تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 10
هاتگرام (Hotgram) یک نسخه غیر رسمی تلگرام است که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار بار از کافه بازار دانلود شده است. در این مطلب از تکراتو ویژگی‌های این اپلیکیشن پیام‌رسان شبه تلگرام را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش آی تابناک : یاهو مسنجر، وی‌چت، واتس‌اپ و امروز هم تلگرام. در طول سال‌های اخیر بخش‌ عمده‌ای از ارتباطات مردم را پیام‌رسان‌ها تشکیل داده‌اند، اما تفاوتی که تلگرام با سایر پیام‌رسان‌ها دارد اوپن سورس (متن باز) بودن آن است. ویژگی که در قبال آن بسیاری از برنامه نویسان کد‌ها، کتابخانه‌ها و API های تلگرام را تغییر و نسخه‌های غیر رسمی بسیاری را عرضه کرده‌اند.

عرضه نسخه‌های غیررسمی متعدد نظیر موبوگرام، تلگرام طلایی، هاتگرام و … فارغ از آنکه به محبوبیت بیشتر تلگرام کمک کرده است، فایده دیگری نیز دارد. با تغییرات سورس‌کد‌ها توسط برنامه نویسان هم باگ‌ها و مشکلات تلگرام در طول زمان مرتفع شد و هم در آپدیت‌های تلگرام بعضا از قابلیت‌های به کار رفته در نسخه‌های غیررسمی بهره‌ برداری شده است.

دهم اردیبهشت ماه سال جاری (۱۳۹۷) حکم فیلترینگ تلگرام از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران صادر شد. اخیرا وزیر اطلاعات گفت از میان بیش از ۴۰ میلیون کاربر تلگرام تنها ۱ میلیون نفر بدلیل فیلترینگ از آن خارج شدند. هرچند نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفته است که تولید محتوا و بازدید‌ها در تلگرام تا ۵۰ درصد کاهش داشته است، اما این گفته تنها با اعلام از سوی مقامات تلگرام قابل اتکا است.

با این حال بنظر می‌رسد بسیاری از ایرانی‌ها حاضر به دل کندن از تلگرام نیستند. شاید به این دلیل باشد که بسیاری از قابلیت‌ها این پیام‌رسان با زندگی روزمره آنها عجین شده است.

فارغ این اینکه نحوه فیلترینگ تلگرام چگونه است و اینکه آیا ممکن است مکانیزمی بدون داشتن راه فرار و دور زدن برای فیلترینگ تلگرام در دستور کار قرار گیرد یا خیر، پرسش مهمی که باید به آن پرداخت این است که تلگرام چگونه توانست پا به پای کاربران خود و متناسب با نیاز‌های آنها خود را بروز کند. موضوعی که حتی با وجود مسدود شدن این پیام‌رسان نیز منجر به کاهش قابل توجه کاربران‌اش، به ویژه‌ در ایران، نشده است.

در ادامه این نوشتار، تکراتو یکی از نسخه‌های غیررسمی و محبوب تلگرام به نام هاتگرام را زیر ذره بین خود قرار داد، نقاط ضعف و قوت آن را بیان خواهد کرد و امنیت آن را به پرسش خواهد گذاشت.

بررسی اپلیکیشن هاتگرام ؛ یک پیام رسان داغ و غیررسمی تلگرام

هاتگرام (Hotgram) یک نسخه غیر رسمی تلگرام است که بیش از نیم میلیون بار از کافه بازار دریافت شده است. هاتگرام توسط شرکت فناوری اطلاعات "راه‌کار سرزمین هوشمند” و با تغییر در نسخه اصلی تلگرام توسعه پیدا کرده است. این شرکت دو اپلیکیشن دیگر با نام‌های "تگ (اطلاع رسانی به سلیقه شما)” و "پویاخونه (رشد ذهنی کودک)” عرضه کرده که البته آمار دریافت آنها از کافه بازار چندان درخور توجه نبوده است.

هاتگرام را می‌توانید از کافه بازار،‌ سیب‌اپ و وب‌سایت رسمی آن دانلود کنید. این تلگرام غیررسمی در دو نسخه اندروید و آی‌او‌اس قابل استفاده است.

رابط کاربری هاتگرام

پس از نصب هاتگرام می‌بایست آن را یا بوسیله پیامک و یا با نسخه اصلی تلگرام فعال کرد. در ابتدای شروع کار می‌توانید زبان مورد نظر خود را (فارسی یا انگلیسی) انتخاب کنید. پشتیبانی از زبان فارسیقابلیتی است که در نسخه اصلی تلگرام و نیز در تلگرام ایکس وجود ندارد، اما برخی از نسخه‌های غیررسمی نظیر همین پیام رسان هاتگرام و یا تلگرام طلایی آن را به کاربران خود پشنهاد می‌کنند.

در هاتگرام چت‌ها، گروه‌ها و کانال‌ها در شش تب مختلف اعم از چت‌های خصوصی (Private Chat)، گروه‌های معمولی، سوپر‌گروه‌ها، کانال‌ها و علاقه‌مندی‌ها دسته‌بندی شده‌اند. این ویژگی‌ را نه در نسخه اصلی تلگرام که در برخی از نسخه‌های غیررسمی دیگر نیز دیده بودیم. دو گزینه جالب دیگر نیز در قسمت پایینی صفحه مشاهده می‌شود: داغ‌ترین‌ها و جستجو در کانال‌ها.

هاتگرام

در قسمت داغ‌ترین‌ها پربازدیدترین مطالب در کل تلگرام فهرست شده است. این تب اضافه شده را می‌توان با قسمت جستجو در اینستاگرام مقایسه کرد. به علاوه این قابلیت را همچنین می‌توان یک خبرخوان خوب نیز قلمداد کرد، البته اگر در قرار دادن مطالب در این قسمت جانب بی‌طرفی رعایت شود. این بخش‌ را می‌توان با استفاده از ۵ گزینه ویدیو، عکس، متن، گیف و موزیک فیلتر کرد.

بخش جستجوی کانال‌ها که در برخی از نسخه‌های غیررسمی دیگر تلگرام نیز وجود دارد را می‌توان یک موتور جستجوی تلگرامی لقب داد. آنطور که در این بخش نوشته شده است، می‌توان یک عبارت دلخواه را درمیان بیش از یک میلیون کانال و بیش از یک و نیم میلیارد پست جستجو کرد. البته این جستجو بنظر می‌رسد زمان‌گیر باشد.

هاتگرام
در اپلیکیشن هاتگرام دو گزینه بسیار کاربردی وجود دارد. یکی به منزله موتور جستجوی گوگل (جسجو در کانال‌ها) و دیگری به منزله خبرخوان تلگرام (داغ‌ترین‌ها). با استفاده از این دو قابلیت می توان تجربه متفاوتی از کار با تلگرام را تجربه کرد. (اعتبار : تکراتو)

در خصوص‌ چت‌ها و ارتباط‌های مستقیم ذکر چند قابلیت ضروری است. چت‌های خصوصی را که نمی‌خواهید دیگران به آنها دسترسی داشته باشند را در این اپلیکیشن می‌توان رمزگذاری کرد. در کانال‌ها، گروه‌ها و یا چت‌ها علاوه بر اینکه گزینه‌ای به صورت "رفتن به اولین پیام” تعبیه شده است، امکان حذف تمامی تاریخچه گفتگو نیز مهیاست. آخرین بازدید کاربران و نمایش کاربران آنلاین به صورت یک آیکون رنگی در کنار تصویر پروفایل آنها قابل مشاهده است.

یک قابلیت شاید کاربردی در هاتگرام امکان ترک گروه بدون متوجه شدن سایر اعضاست. آیدی‌یاب (ID Finder) امکان دیگری است که در هاتگرام فراهم شده است. با استفاده از آیدی‌یاب، کاربران می‌توانند تنها با داشتن آیدی دوستان، آشنایان و یا هر شخص دیگری به حساب کاربری او دسترسی پیدا کنند؛ بدون آنکه شماره تلفن همراه را داشته باشد.

یکنواختی و عدم انعطاف در تغییر ظاهر یک اپلیکیشن در مرور زمان کاربران را خسته می‌کند و حتی می‌تواند به کاهش تعداد آنها منجر شود. این موضوعی است که در تلگرام ایکس نیز به آن پرداخته شده است؛ یعنی تغییر رنگ و قالب رابط کاربری تلگرام.


بیشتر بخوانید :‌ تلگرام ایکس ؛ نسخه غیررسمی جدیدی از تلگرام منتشر شد!


درست است که تلگرام را با رابط کاربری آبی‌رنگ آن می‌شناسیم، اما تغییر این رنگ می‌تواند برای برخی کاربران جالب توجه باشد. هاتگرام نیز مانند برخی دیگر  از نسخه‌های غیررسمی تلگرام این قابلیت را در بخشی تحت عنوان قالب‌دهی (Theming) قرار داده است.

هاتگرام
با استفاده از ویژگی قالب‌دهی (Theming) در هاتگرام می‌توان ظاهر جدیدی به محیط کاربری پیام رسان خود داد. شاید لازم باشد تلگرام نیز در رنگ آبی یکنواخت خود تجدید نظر کند. موضوعی که با بررسی تلگرام ایکس در می‌یابیم مد نظر تیم تلگرام قرار دارد. (اعتبار : تکراتو)

از دیگر ویژگی‌های هاتگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضافه کردن کشیدن پیام برای جواب دادن به آن
  • پیش نمایش استیکر و گرفتن تایید شما قبل از ارسال استیکر
  • بازگشت به گروهی که ترک کرده‌اید
  • نمایش گیف و ویدیو در صفحه بزرگ
  • جلو عقب بردن و توقف بر روی گیف، زوم کردن و چرخش گیف و ویدئو
  • فوروارد چند گانه: چند پیام را به چند مخاطب و یا گروه بفرستید
  • تغییر رنگ تلگرام (تم)، ساخت قالب و ارسال آن به دوستانتان
  • تفکیک پیامها: تمامی گروهها، سوپر گروه ها، کانالها، رباتها و مخاطبین در تبهای جدا قرار گرفته اند
  • بوک مارک کردن چت ها و پیام ها
  • نمایش تاریخ خورشیدی
  • نوار بالای چت برای جابجایی و بازگشت سریع بین چت ها
  • انتخاب نمایش یا عدم نمایش نام ارسال کننده در فوروارد
  • عدم نمایش تعداد پیام های خوانده نشده برای گروه های خاص
  • گذاشتن تصویر زمینه برای هر چت خاص
  • امکان نمایش گزینه اشتراک سریع در تمامی چت ها
  • مخاطبین آنلاین : نمایش فهرست مخاطبین آنلاین
  • امکان تغییر ترتیب چت ها در تب ها
  • گرفتن تاییدیه قبل از ارسال پیام صوتی با قابلیت گوش دادن به آن
  • قفل گذاری و یا مخفی کردن کانال ها، گروه ها و یا چت های خاص :
    امکان مخفی کردن چت ها به صورت پیشرفته و امکان تعیین رمز به صورت عددی و متنی برای چت های مخفی
  • تنظیم عکس پروفایل تلگرام کاربران به عنوان عکس مخاطبین گوشی که برای هر کاربر به صورت جداگانه قابل تنظیم است (هنگام تماس گوشی، عکس تلگرامی کاربر را مشاهده خواهید کرد)

آیا امنیت هاتگرام مورد تایید است

اشاره شد که تلگرام به عنوان یک اپلیکیشن متن باز (Open Source) کد‌ها و API های خود را در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد تا باگ‌ها و معایب آن را با تغییراتی که اعمال می‌شود، مرتفع کنند، اما برای دسترسی به api اپلیکیشن‌ها اوپن سورس نیازی به مجوز خاصی نیست و به این معنی است که حتی هکرها نیز می‌توانند از آنها استفاده کنند.

به همین دلیل است که نمی‌توان به بسیاری از نسخه‌های غیررسمی نرم‌افزار های مختلف از نظر امنیت اطمینان کرد. ممکن است بدافزار‌ها یا حتی جاسوس‌افزارهایی در تحت ردای یک اپلیکیشن عرضه و خسارات قابل توجه‌ای به ما وارد شود.

اما در خصوص اپلیکیشن هاتگرام و برخی نسخه‌های غیررسمی مشابه نظیر موبوگرام و تلگرام طلایی اوضاع کمی متفاوت است. به طور کلی نمی‌توان با یک حکم کلی به استقبال همه آنها رفت و لازم است که مورد به مورد آنها را بررسی کرد. درست است که هاتگرام به سرورهای اصلی تلگرام متصل بوده و درست است که یک شرکت حقوقی در توسعه آن نقش داشته است، اما از نظر امنیت می‌بایست آن را در کنار سایر نسخه‌های غیررسمی قرار داد.

در مجموع نمی‌توان به طور قطع به این پرسش پاسخ داد که آیا هاتگرام از داده‌های ما استفاده‌ای غیر خواهد کرد و یا اینکه آیا بدافزاری در این اپلیکیشن وجود دارد یا خیر.

هاتگرام یا تلگرام طلایی ؛ کدام کپی دیگری است؟

چندی پیش در تکراتو مفصل تلگرام طلایی یا طلگرام را مورد بررسی قرار دادیم. با نگاهی به این بررسی و مقایسه آن با آنچه از بررسی هاتگرام به دست می‌آید، در می‌یابیم که شباهت‌های بسیاری میان این دو وجود دارد. یا بهتر گفته باشیم یکی از این دو نسخه‌ غیررسمی از روی دیگری کپی‌برداری کرده است.

مطابق جستجوی‌های ما در تکراتو، تلگرام طلایی هم مدت زمان بیشتری فعالیت داشته و هم تعداد کاربرانش حدود ۴ برابر هاتگرام است (۲ میلیون بار دانلود از کافه بازار)؛ بنابراین می‌توانیم این شبهه را وارد کنیم که اپلیکیشن هاتگرام تماما از روی تلگرام طلایی کپی برداری شده است!




منبع : تکراتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار