست داريد. به سوژه نزديك شويد، دور شويد و تنظيمات مختلف را امتحان كنيد. هر چه بيشتر تمرين كنيد، بعدا عكس‌هاي باكيفيت‌تر و حرفه‌اي تري ثبت خواهيد كرد.

موبايل، مثل دوربين گوپرو سبك است و شما مي‌توانيد آن را هرجايي حمل كنيد، از هر زاويه‌اي كه مي‌خواهيد عكس بگيريد و زوايا و نماهاي جديدي را تجربه كنيد.

زياد از قوانين پيروی نكنيد
خوب است كه قوانين را بدانيد، اصول تركيب‌بندي را بياموزيد و كاربرد هر كدام را به درستي ياد بگيريد. ولي مي‌توانيد بعد از يادگيري قوانين، آن‌ها را در راستاي هدفي كه از عكس داريد تغيير دهيد. به ياد داشته باشيد، عكس‌هايي بيشتر در مركز توجه قرار مي‌گيرند كه اين قوانين در آن‌ها به طور ديگري به كار گرفته شده باشد.

تميزی لنز دوربين موبايل
هميشه لنز دوربين موبايلتان را تميزز نگه داريد. به ياد داشته باشيد، شما از موبايلتان بيشتر از يك دوربين عكاسي استفاده مي‌كنيد و آن را در مجاورت جيب، كيف يا هرچيز ديگري قرار مي‌دهيد. در نتيجه لنز آن زود به زود كثيف مي‌شود و بايد آن را زود به زود تميز كنيد. براي اينكار، مي‌توانيد از پارچه‌هاي تميز كننده ‌ي مخصوص لنز استفاده كنيد. اين پارچه‌ها در فروشگاه‌هاي تجهيزات عكاسي يا موبايل‌فروشي ‌ها، يافت مي‌شوند.

از هر چيزی هم عكس نگيريد
مقاله‌اي زيبا راجع به عكاسي با موبايل در همين سايت نوشته شده است. در آن، در مورد مكان‌هايي صحبت شده كه نبايد ابدا دست به دوربينتان بزنيد. براي مثال، اگر به سفر خارجه برويد، از برخي مكان‌ها و اشخاص و مجسمه‌ها، حق عكاسي نداريد.

حتي براي عكاسي از اشخاص در كشور خودمان هم بايد اجازه داشته باشيد. پس حتما مراقب باشيد و آداب استفاده از موبايل براي عكاسي را بياموزيد.

رزولوشن را به حداكثر برسانيد
در برخي از دوربين‌ها مي‌توانيد رزولوشن مورد نظرتان را انتخاب كنيد. اگر موبايل شما نيز چنين قابليتي دارد، حداكثر رزولوشن را انتخاب كنيد تا عكسي پركيفيت ثبت كنيد.

اگر سنسور دوربين موبايل شما از يك ميليون پيكسل نيز كمتر است، حتما بايد از رزولوشن حداكثر براي عكاسي استفاده كنيد. البته رزولوشن با حجم و ابعاد تصوير نسبت مستقيم دارد و هرچه رزولوشن بيشتر باشد، عكس بزرگتر و حجيم تر مي‌شود. بنابراين براي انتقال آن زمان بيشتري نياز داريد و كارت حافظه‌تان ممكن است زود پر شود.





منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار