کد خبر: ۱۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 13
اتاق بازرگاني ايران نشستي تخصصي براي بررسي مفاهيم اوليه حوزه ارزهاي رمزنگاري‌شده؛ بلاک‌چين و کارکردهاي آن با حضور نمايندگاني از معاونت علمي رياست جمهوري، وزارت ارتباطات و فعالان اقتصادي بخش خصوصي برگزار کرد.
به گزارش آی تابناک : در اين جلسه ضمن تاکيد بر لزوم پذيرش بلاک‌چين از سوي دولت و بخش خصوصي از وجود نداشتن سياست مشخص توسط بانک مرکزي در خصوص ارزهاي رمزنگاري‌شده انتقاد شد.
کوروش پرویزیان، ريیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی با تشريح کارکردهاي فناوري بلاک‌چين در اين جلسه ابراز داشت: کار بلاک‌چين دولت‌گريزي و خروج از نظارت دولتي‌ها بوده و مي‌خواهد گفتمان بين‌المللي را جايگزين نگاه‌هاي محلي کند.
وي افزود: توجه داشته باشيد که موضوع نظارت‌پذيري در بلاک‌چين متفاوت است و در شرايطي که حتي براي ايجاد يک صرافي مي‌بايست اساسنامه و مجوز بانک مرکزي را اخذ کرد اما ارزهاي ديجيتال مشمول چنين مجوزها و اقداماتي نمي‌شوند. اکنون در بالغ بر 140 کشور دنيا ارزهاي رمزنگاري‌شده فعال است و مثلا براي بيت‌کوين 320 ميليارد دلار سرمايه ذکر مي‌شود و براي اتريوم اين رقم حدود 70 ميليارد دلار است. پس در همين عمر محدود ارزهاي ديجيتال صدها ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شده و اين سرمايه‌گذاري در حال گسترش است و اتاق بازرگاني ايران نمي‌تواند به روند تغييرات صورت گرفته در اين حوزه بي‌توجه باشد.
مهدي فقيهي، دبير معاون علمی و فناوری رياست جمهوري نيز در اين جلسه در خصوص الزامات سياست‌گذاري و مقررات‌گذاري در حوزه بلاک‌چين به اظهار نظر پرداخته و بيان داشت: بلاک‌چين يک فناوری بر مبناي تئوری جبر فناورانه است، بنابراين در جوامعي که اعتماد عمومي بالاتر است بلاک‌چين تهديد کمتری براي سیستم‌ها تلقي مي‌شود.
فقيهي با ذکر اين که اگر حکومت‌ها خود را از بلاک‌چين عقب بکشند به هر صورت اين موج مي‌آيد خاطرنشان ساخت: دولت‌ها بايد وارد مبحث بلاک‌چين شوند و به چالش‌هاي آن بيش از حد تکيه نکرده و نگاه نکنند. در مقطع کنوني و در شرايطي که انتقال پول با سختي‌هايي در کشور همراه است استفاده از ارزهاي رمزپايه مي‌تواند کارآمد باشد.
وی افزود: با وجود آنکه از سال 92 بحث بيت‌کوين مطرح شده اما همچنان بانک مرکزي سياست مشخصي ندارد و فقط به تازگي هشدار داده که وارد آن نشويد. اين در حالي است که ترکيه اقداماتي را انجام داده و امکان تبديل بيت‌کوين به ليرترکيه در فرودگاه خود را فراهم کرده است. برخي از کشورها هم بيت‌کوين را به عنوان کالا در نظر گرفته و از آن ماليات مي‌گيرند لذا ما نيازمند هشدار صرف در اين حوزه نيستيم بلکه مي‌بايست متناسب با بلاک‌چين در بخش قوانين و مقررات اقدامات لازم را انجام دهيم. در عرصه قوانين فناوري اطلاعات و قانون تجارت الکترونيکی و در زمينه قوانين مالکيت فکري و کپي‌رايت نيز بايد اقدامات لازم باتوجه به فناوري بلاک‌چين انجام شود.
فقیهی ادامه داد: همچنين ما قانون حمايت از داده‌ها نداريم که مبتني بر بلاک‌چين اين قوانين بايد ايجاد شود و ما نيازمند کار جدي در حوزه سياست‌گذاري و مقررات گذاري هستيم. وی در ادامه از ایجاد پلتفرم داخلی برای استفاده از ارزهای رمزنگاری شده بین‌المللی در آینده نزدیک خبر داد.
حمیدرضا احمدیان، مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نيز با بیان اینکه ما مي‌بايست چه در لايه سياست‌گذاري و چه در لايه کسب و کار بلاک‌چين را بپذيريم و آن‌ را در لايه حاکميت و سرمايه‌گذاري وارد کنيم، گفت: در حرکت به سمت نوآوري سه پارامتر توجه به مقوله فرآيندي، تنظيم مقررات و الزامات مورد نياز و گسترش فرصت‌ها و معرفي کسب و کار بلاک‌چين به استارت‌آپ‌ها توسط دانشگاهيان بايد مد نظر قرار گيرد. مداح‌علي، پژوهشگر و مدرس دانشگاه شريف هم در اين جلسه به معرفي نحوه کارکرد ارزهاي رمزنگاري شده و فناوري بلاک‌چين پرداخت و ابراز داشت: با کمک اين سيستم مي‌توان از تحريم‌ها فرار کرد و البته سيستم مبتني بر بلاک‌چين سرعت انجام فعاليت بانکي را نيز افزايش مي‌دهد.
وي خاطرنشان ساخت: از جمله چالش‌هاي ارزهاي رمزنگاري شده اين است که مفهوم پول با تعريف سنتي آن دچار مشکل مي‌شود و شيوه احراز هويت افراد نيز چالش ديگر اين عرصه است که با انتشار مقاله‌اي در سال 2008 و تولد بيت‌‌کوين راه‌حلي براي از بين رفتن اين مشکلات ايجاد شده است.




منبع : آی سی تی نیوز 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار