کد خبر: ۱۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 23
سازمان فضایی چین در حال ساخت فیلم نانوکامپوزیتی است که انرژی مورد نیاز فضاپیما را تأمین می‌کند. این نانوکامپوزیت نقش بادبان خورشیدی را ایفا کرده و انرژی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.
به گزارش آی تابناک : کالت (CALT) به عنوان بازوی توسعه‌ راکت برنامه‌ فضایی چین، فیلم‌های نانوکامپوزیتی طراحی کرده که در تولید فضاپیماها قابل استفاده هستند. در این نانوکامپوزیت از گرافن برای تقویت ساختار ماده استفاده شده است و در نهایت محصولی به‌دست آمده که می‌تواند انرژی خورشید را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند. با این کار فضاپیما قادر است با استفاده از نور خورشید ماموریت محول شده را انجام دهد.

این فناوری شبیه به تولید بادبان خورشیدی است؛ فناوری که چندی قبل توسط آژانس JAXA ژاپن در طول ماموریت IKAROS به زحل استفاده شد. این نانوکامپوزیت برخلاف  بادبان خورشیدی که یک لایه‌ی بسیار نازک است، از یک فیلم گرافنی تشکیل شده‌است. براساس اطلاعات منتشر شده، محققان این پروژه موفق شدند که با استفاده از گرافن کارایی تولید انرژی را 1000 برابر بیشتر کنند.

سانگ شنجو از CALT می‌گوید که نیرومحرکه‌ گرافنی می‌تواند انقلابی در سامانه‌های تولید انرژی ایجاد کرده و مسیر تازه‌ای برای تحقیقات فضایی باز کند. این فناوری هنوز در مرحله توسعه قرار دارد و برای رسیدن به تولید نمونه‌ اولیه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

ایده‌ی تولید نیروی محرکه با استفاده از گرافن به سال 2015 باز می‌گردد. در آن سال مقاله‌ای توسط محققان منتشر شده که این ایده در آن مطرح شده بود. البته اتحادیه‌ اروپا نیز به چنین ایده‌ای رسیده است، به‌‌طوری که آژانس فضایی اروپا با همکاری پیشگامی گرافن در حال کار روی این فناوری هستند.




منبع : سیناپرس 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار