کد خبر: ۱۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 08
یارگیری تروریست‌ها در فضای مجازی تفکر داعشی و تکفیری هنوز توسط عوامل این گروهک‌ها در فضای مجازی تبلیغ و ترویج می‌شود.
سردار سیدکمال هادیانفر در ششمین نشست گروه کاری جرایم سایبری رؤسای بخش‌های سایبری اوراسیا که صبح امروز در هتل ارم تهران برگزار شد، اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت یکی از مهمترین رویدادهای بین‌المللی سازمان اینترپل در حوزه امنیت فضای سایبر، این نشست است، زیرا تصمیم‌گیران اصلی حوزه مقابله با جرایم سایبری در آن حضور دارند و این فرصت بسیار عالی و مغتنم برای پلیس همه کشورهای آسیایی و اروپایی است.

رئیس پلیس فتا ناجا اضافه کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که بیش از ۴.۲ میلیارد نفر در جهان کاربر فضای سایبر هستند و زندگی بشر بدون اینترنت دچار مشکلات فراوان می‌شود و در برخی امور حتی مختل می‌گردد. سردار هادیانفر تصریح کرد: امروز تأمین امنیت فضای سایبر، چالش تمام کشورهای جهان است و برای این مهم همه دولت‌ها در حال تکاپو و سرمایه‌گذاری هستند.

وی با اشاره به اهمیت رصد این فضا گفت: سازمان‌های معتبر جهان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۰ جرایم، حملات سایبری و سرقت اطلاعات، ضرر مالی برابر دو تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد. رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: در این میان دستگاه‌های هوشمند و خدمات آن نیز سهم گسترده‌ای را به عنوان عضوی از شاکله فنی اطلاعات به خود اختصاص خواهد داد.

سردار هادیانفر با اشاره به تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان که باعث نگرانی جامعه جهانی خواهد شد، خاطرنشان کرد: رشد شتابان فناوری ارتباطات و اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به مقوله امنیت، گروه‌های سازمان‌یافته و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای سایبری، از جمله مهمترین تهدیدها و چالش‌های کنونی و آینده جهان است.

فاز جدید تروریست‌ها برای یارگیری پنهان در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به پایان کار داعش در میدان نبرد، گفت که تفکر داعشی و تکفیری هنوز توسط عوامل این گروهک‌ها در فضای مجازی تبلیغ و ترویج می‌شود. وی با بیان اینکه می‌توان گفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مدرن سرچشمه بسیاری از جرایم هستند، گفت: به همین دلیل است که امنیت فضای سایبر بیش از پیش پراهمیت شده و باید همه کشورهای جهان به دور از اختلافات و مسائل سیاسی برای تحقق این امنیت گام‌های اساسی را بردارند.

سردار هادیانفر رشد شتابان فناوری ارتباطات و اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی را بدون توجه به مقوله امنیت و شکل گیری گروه‌های سازمان یافته مجرمان و همچنین افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در فضای سایبر جزو تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان برشمرد و گفت: فعالیت‌های مجرمان،‌ گروه‌های سازمان یافته و تروریست‌هایی چون داعش، النصره، القاعده و ده‌ها گروهک تروریستی که به صورت پنهان در کشورها فعالیت می‌کنند و همچنین فعالیت در دارک نت، فری نت و فعالیت در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌هایی همچون توئیتر، تلگرام، فیس بوک و ... در کنار ابزارهایی مانند پول مجازی، سرویس‌های رمزگذاری، مخفی کننده هویت و‌... سبب ایجاد بستری امن برای مجرمان و تروریست‌ها شدند.

وی با اشاره به همکاری مشترک ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب الله برای پایان دادن به داعش در میدان نبرد، گفت: داعش در میدان نبرد تمام شده اما تفکر داعش و تکفیری هنوز در فضای سایبری توسط عوامل این گروهک تبلیغ و ترویج می‌شود و از فضاهایی مثل تلگرام و توئیتر برای ترویج عقاید خود و همچنین جذب، آموزش و بکارگیری افراد در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فضا ناجا با بیان اینکه گروه‌های تروریستی از اوایل سال 2018 وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده و شبکه سازی سایبری برای یارگیری پنهان شده‌اند،‌ گفت: به گونه‌ای که گروهک تروریستی داعش با چند صد کانال و با 11 زبان زنده دنیا در تلگرام فعال است و متأسفانه ابزارهای سفارشی سازی شده‌ای که عمدتا در پیام رسان‌های موبایلی تحت عنوان امنیت کاربران طراحی می‌شود، بسترهای امنی را برای مجرمان و تروریست‌ها در دنیا ایجاد کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار