تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 12
فیلترینگ تلگرام حرف‌ و حدیث‌های زیادی در فضای مجازی منتشر کرد که همه از عرضه نسخه ضد فیلتر این پیام‌رسان محبوب در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دادند.
به گزارش آی تابناک : طی سه ، چهار ماه گذشته خبر‌های ضدونقیضی از سوی پاول دورف مدیرعامل تلگرام در رسانه‌های رسمی و غیررسمی منتشر می‌شد که همه از ارایه نسخه فیلترناپذیر(بر بستر بلاکچین) این پیام‌رسان خبر می‌دادند. بیشتر این رسانه‌ها با استناد به تصویر حساب توئیتری مدیرعامل تلگرام تلاش می‌کردند تا حرف خود را به کرسی بنشانند و حتی بسیاری از آن‌ها عنوان کردند که نسخه ضدفیلترینگ تلگرام در دسترس کاربران روسی (مسئولان این کشور به تازگی دسترسی شهروندان خود به تلگرام را مسدود کرده‌اند)  قرار گرفته است.

حالا بماند که عکس‌های منتشر شده از توئیتر دوروف جعلی بود و معلوم نیست منتشرکنندگان این عکس با چه ذهنیت و نیتی اقدام به انتشار این عکس‌ها می‌کردند. اما سوال اینجاست که آیا از نظر فنی ضدفیلتر شدن تلگرام امکان‌پذیر است؟

مرتضی امیدواری کارشناس فناوری‌ اطلاعات درپاسخ به این سوال به اقتصادآنلاین گفت: این شایعات زمان به اوج خود رسید که انتشار خبر ارز دیجیتال تلگرام به طور رسمی تایید شد و بسیاری از رسانه‌ها با اشاره به اینکه این ارز بر بستر شبکه بلاک‌چین فعالیت خواهد کرد؛ از فیلترناپذیر شدن تلگرام خبر دادند که البته این حرف‌ها به هیچ‌وجه صحت ندارد و بیشتر آن‌ها اظهارات واهی و غیرکارشناسانه است.

وی افزود : شبکه بلاک‌چین برای ارز‌های رمزنگاری شده مثل بیت‌کوین استفاده می‌شود مدیران تلگرام نیز قصد دارند از این شبکه برای ارز دیجیتال خود بهره بگیرند و باید گفت این شبکه هیچ کمکی به انتقال اطلاعاتی مثل پیام‌های متنی و فایل‌ها نخواهد کرد و تنها به منظور استفاده از انتقالات پول‌های مجازی طراحی شده است.

امیدواری ادامه داد: متاسفانه در کشور ما شایعات به راحتی منتشر می‌شوند و حتی مراجع رسمی نیز گاها بر این شایعات دامن می‌زنند که این عمل حاکی از بی‌اطلاعی مسئولان این نهاد‌ها است.

طی دو هفته گذشته شاهد ارایه  نسخه‌های غیر رسمی تلگرام در فضای مجازی بودیم که با شعار ضدفیلترینگ ، بسیار از کاربران را جذب خود کردند؛ اما این نسخه چگونه از چنگ نرم‌افزار فیلترینگ عبور می‌کند و آیا تلگرام رسمی نیز می‌تواند از این فناوری در نسخه‌ها آتی بهره‌مند شود؟

علیرضا میرفاتح برنامه نویس و توسعه دهنده اپلیکیشن‌های موبایلی در پاسخ به این سوال به اقتصادآنلاین گفت: نسخه‌های غیر رسمی از تلگرام که اخیرا منتشر شده‌اند مجهز به انواع روش های دور زدن فیلترینگ هستند که درون تلگرام جاگذاری شده‌اند.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت که بیشتر این نسخه‌های غیر رسمی از یک وی‌پی‌ان درون برنامه بهرمند شده‌اند که دستگاه کاربران را به یک سرور مجازی در خارج از کشور ارجاع می‌دهد و سپس از آن‌جا به سرورهای تلگرام متصل می‌شوند و به همین دلیل است که این نسخه سرعت کمتری نسبت به نسخه اصلی دارند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اینکه کاربران ایرانی و روسی بیشترین سهم استفاده از تلگرام را در جهان به خود اختصاص داده اند و حالا این پیام‌رسان امن در این دو کشور فیلتر شده است، بدون شک مسئولان تلگرام فکری به حال این مشکل خواهند کرد و این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک نسخه اصلی تلگرام نیز از روش نسخه‌های غیر رسمی برای دورزدن فیلترینگ ایران و روسیه استفاده کند.

به گفته میرفتاح دور زدن فیلترینگ با این روش تنها از طریق برقراری ارتباط با سرور‌های مجازی امکان پذیر است و ارتباطی به شبکه بلاک‌چین ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نسخه‌های غیر رسمی که هم اکنون در فضای مجازی وجود دارند از امنیت کافی برخوردار هستند؟ گفت : به دلیل اینکه این نسخه‌ها تغییر کرده‌اند و به سرورهای ناشناس متصل می‌شوند ممکن است تا حدودی موضوع امنیت را نقض کنند؛ البته تلگرام برای امنیت کاربران از الگوریتم های رمزنگاری شده بسیار پیچیده ای استفاده می‌کند که هنوز کسی به جز مدیران ارشد تلگرام نتوانسته به این الگوریتم دسترسی پیدا کند و یا آن را هک کند.




منبع : اقتصاد آنلاین 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار