کد خبر: ۱۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 10
پیشرفت حوزه‌های علمی و فناوری به نحوی محسوس زندگی انسان را در قرن بیست‌ویکم دستخوش تغییراتی کرده‌است و این تغییرات لحظه‌به‌لحظه دنیا را شگفت‌زده می‌کند و هم‌زمان نگرانی‌هایی را نیز به‌وجود می‌آورد.
به گزارش آی تابناک : سال ۲۰۱۷ به «سال هوشمندسازی» مشهور بود. یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی طیف وسیعی از صنایع را دگرگون کرده و فضا را برای دستیاران مجازی باز می‌کنند. اینترنت اشیا نیز هوشمندتر می‌شود و پتانسیل عظیمی برای خانه‌ها و شهرهای هوشمند فراهم می‌کند. این در حالی است که نگرانی در امنیت اطلاعات و حملات سایبری نیز بیشتر می‌شود. آنچه در ادامه می‌خوانید برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روندهای علم و فناوری در سال‌جاری و پس از آن هستند:

خودروهای پرنده آسمان را فتح می‌کنند: شرکت‌های متعددی در سال ۲۰۱۷ بستر خود را برای توسعه مدل خودروهای پرنده فراهم و مدل‌های متعددی را آزمایش کردند. پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یابد. بزرگ‌ترین جهش در این حوزه افتتاح تاکسی هوایی در دبی در تابستان امسال است. کارشناسان امر پیش‌بینی می‌کنند روند سرمایه‌گذاری در این بخش نیز افزایش یابد.

دستیارهای مجازی صوتی و شنود کاربران: 
هم‌زمان با افزایش نگرانی از دستیارهای صوتی مجهز به هوش مصنوعی، نگرانی درباره استراق‌سمع شرکت‌های بزرگ فناوری از مکالمات کاربران بیشتر می‌شود. در حال‌حاضر طیف وسیعی از دستیارهای صوتی هوشمند (مانند الکسا و گوگل‌هوم) در خانه‌ها به‌کار می‌روند. این درحالی است که گسترش استفاده از این گجت‌های هوشمند روند بازاریابی و فروش را با توجه به ترجیحات مشتریان تغییر داده و نوعی ارتباط مستقیم میان شرکت و مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. از سوی دیگر هم‌زمان با افزایش استفاده از دستگاه‌های خانگی هوشمند و دستیارهای صوتی مجهز به هوش مصنوعی، نگرانی‌ها درباره استراق‌سمع شرکت‌های بزرگ فناوری از محاورات کاربران بیشتر می‌شود. به عقیده کارشناسان بیم آن وجود دارد که شرکت‌ها به‌طور غیرقانونی به محاورات مشتریان دسترسی یابند. در همین راستا باید منتظر نظارت دقیق‌تر رسانه‌ها و مردم بر عملکرد شرکت‌های فناوری در این حوزه و البته فشارهای قانون‌گذاری در این حوزه بود.

یادگیری عمیق: یادگیری ماشینی و به‌طور خاص یادگیری عمیق در حال انقلاب است. این فناوری‌های جدید در مراکز اطلاعات به‌طور گسترده استفاده خواهندشد. به عنوان مثال آمازون واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) را برای یادگیری عمیق تهیه می‌کند. اپلیکیشن‌های شناسایی تصاویر، ویدئو و صوت نیز از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند.

ارزهای دیجیتالی: پیش‌بینی‌های فناوری حاکی از آن است که در سال‌ جاری بیت‌کوین، اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری به‌شدت محبوب خواهد‌شد و به‌طور گسترده از آنها برای تجارت استفاده می‌شود. هم‌زمان با بالا رفتن ارزش این نوع دارایی، ریسک انجام کسب‌وکار با آن نیز بالاتر می‌رود، بنابراین تلاش برای ایجاد محیطی ایمن نیز باید گسترش یابد.

فناوری بلاک‌چین: بلاک‌چین در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. به‌طور کلی بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع شده و به‌صورت غیرمتمرکز است. بیت‌کوین اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک‌چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک‌چین یک سیستم‌عامل باشد، بیت‌کوین نرم‌افزاری روی این سیستم‌عامل است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال‌ جاری شرکت‌هایی که محصولات بلاک‌چین را عرضه می‌کنند، بیش از پیش گسترش یابند و حتی شرکت‌های بزرگ فناوری نیز وارد این بازار شوند و محصولات را تثبیت کنند.

حمل‌ونقل بهتر با دستیارهای هوشمند: هرچند پیشرفت خودروهای کاملا خودران به دلیل موانع متعدد کند شده‌است، اما استفاده از دستیارهای خودران همچنان درحال افزایش است. مانند دستیار پارک، شناسایی ویدئو و زنگ هشدار برای خروج از لاین‌ها یا شناسایی موانع. پیش‌بینی می‌شود دستیارهای خودرو همراه فرایند اتوماسیون و ماشین یادگیری در صنعت خودروسازی به‌کار گرفته‌شوند.

استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: گجت‌های بازی و واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال گذشته بسیار رشد کردند. پیش‌بینی می‌شود استفاده از این گجت‌ها در سال‌جاری نیز همچنان رشد کند. همچنین این فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف از پزشکی و درمانی و سرگرمی گرفته تا تسهیل فرایندهای صنعتی و روانپزشکی و جنگ‌افزارهای نوین به‌کار گرفته خواهدشد.

اینترنت اشیا در خانه و شهر: اتصال تمام دستگاه‌های هوشمند خانه به یکدیگر، زندگی کاربر را ساده‌تر می‌کند و علاوه‌بر آن به او قدرت کنترل بیشتری می‌دهد. این درحالی است که اکنون فناوری اینترنت اشیا از خانه به داخل شهرها نیز نفوذ کرده‌است. شهرهای مختلف در سراسر جهان مشغول اجرای پروژه‌های آزمایشی مختلفی در این زمینه هستند. شهرهای مختلف قصد دارند با کمک اینترنت اشیا بخش‌های مختلفی مانند سیستم کنترل ترافیک و چراغ‌های روشنایی شهری را رصد کنند.




منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار