تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 20
مهمترین جایگزین‌هایی که برای تلگرام معرفی شدند نمونه‌های پیام‌رسان‌های داخلی بودند که از سوی توسعه‌دهندگان ایرانی ساخته و حمایت می‌شدند. اما به نظر می‌رسد در جمع این پیام‌رسان‌ها غریبه‌ای حضور دارد.
به گزارش آی تابناک : مسدود شدن تلگرام حرف‌ و حدیث‌های فراوانی پیرامون انتخاب جایگزین شایسته برای این پیام‌رسان محبوب ایجاد کرد. مهمترین جایگزین‌هایی که برای تلگرام معرفی شدند نمونه‌های پیام‌رسان‌های داخلی بودند که از سوی توسعه‌دهندگان ایرانی ساخته و حمایت می‌شدند. اما به نظر می‌رسد در این جمع پیام‌رسان‌ غریبه‌ای حضور دارد.

ویسپی برای آنکه در جمع پنج جایگزین اصلی تلگرام قرار بگیرد فراز و فرود فراوانی را در ایران تجربه کرده است. از فیلترینگ تا رسیدن به جانشینی تلگرام.

عبور از بحران
اواخر سال ۱۳۹۵ چند هفته بعد از آنکه نام ویسپی به عنوان پیام‌رسان جدید میان کاربران ایرانی رد و بدل می‌شد، وب سایت رسمی این پیام‌رسان از سوی مراجع ذی‌ربط در ایران فیلتر شد. بدیهی است که استفاده از خدمات این پیام‌رسان، همزمان با این تصمیم با چالش‌ها و موانعی روبرو شد.

اگرچه ویسپی طراحی فوق‌العاده‌ای نداشت اما عادات و علاقه‌مندی‌های کاربران ایرانی را به خوبی شناسایی کرده بود. از استیکرهای متنوع گرفته تا امکان تماس صوتی و تصویری در این سرویس لحاظ شده بود. همچنین در بخش دیگری از این پیام‌رسان، امکانات اجتماعی مشابه آنچه در اینستاگرام و فیس‌بوک در اختیار کاربران قرار دارد در نظر گرفته شده است.

اسفند سال ۹۵ بعد از آنکه خدمات پیام‌رسان ویسپی در اختیار کاربران قرار داشت، وب‌سایت رسمی این سرویس مسدود شد. اداره‌کنندگان ویسپی تلاش می‌کردند جایگاه تلگرام را در ایران اشغال کنند و به پیام‌رسان اول مورد نظر ایرانی‌ها تبدیل شوند.

هویت اصلی ویسپی
با جست‌وجوی رد و اثری از صاحبان ویسپی به فراسوی مرزهای ایران خواهیم رسید. دفتری مستقر در هنگ‌کنگ. منطقه‌ای مورد مناقشه غرب و چین. چینی‌ها ادعا می‌کنند که هنگ‌کنگ بخشی از سرزمین پهناور آنها است و نباید در جغرافیای سیاسی به عنوان سرزمینی مستقل شناخته شود. در حالی که غربی‌ها بر این باورند که هنگ‌کنگ کشوری مستقل است.

اما هویت این اپلیکیشن چینی- هنگ‌کنگی برای ایرانیان هنوز مبهم است. اگرچه اطلاعات کلی درباره ماهیت پیام‌رسان ویسپی وجود دارد اما جست‌وجو در اینترنت نشان می‌دهد که عمده کاربران این پیام‌رسان ایرانی هستند و از این رو وب سایت الکسا که رنکینگ سایت‌ها را مشخص کرده و اطلاعاتی درباره آنها منتشر می‌کند آن را به عنوان سرویسی ایران تلقی می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که سرور‌های این پیام‌رسان غیر ایرانی در ایران قرار دارد و جست‌وجوها نیز در نهایت به شرکت اینترنتی شاتل ختم می‌شود. این در حالی است که احمدرضا نخجوانی مدیر عامل شاتل هرگونه ارتباط با پیام‌رسان ویسپی را تکذیب کرده است.

اگر بخش قوانین پیام‌رسان ویسپی را مورد بررسی قرار دهید با نام یک شرکت خارجی روبرو می‌شوید: SG Atlantic Limited. اپ استور، فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل و گوگل پلی استور، فروشگاه مشابه برای اندروید این شرکت را به عنوان توسعه‌دهنده شناسایی کرده‌اند.

این اپلیکیشن در حال حاضر خدمات خود را به سیزده زبان زنده دنیا ارائه می‌کند و در میان پنج گزینه‌ اصلی برای جایگزین تلگرام معرفی شده است. انتخابی که توجه‌ها را به خود جلب کرده که چگونه یک گزینه خارجی توانسته است خود را در میان گزینه‌های داخلی قرار داده و همچنان آزادانه به ارائه خدمات مشغول شود.





منبع : تجارت نیوز 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار