تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 09
این روزها هات‌اسپات‌های عمومی باز و رایگان در هر مکانی در اختیار کاربران قرار دارد. ما می‌توانیم از وای‌فای رایگان در فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، کافی‌شاپ‌ها و حتا دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده کنیم.
به گزارش آی تابناک : آیا از این موضوع اطلاع داشتید که هات‌اسپات‌های باز آن‌گونه که تصور می‌شود ایمن نیستند؟ در نتیجه اگر به دنبال آن هستید از این شبکه‌ها برای انجام فعالیت‌های روزمره خود استفاده کنید، ممکن است با خطر به سرقت رفتن اطلاعات روبرو باشید. اما برای حل این مشکل راهکارهایی وجود دارد که در این مقاله با مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.

اگر به دانید که چگونه می‌توانید از وای‌فای عمومی به شکل ایمنی استفاده کنید، آن‌گاه به سادگی می‌توانید مانع به سرقت رفتن اطلاعات شخصی خود شوید.

شماره یک، ویژگی Network Sharing را خاموش کنید.

با این توصیه ها با خیال راحت به وای‌فای عمومی متصل شوید

فراموش نکنید پیش از اتصال به شبکه وای‌فای عمومی ویژگی اشتراک‌گذاری شبکه را روی لپ‌تاپ/کامپیوتر شخصی غیر فعال کنید. در صورت روشن بودن ممکن است قربانی به سرقت رفتن اطلاعات شوید. داده‌ها می‌توانند از طریق هر فردی که در شبکه به‌اشتراک قرار گرفته وجود دارد به سرقت بروند. این فرد لزوما یک هکر نخواهد بود. برای این منظور باید گزینه‌های به‌اشتراک‌گذاری شبکه را پیش از اتصال به شبکه وای‌فای عمومی بررسی کنید.

شماره دو، در صورت امکان از یک شبکه خصوصی ایمن استفاده کنید

با این توصیه ها با خیال راحت به وای‌فای عمومی متصل شوید

شبکه خصوصی مجازی از جمله راهکارهایی است که در زمان ورود به یک شبکه وای‌فای عمومی می‌تواند از اطلاعات شما محافظت می‌کند. این تکنیک ترافیک شما را از طریق یک تونل ایمن انتقال می‌دهد. البته بهتر است از شبکه‌های خصوصی ایمنی که به صورت پرداخت حق اشتراک اجازه بهره‌برداری را می‌دهند استفاده کنید.

شماره سه، اجازه ندهید دستگاه شما به‌طور خودکار متصل شود

نباید گوشی هوشمند یا تبلت شما به گونه‌ای تنظیم شده باشد که به‌طور خودکار به شبکه وای‌فای عمومی باز متصل شود. زمانی که وای‌فای را را روشن می‌کنید، گوشی شما سعی می‌کند به نزدیک‌ترین و پر قدرت‌ترین شبکه عمومی متصل شود. اما توجه کنید که ممکن است دامی برای شما گسترانیده شده باشد. در نتیجه باید با دقت و وسواس خاصی به شبکه متصل شوید. در غیر این صورت همه جزییات مربوط به حساب‌های بانکی و اطلاعات شما ممکن است از سوی یک هکر به سرقت برود.

شماره چهار، از گذرواژه‌های پیچیده استفاده کنید

با این توصیه ها با خیال راحت به وای‌فای عمومی متصل شوید

هیچ‌گاه از گذرواژه‌های ساده و قابل پیش‌بینی استفاده نکنید. هیچ‌گاه نام کاربری و گذرواژه‌های خود را در مرورگر وبی که از آن استفاده می‌کنید ذخیره‌سازی نکنید. در مقابل همیشه از گذراژه‌های پیچیده استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که از یک برنامه تولید گذرواژه‌های پیچیده یا برنامه‌های مدیریت گذرواژه‌ها که قادر هستند گذرواژه‌های پیچیده‌ای را تولید کنند استفاده کنید. سرویس‌هایی شبیه به KeePass Password Safe و LastPass راهکار قدرتمندی در این زمینه هستند. هر دو سرویس یاد شده رایگان هستند.

شماره پنج، از مکانیزم احراز هویت دو عاملی در ارتباط با حساب جیمیل استفاده کنید

با این توصیه ها با خیال راحت به وای‌فای عمومی متصل شوید

اگر از آن گروه کاربرانی هستید که به‌طور مستمر از شبکه‌های وای‌فای عمومی مختلف استفاده کرده و به حساب ایمیل خود مرتب مراجعه می‌کنین، این احتمال وجود دارد که حساب شما در معرض تهدیدات مختلف و آنی قرار گیرد. شما باید اطمینان حاصل کنید که مکانیزم احراز هویت دوعاملی را برای ایمیل خود (جیمیل یا سایر حساب‌های ایمیلی شخصی) فعال کرده باشید. با توجه به این‌که قابلیت فوق یک کد اعتباری را برای گوشی شما ارسال می‌کند در نتیجه احتمال نفوذ به حساب شما به حداقل می‌رسد. همچنین از گذرواژه و نام کاربری یکسان برای حساب‌های مختلف استفاده نکنید.

شماره شش، از دیوار آتش برای امن کردن ورود به وای‌فای عمومی استفاده کنید

دیوارآتش همیشه این توانایی را ندارد تا مانع از آن شود تا هکرها به اطلاعات شخصی شما دست پیدا نکنند، اما ویژگی‌های مثبتی که دیوارهای آتش به همراه دارند همانند سدی از شما در برابر هکرها محافظت کنند. اکثر سیستم‌عامل‌ها شبیه به ویندوز، اوبونتو و... به صورت پیش‌فرض به دیوارآتش تجهیز شده‌اند. اما روی گوشی اندرویدی باید دیوارآتش را باید به شخص نصب کنید.

 فراموش نکنید دیوارهای آتش همواره باید فعال باشند تا یک لایه امنیتی اضافی را به شبکه و کامپیوتر شخصی شما اضافه کنند.

شماره هفت، از آنتی‌ویروس‌های خوب و به‌روز استفاده کنید

با این توصیه ها با خیال راحت به وای‌فای عمومی متصل شوید

هر کاربری برای محافظت از حریم خصوصی خود باید یک برنامه امنیتی یا ضدویروسی را روی کامپیوتر شخصی یا اندرویدی خود نصب کرده باشد. توجه داشته باشید که باید از ضدویروسی استفاده کنید که بانک اطلاعاتی آن جدیدترین امضا ویروس‌ها را در خود جای داده باشد. نرم‌افزار ضدویروس باید بتواند ترافیک شبکه ناشناخته یا ناخواسته را مسدود کرده تا در زمان ورود و مرور صفحات وب در یک شبکه عمومی رایگان با مشکلی روبرو نشوید.

در نهایت فراموش نکنید از حالت Private یا Incognito در زمان ورود به شبکه وای‌فای عمومی استفاده کنید تا امنیت وب‌گردی شما افزایش پیدا کند.




منبع : صبحانه 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار