کد خبر: ۱۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 13
بهبودهای صورت گرفته در کروم‌بوک‌ها در سالیان اخیر بسیار قابل توجه بوده است و کمپانی‌های مختلف سعی در گرفتن سهمی از این بازار نوظهور برای خود دارند.
به گزارش آی تابناک : کروم‌بوک‌ها در سالیان اخیر استفاده‌های متعددی پیدا کرده‌اند و امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. بهبودهای صورت گرفته در کروم‌بوک‌ها در سالیان اخیر بسیار قابل توجه بوده است و کمپانی‌های مختلف سعی در گرفتن سهمی از این بازار نوظهور برای خود دارند.
 
هرچند که کروم‌بوک‌ها به نوت‌بوک‌ها شباهت دارند، اما آنها در کلاس مخصوص به خود طبقه بندی می‌شوند و از یک سیستم عامل کاملا متفاوت با ویندوز نیز بهره می‌برند. این سیستم‌عامل قطعا باب طبع کسانی است که طرفدار پروپاقرص گوگل و اندروید هستند. در این مطلب از مجله برترینها مقایسه کاملی خواهیم داشت بین کروم‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌ها تا ببینیم آیا کروم‌بوک ارزش خرید دارد یا لپ‌تاپ‌های معمولی.
 
 
 
نگاه کلی

کروم‌بوک‌ها به صورت کلی، لپ‌تاپ‌هایی سبک و ارزان قیمت هستند که پلتفرم کروم گوگل را یدک می‌کشند و اغلب کارهای خود را بر اساس فضای ابری انجام می‌دهند. سایز کروم‌بوک‌ها و طراحی‌ آنها تقریبا با انواع اولترابوک برابر است و برخی از آنها نیز هیبردی هستند. از لحاظ قیمتی، خرید یک کروم‌بوک از یک اولترابوک و حتی یک لپ‌تاپ معمولی برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود. موارد استفاده کروم‌بوک‌ها اغلب در مراکز آموزشی است. کسانی نیز که برای اولین بار می‌خواهند خرید یک لپ‌تاپ را امتحان کنند، می‌توانند کروم‌بوک بخرند. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند ایسر، ایسوس، اچ پی و سامسونگ تولید‌کننده کروم‌بوک هستند.
 
 کروم‌بوک بخریم یا لپ‌تاپ؟
سیستم‌عامل

یکی از آشکارترین شاخصه‌های کروم‌بوک‌ها آن است که این دستگاه‌ها سیستم‌عامل Chrome OS را بر روی خود دارند. اگر تاکنون از مرورگر کروم استفاده کرده‌اید، پس فضای Chrome OS نیز برایتان غریب نخواهد بود. Chrome OS نسخه‌ تغییریافته مروگر کروم است که به شدت به سرویس‌های اختصاصی گوگل مانند گوگل داکس، جیمیل و گوگل درایو وابسته است. هر لپ‌تاپی که سیستم‌عامل Chrome OS را اجرا کند، یک کروم‌بوک محسوب می‌شود.

سیستم‌عامل Chrome OS طراحی شده است تا حتی با حداقل‌های سخت‌افزاری نیز هماهنگ باشد. Chrome OS برای اجرا به یک پردازنده قدرتمند یا مقدار زیادی حافظه رم نیاز ندارد. این سیستم‌عامل برای ذخیره داده‌ها و اجرای نرم‌افزارهای گوگل، به فضاهای ذخیره‌سازی ابری وابسته است. به همین خاطر است که تمام کروم‌بوک‌های موجود در بازار، حافظه ذخیره‌سازی زیادی به همراه خود ندارند.
 
 کروم‌بوک بخریم یا لپ‌تاپ؟
 
مشخصات

نمایشگر: از آنجایی که شرکت‌های متعددی این روزها دست به تولید کروم‌بوک زده‌اند، پیدا کردن این دستگاه‌ها در سایزهای مختلف سخت نیست و می‌توانید آنها را از سایز 11.6 اینچ تا 15.6 اینچ در بازار بیابید. نمایشگر کروم‌بوک‌ها معمولا باکیفیت HD است. انواع لمسی یا 4K نیز در بازار موجود است، اما به ندرت یافت می‌شود.

پردازنده:
 استفاده از پردازنده‌های Celeron کمپانی اینتل بین کروم‌بوک‌ها بسیار رایج است. این دستگاه‌ها معمولا دو هسته‌ای هستند و با حداکثر فرکانس پردازشی 2.0 گیگاهرتز عرضه می‌شوند.

مقدار رم:
 اغلب کروم‌بوک‌ها می‌توانند 2 یا 4 گیگابایت رم را ارائه دهند. این مقدار رم برای یک لپ‌تاپ با کارایی معمولی کفایت می‌کند، اما در مقایسه با لپ‌تاپ‌های سنتی که حتی بیش از 16 گیگابایت رم را نیز ارائه می‌دهند، کروم‌بوک‌ها هیچ حرفی برای گفتن ندارند.
 
 کروم‌بوک بخریم یا لپ‌تاپ؟

پورت‌ها:
 از لحاظ نوع پورت‌ها، کروم‌بوک‌ها چیزی از لپ‌تاپ‌ها کم ندارند، اما تعداد پورت‌های موجود در کروم‌بوک ممکن است کمتر باشد. پورت‌های USB 3.0، HDMI و جک هدفون بین کروم‌بوک‌ها بسیار رایج است.

باتری: عمر باتری متوسط کروم‌بوک‌ها چیزی بین 7 تا 9 ساعت است و شارژدهی این دستگاه‌ها معمولا چند ساعت از لپ‌تاپ‌ها کمتر است. البته با گسترش استفاده از کروم‌بوک‌ها، عمر باتری آنها نیز در سالیان اخیر بهبود یافته است و مدل‌های جدید حتی تا 12 ساعت شارژدهی نیز دارند.

حافظه ذخیره‌سازی: کروم‌بوک‌ها دیسک درایور ندارند و برای اهداف داده به استریم وابسته هستند. در این دستگاه‌ها اگر به حافظه ذخیره‌سازی نیاز داشتید می‌توانید از کارت SD یا حافظه فلش استفاده کنید.
 
قیمت

اگر نگاهی به بازار کروم‌بوک‌ها بیاندازید، بلافاصله متوجه تفاوت قیمت فاحش آنها با لپ‌تاپ‌ها می‌شوید. مدل پرچمدار کروم‌بوک ایسر تنها 160 دلار (656000 تومان) قیمت دارد و قیمت برخی از مدل‌های اچ پی نیز به 250 دلار  (1025000 تومان) می‌رسد. مدل پرطرفدار کروم‌بوک سامسونگ نیز در حال حاضر با قیمت 226 دلار  (926600 تومان) در بازار موجود است. حالا این قیمت‌ها را با لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها مقایسه کنید. قیمت یک مدل پایه اولترابوک به راحتی می‌تواند به بالای 1000 دلار  (4100000 تومان) نیز برسد. یک سرفیس بوک ارتقا یافته نیز ممکن است حتی بیش از 3000 دلار ( 12300000 تومان)  قیمت‌گذاری شود.

این قیمت‌های پایین به وجه تمایز و مزیت کروم بوک‌ها در بازار تبدیل شده‌اند. افرادی که برای خرید لپ‌تاپ بودجه محدودی دارند و می‌خواهند چند میلیون تومان در خرید صرفه‌جویی کنند، می‌تواند خرید یک کروم بوک را مدنظر داشته باشند.

عملکرد

برخلاف مشخصات سخت‌افزاری کروم‌بوک‌ها که در مورد سرعت این دستگاه‌ها شبهه ایجاد می‌کند، اما جالب است بدانید که کروم‌بوک‌ها بسیار پرسرعت هستند. سرعت بالای لود این دستگاه‌ها به شما اجازه می‌دهد تا بلافاصله بعد از روشن کردن، به کار بپردازید. همین مزیت کروم‌بوک‌ها را یکی از بهترین ابزارها برای افراد پرمشغله و یا دانش آموزان تبدیل کرده است که بلافاصله باید از یک کلاس به کلاس دیگر منتقل شوند.
 
اما نمی‌توان منکر این شد که کروم‌بوک‌ها به اندازه لپ‌تاپ‌ها قدرتمند نیستند و در انجام اموری که لپ‌تاپ به راحتی از پسشان برمی‌آید، غیرموثر عمل می‌کنند. همانطور که گفته شد، به دلیل سیستم‌عامل Chrome OS، کروم‌بوک‌ها در اجرای بسیاری از نرم‌افزارها ناتوان هستند و همچنین نمی‌توانید از این دستگاه‌ها انتظار داشته باشید که بدون مشکل، ده‌ها تسک مرورگر را برایتان باز کنند. کروم‌بوک‌ها همچنین برای تماشای ویدئو و البته بازی کردن اصلا مناسب نیستند.
 
 کروم‌بوک بخریم یا لپ‌تاپ؟

موارد استفاده کروم‌بوک‌ها

با توجه به قیمت مقرون به صرفه و سیستم‌عامل Chrome OS، کروم‌بوک‌ها اغلب در چرخه‌های آموزشی مانند مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند. گوگل نیز یک برنامه همکاری قدرتمند را با مدارس شکل داده است و سازمان‌های آموزشی نیز از آن استقبال کرده‌اند.

البته در سطوح بالای آموزشی به دلیل نیاز به قدرت بیشتر و برنامه‌های مخصوص، کروم‌بوک‌ها عملا کاربرد چندانی ندارند. بنابراین کروم‌بوک‌ها بیشتر برای مقاطعی مانند ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مناسب هستند. البته با توجه به قیمت پایین و برخی مشخصات دیگر، از کروم‌بوک‌ها در دنیای بیزنس نیز استفاده می‌شود.
 
 کروم‌بوک بخریم یا لپ‌تاپ؟
 
پیکسل بوک؛ یک انتخاب ویژه بین کروم‌بوک‌ها

پیکسل بوک که محصول خود گوگل نیز هست، با قیمت 1000 دلاری و قابلیت‌هایی مانند نمایشگر لمسی، مقدار بیشتر فضای ذخیره‌سازی، رم بیشتر و هیبریدی بودن، یک استاندارد جدید بین کروم‌بوک‌هاست. بسیاری از کارشناسان، پیکسل بوک را یک رقیب جدی برای لپ‌تاپ‌های سرفیس بوک و سرفیس پرو مایکروسافت می‌دانند.

شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ کروم‌بوک یا لپ‌تاپ؟




منبع : برترین ها 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار