کد خبر: ۱۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 26
به گفته محققان، استفاده طولانی مدت از گوشی‌های همراه و رایانه کیفیت خواب کاربران را با اختلال مواجه می‌کند.
به گزارش آی تابناک : پژوهشگران و محققان بسیاری همواره از تاثیرات مخرب و منفی تکنولوژی بر سلامت روحی و جسمی کاربران سخن گفته‌اند اما حالا گزارش‌های جدید حاکی از آن است که کیفیت خواب و ساعات خواب نیز با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی همچون گوشی هوشمند و رایانه دچار اختلالات فراوانی خواهد شد.

ساخو ماتیو – پزشک مراقبت از سلامتی و درمانگر فعال در موسسه Piedmont – در مصاحبه و گزارشی جدید اعلام کرده است که استفاده طولانی مدت و زیاد از تکنولوژی ساعات و عادات خواب افراد را مختل کرده و آن‌ها را به بیماری‌های مزمن همچون بی‌خوابی، توهم، فراموشی و اختلال حواس دچار می‌کند.   

وی دلیل این تاثیر مخرب را نگاه افراد به نور روشن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ، رایانه، تبلت و تلویزیون می‌داند و بر این باور است که مشاهده طولانی مدت و زل زدن چشم به نمایشگر دارای نور روشن، کاربران را به بی خوابی، کم خوابی و حتی مشاهده خواب‌های پریشان و قطعه قطعه مبتلا کند.

او در تشریح این موضوع می‌گوید نور روشن (Bright lights) ساطع شده از سوی صفحه نمایش دستگاه‌های الکترونیکی برروی میزان ترشح هورمون‌های مختلف تاثیر گذاشته و ترشح هورمون ملاتونین را که مسئولیت ایجاد حس خواب و تنظیم کیفیت خواب را برعهده دارد، غیرفعال و مسدود می‌کند.

غیرفعال شدن این هورمون در بدن به طور قطع کیفیت خواب کاربران را بهم می‌ریزد و آن‌ها را دچار بی‌خوابی و بهم خوردگی ساعات خواب می‌کند.

ماتیو به کاربرانی که به ناچار از دستگاه‌های الکترونیکی هنگام روز  و در خانه یا محل کار خود استفاده می‌کنند، توصیه کرد بهتر است شب‌ها زمانی که به اتاق خواب خود می‌روند و چراغ‌ها را خاموش می‌کنند، به صفحه نمایش گوشی خود در تاریکی نگاه نکنند.

وی همچنین پیشنهاد می‌کند که بهتر است کاربران به منظور افزایش کیفیت خواب خود، حداقل از یک ساعت قبل از خواب آلود شدن، گوشی های خود را کنار بگذارند و از آن استفاده نکنند.




منبع : ایسنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار