کد خبر: ۱۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 08
دبیر شورای‌عالی‌فضای‌مجازی بر ورود دولت به دوره مجازی به‌جای الکترونیکی شدن و در‌نهایت ایجاد دولت‌ هوشمند در کشور تاکید کرد.
سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در دومین همایش بزرگ نظام اداری کشور گفت: در دنیا جامعه و دولت هوشمند در حالی مطرح می شود که ما هنوز دولت الکترونیک را پشت سر نگذاشتیم و جایگاه مان در رنکینگ بین المللی سه رقمی است بنابراین نگاه ما باید فضای مجازی باشد که یک گام بالاتر از الکترونیکی شدن بوده و از توسعه و به کار گیری فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی حاصل می شود.

وی با اشاره به این که توسعه فضای مجازی لازمه زندگی شهرنشینی و جمعیت متراکم شهرهای امروز است، گفت: افرادی که متوجه قواعد توسعه فضای مجازی نشوند فرصت های زندگی بهتر و نوین را از دست خواهند داد بنابراین ما در مواجهه با این باید فرآیندها و روابط را بازتعریف کنیم.

فیروزآبادی با بیان این که این فضا دو رکن اجتماعی و اقتصادی دارد، تصریح کرد: فضای مجازی اجتماعی است به دلیل اینکه روابط و فرآیندها را تغییر می‌دهد و همچنین اقتصادی است به این دلیل که اقتصاد جدیدی به نام دیجیتال در دنیا ایجاد کرده و شکل اقتصاد جهان را از کشاورزی و صنعتی به کشاورزی، صنعتی و خدماتی تغییر داده است بنابراین باید به دوره اقتصاد خدماتی با توجه به ایجاد شهرهای متراکم، افزایش درصد سالمندی و امید به زندگی وارد شویم.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین مباحث خدماتی شدن، بحث خدمات اداری است، تاکید کرد: جامعه به سمت شبکه ای شدن در حال حرکت است و براساس خصوصیت تکنولوژی آن تعبیر به تکنولوژی چند منظوره از آن می شود که در واقع در تمامی شئون زندگی انسان ورود می‌کند و فضای حقیقی آن را توسعه می‌دهد و برخلاف تکنولوژی های قبلی که ابزار بودند، این تکنولوژی، انسانی توانمند نسبت به عصر پیش از فضای مجازی می سازد که به دلیل مواجهه مستمر انسان با اطلاعات و دانش در این فضا، در صورتی که ابزار را از آن جدا کنید، دانش، اطلاعات، تجربه و مهارت کاربران آن سلب نمی‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: در این عصر باید ساختارها اصلاح شوند که این اصلاحات در سطح سخت افزار ونرم افزارها صورت گرفته و سخت افزارها سالهاست که ماژولار و مقیاس پذیر ساخته می شوند و نرم افزارها نیز مبتنی بر سرویس ها و خدمات هستند و در نهایت این که وب سرویس به عنوان یک مفهوم ضروری تاریخی مربوط به جامعه امروز و تاثیرگذار در روند رشد تکنولوژیکی و توسعه اداری مطرح است.

فیروزآبادی افزود: باید در فرآیندها بازنگری داشته باشیم که براساس آن معماری سازمان ها باید اصلاح شود و هم چنین فرآیندهای جدید که مربوط به بسط ماموریتهای ماست، ایجاد شود. ماموریت، چشم انداز و اهداف در حال تغییر است و تغییرات نسلی در تمامی حوزه های تکنولوژیکی به کمتر از یک دهه کاهش پیدا کرده و این تغییرات در حوزه اداری نیز مطرح است اما چون مفهومی و فکری است پیاده‌سازی آن سخت است در حالی که در جوامع توسعه یافته هر دهه شاهد تحولات اداری نسلی و هر تقریبا سه دهه شاهد جهش در این حوزه ها هستیم.

وی با اشاره به این که هدف دولت الکترونیک این است که سطح تعامل با مردم را الکترونیکی کند، اظهار داشت: دولت الکترونیک از سطح اطلاع رسانی یک‌طرفه دولت به مردم شروع شد و بعد ارتباط دو‌طرفه مردم شکل گرفت تا مردم بتوانند نیازهایشان را مطرح کنند، در مرحله سوم دولت باید نیاز مردم را برطرف کند و در مرحله چهارم کنش شکل می گیرد. اما در دولت مجازی ما یک گام بالاتر رفته و به مرحله مشارکت می رسیم که متاسفانه ما هنوز بین مرحله دوم و سوم قرار داریم و در بعضی حوزه ها وارد مرحله چهارم شدیم که به توسعه یوزپلنگی و جزایری تعبیر می شود و با توسعه یکپارچه فاصله داریم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که مشارکت مردم در دولت مجازی موجب ایجاد اشتغال و تحول اقتصادی می شود، تاکید کرد: برای دست یابی به این مهم ما نیاز به پیاده‌سازی نظام رگولاتوری در نظام اداری کشور داریم. پیش از این تاکید بر خروج دولت از تصدی گری بود که متاسفانه در آن دچار نوعی رهاسازی غیر مسئولانه شدیم در حالی اگر از تصدی گری خارج می‌شدیم باید در نظام رگولاتوری با مشارکت ذی نفعان در تصمیم گیری ها، قانون گذاری ها و تعریف فرآیندها همراه می شدیم.

وی با اشاره به این که در دولت مجازی ذی نفعان مورد توجه اند که عمده آن مردم حقیقی و حقوقی به صورت کسب و کارها هستند، افزود: باید مرزهای خود را در ارتباط با مردم و کسب و کارها تعریف مجدد کنیم چرا که دیگر مرزها محدود به سازمان ها نیستند بلکه فین تک ها، کسب و کارهای مجازی و پول مجازی در حال شکل گیری بوده و حتی نظام بیمه و قانون کار به صورت مجازی در دنیا راه اندازی شده و در آن حتی محل کار وکشور بیمه شونده و بیمه کننده مشخص نیست.

وی گفت: پارادیم حاضر در دنیا شبکه ای، خدماتی و افقی شدن است البته در این افقی شدن ساختارهای هرمی افقی تر می‌شود اما دولت عمودی تر می‌شود که در واقع قرار است نقش دولت افقی تر شود ولی در عین حال نفوذش در جامعه تا سطح شهروند و مشارکت آن از طریق نظام رگولاتوری پیش رود. همچنین دولت هوشمند بر پایه شبکه اطلاعات است که باید در آن تسهیم اطلاعات صورت گیرد اما متأسفانه نگاه ما هنوز تصاحب بانک های اطلاعاتی است در صورتی که این بانک ها موجود زنده هستند و در صورتی که از شبکه خارج شوند می میرند بنابراین باید در این شبکه هر کس خودش بروز باشد اما در شبکه روابط، هویت ها، فرآیندها، حدود اختیارات در پردازش و دسترسی ها تعریف شود تا یک نظام هوشمند شکل بگیرد.

فیروزآبادی با اشاره به این که باید زیرساخت های لازم در کشور فراهم شود که البته در این زمینه نیز با تأخر روبرو هستیم، اعلام کرد: در کشور صدها دیتا سنتر وجود دارد اما اغلب آنها استاندارد نیستند به این دلیل که نگاه حاکم در کشور تصاحبی است در صورتی که دیتاسنتر کار تخصصی است و باید به بخش خصوصی و کسب و کارها واگذار شود و اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد صرفه جویی تقریبا بیش از 70 درصدی در هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری بوده و یک شبکه امن و پایدار خواهیم داشت. همچنین باید پلت فرم های ما ملی باشند نمی‌توانیم امنیت، توسعه، آینده ،دانایی و نظام اداری مان را بر پلت فرم‌ها، سیستم های عامل، سخت افزارها و نرم افزارهای خارجی بگذاریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار