کد خبر: ۱۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 22
یک گروه بین المللی از محققان یک جرم فضایی را شناسایی کردند که در فاصله ای تقریبا معادل فاصله مشتری تا خورشید، در مدار خورشید گردش می کند و به نظر می رسد متعلق به یک منظومه دیگر است.
به گزارش آی تابناک : این جرم فضایی که 2015 BZ509 نام دارد، احتمالا میلیاردها سال قبل و در زمانی که خورشید هنوز درون یک کلاستر از ستاره ها قرار داشت، وارد منظومه شمسی شده است. 
شهاب سنگ ها معمولا اجرام سنگی هستند که پس از شکل گیری منظومه شمسی در حدود 4.6 میلیارد سال قبل بر جای مانده اند. این شهاب سنگ ها در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند و با مطالعه آن ها می توان اسرار جهان هستی از جمله نحوه شکل گیری منظومه شمسی و شرایط آب و هوایی امروز زمین را کشف کرد. 
این شهاب سنگ در یک مدار معکوس به دور خورشید گردش می کند. بدین معنی که جهت گردش سیاره به دور خورشید بر خلاف جهت گردش خورشید به دور خود است. این نحوه گردش کاملا مشابه گردش مشتری به دور خورشید است و تا کنون علت آن به عنوان یکی از اسرار کشف نشده منظومه شمسی باقی مانده است. 
محققان با مدل سازی موقعیت 2015 BZ509 نسبت به منظومه شمسی تا حدود 4.6 میلیارد سال قبل و همزمان با شکل گیری آن دریافتند، این جرم فضایی که 3 کیلومتر قطر دارد، از زمان تشکیل منظومه شمسی در همین مدار فعلی وجود داشته است. احتمالا در زمانی که خورشید درون یک کلاستر ستاره ای قرار داشته است، این شهاب سنگ از سیستم مادر خود جدا شده و در دام جاذبه خورشید گرفتار شده است. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society:Letters منتشر شده است.




منبع : آسوشیتدپرس 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار