کد خبر: ۱۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 02
نخستین کاربردهای لیزر پس از اختراع آن، در سه حوزه ارتباطات، بهبود تجارت، صنعت و سرگرمی و حوزه پزشکی و درمان خلاصه می‌شد، که فناوران این حوزه در گذشته اقداماتی را به انجام رسانده‌اند.

به گزارش آی تابناک : باگذشت بیش از 50 سال از ساخت اولین لیزر تعداد کمی از افراد را در اطراف خود پیدا خواهید کرد که آگاهانه یا ناخودآگاه تحت تأثیر این اختراع بزرگ قرار نگرفته‌اند، برخی از تأثیرات فراگیری که لیزر بر زندگی امروز جوامع داشته‌اند ازاین‌قرارند.


انقلابی در ارتباطات 
در سال 1980 سیستم‌های ارتباطی دوربرد با تکیه‌بر کابل‌های مسی عمل می‌کرد که فضای خیابان‌های شهر را پرکرده بود اما امروزه پرتوی نور لیزر با استفاده از یک‌رشته فیبر نوری شیشه‌ای که نازک‌تر از تار موی انسان است، می‌تواند بیش از نیم میلیون مکالمه تلفنی یا هزاران اتصال کامپیوتری و کانال‌های تلویزیونی را حمل کند. بدون فیبر نوری، اینترنت که بسیاری از فعالیت‌های ما با آن انجام می‌شود وجود نداشت.


بهبود تجارت، صنعت و سرگرمی
یکی از نخستین کاربردهای لیزر در نقشه‌برداری بوده است. به‌عنوان‌مثال برای تونل زیر کانال انگلیس، کندن تونل‌های مجزایی از جانب کشورهای فرانسه و انگلیس شروع‌شده بود. با بهره‌گیری از نقشه‌برداری لیزری تنها با اختلاف کمی بیشتر از 15 اینچ، این دو کانال به هم رسانده شد. امروزه اسکنرهای پرداخت سوپر مارکت، سی‌دی‌ها، دوی دی‌ها، هولوگرام‌های لیزری برای امنیت کارت‌های اعتباری و پرینترهای لیزری، فقط تعداد کمی از محصولات بی‌شماری هستند که به لیزر متکی‌اند.


جراحی بدون درد 
هرساله میلیون‌ها جراحی پزشکی انجام می‌شود، لیزر نیاز به بیهوشی عمومی را کاهش می‌دهد. با استفاده از یک پرتوی گرم، بافت را داغ می‌کنند به‌طوری‌که برش داده می‌شود، این کار خونریزی و عفونت حاصل از جراحی را کمتر می‌کند. به‌طور مثال سالانه جدا شدن شبکیه از بافت چشم باعث کوری هزاران نفر می‌شود. اگر سریع اقدام شود، می‌توان با کمک لیزر شبکیه چشم را دوباره جوش داد، قبل از این‌که آسیب دائمی به چشم وارد شود. فیبرهای نوری همچنین می‌توانند با استفاده از پرتوهای لیزری در داخل بدن باعث کاهش جراحی تهاجمی شوند. 




منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار