کد خبر: ۱۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 31
شرایط بسیار دشوار کمپانی های خارجی در بازار ایران، به خصوص در حوزه تجهیزات الکترونیکی باعث شده شرکت های بزرگ با احتیاط بسیار زیادی وارد این بازار شوند.
به گزارش آی تابناک : نوسان شدید قیمت ها در پی افزایش قیمت دلار در ماه های اخیر و تغییرات صورت گرفته در سیستم واردات و ثبت تلفن های هوشمند که از آنها با عنوان طرح رجیستری یاد می شود همگی باعث افزایش ریسک حضور در بازار ایران شده اند. احتمالا به همین دلیل است که برخی از کمپانی های مطرح ترجیح می دهند برخی از محصولات خود را در بازار کشور معرفی نکرده و در عوض کالاهایی قدیمی تر اما جا افتاده را در دسترس مشتریان قرار دهند. مشاهدات میدانی در ماه های گذشته به خوبی نشان دهنده دشوارتر شدن شرایط بازار برای فروشندگان و خریداران است. از سویی وارد کنندگان و فروشندگان اصلی (به عنوان نمایندگی های رسمی) تمایل چندانی به ارائه گسترده محصولات در بازار ندارند زیرا افزایش روز به روز قیمت ها می تواند ضرر مالی بسیار سنگینی را به آنها وارد کند. این اتفاق به نوبه خود منجر به کاهش عرضه محصول و افزایش تقاضا خواهد شد که نتیجه آن افزایش قیمت یک کالا در بازار است. اتفاقی که برای طیف گسترده ای از لوازم الکترونیکی، از تجهیزات خانگی مانند تلویزیون و یخچال گرفته تا تجهیزات مهندسی و گجت های کاربردی شامل لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند نیز شده است. با این وجود اگر تنها یک شرکت باشد که بتوان آن را پیروز بازار کنونی ایران دانست هواوی است. این شرکت چینی با تغییرات گسترده در سیاست های خود نگاهی واقع بینانه تر به بازار ایران داشته و به این ترتیب توانسته است در شرایطی که بسیاری از برندها زیر سایه کاهش عرضه و افزایش بی رویه قیمت ها قرار دارند، خود را به عنوان گزینه ای همیشه در دسترس برای کاربران ایرانی مطرح نماید. این شرکت طی ماه های اخیر چندین مدل تلفن هوشمند را تولید و معرفی کرده اما تصمیم گرفته با توجه به بازار ایران تنها مدل هایی که طیف بیشتری از مردم قدرت خرید آنها را دارند وارد بازار کند. این تصمیم هوشمندانه نیز بازار گوشی های رده ورودی و میان رده را کاملا به نفع هواوی تغییر داده است.

یکی از اصلی ترین محصولات این شرکت در بخش مورد اشاره، تلفن هوشمند Nova 3e است که در بازارهای بین المللی با نام P20 Lite از آن یاد می شود و در ایران به اسم Nove 3e شناخته شده است. این دستگاه به یک نمایشگر 5.8 اینچی با  حاشیه های بسیار اندک مجهز شده که دارای وضوح FHD و نسبت نمایشگر به بدنه 80.5 درصد بوده و در هر اینچ از آن 432 پیکسل جای گرفته است. 4 گیگابایت حافظه رم در کنار 32 یا 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی به همراه قابلیت افزایش تا 256 گیگابایت به کمک کارت حافظه و پردازنده Kirin 659 وظیفه پردازشی دستگاه را بر عهده دارند. در بخش دوربین ها هواوی از ساختار دوگانه 16 و 2 مگاپیکسلی مجهز به تکنولوژی تشخیص فاز به عنوان دوربین های اصلی و یک دوربین 16 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 1080p به عنوان دوربین سلفی استفاده کرده است. و در نهایت نیز Nova 3e به آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید مجهز شده تا کاربران با خیال راحت به جدیدترین بسته های امنیتی و بروزرسانی های نرم افزاری صورت گرفته دسترسی داشته باشند.

اما جدا از مشخصات فنی که ارزش خرید یک محصول را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهند، دلیل اصلی موفقیت Nova 3e در بازار ایران را باید در استراتژی فروش هواوی جست و جو کرد. این دستگاه در زمان ورود به بازار ایران قیمتی در حدود 1.800.000 تومان داشت. پس از گذشت چند هفته از عرضه گسترده دستگاه موج افزایش قیمت شدید تلفن های هوشمند آغاز شد و تحقیقات نشان می دهد این دستگاه ها به صورت میانگین 30% افزایش قیمت را در هفته های مورد اشاره تجربه کرده و تا کنون به قیمت قبلی خود باز نگشته اند. اما در این میان Nova 3e در بدترین دوره هم قیمتی معادل 2.050.000 تومان داشت که با کمی محاسبه نشانگر افزایش قیمت کمتر از 14 درصدی این گوشی است. ضمن اینکه پس از گذشت یک دوره کوتاه چند روزه بار دیگر قیمت Nova 3e به محدوده 1.900.000 تومان بازگشت تا عملا اختلاف چندانی بین قیمت پیش از افزایش نرخ ارز و قیمت و پس از آن ایجاد نشده باشد. چنین اتفاقی به کاربران ثابت می کند که کمپانی مورد نظر در حال ماهیگیری از آب گل آلود نیست و ترجیح می دهد بدون سو استفاده از موج افزایش قیمت ایجاد شده، جایگاه خود را در بین کاربران مستحکم تر کند. بازتاب این اتفاق را می توان در موجودی Nova 3e در بازار مشاهده کرد. جایی که بسیاری از محصولات دیگر در آن عرضه نمی شوند و عملا از ویترین فروشگاه ها خارج شده اند اما Nova 3e به یکی از محبوب ترین انتخاب های کاربران برای خرید گوشی های موبایل هوشمند با قیمتی در محدوده 2 میلیون تومان تبدیل شده است. در کنار همه این موارد باید به پشتیبانی و خدمات پس از فروش گسترده هواوی نیز اشاره کرد که اطمینان خاطر لازم را به مشتریان هدیه کرده و خیال آنها را از بابت خرید محصولی با کیفیت بالا و پشتیبانی پیوسته راحت کرده است. با این تفاسیر به نظر می رسد Nova 3e به عنوان یکی از اصلی ترین محصولات هواوی در بازار متلاطم ایران، نقشی انکار ناشدنی در ارتقای جایگاه هواوی بین کاربران ایفا کرده و با توجه به شرایط بازار پیش بینی می شود روند موفقیت آمیز فروش این گوشی در کشور طی ماه های آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد.





منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار