تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 04
تکنولوژی‌ها همواره در حال تغییر شکل دنیای ما هستند. هر یک با آمدن خود بخشی از زندگیمان را راحت‌تر می‌کنند اما در عین حال باعث می‌شوند بسیاری از روال‌های سابق زندگی به کلی به دست فراموشی سپرده شود.

به گزارش آی تابناک : اگر بخواهیم تنها به حوزه دیجیتال نگاه کنیم می‌بینیم که اینترنت به خودی خود تحولی عظیم در شکل زندگی بشر ایجاد کرده است به شکلی که بسیاری از ما نمی‌توانیم حتی یک روز هم بدون اینترنت زندگی کنیم؛ اما اینترنت مثال فوق‌العاده جامعی است؛ کافی است به گوشی‌های هوشمند نگاه کنید. هر چه که گوشی‌های هوشمند قدرتمندتر شدند کم‌کم نقش سایر ابزارها مانند دوربین، ساعت، تقویم، دفترچه یاداشت، رادیو و حتی تلویزیون کم‌رنگ‌تر شد! بله تکنولوژی به همین سادگی در زندگی ما رسوخ می‌کند و بی سر و صدا شکل آن را تغییر می‌دهد.

آنچه تا 2020 رخ می‌دهد

اواخر سال 2016 موسسه گارتنر در مقاله‌ای با عنوان Gartner's Top Strategic Predictions for 2017 and Beyond: Surviving the Storm Winds of Digital Disruption مهمترین اتفاقات تکنولوژی 5 سال آینده (تا سال 2020) را پیش‌بینی کرده است.

در این مقاله چندین پیش‌بینی جالب و البته تامل برانگیز درباره تغییرات آینده دنیای فناوری اطلاعات را شاهد هستیم:

  • تا سال 2020، 100 میلیون کاربر با استفاده از واقعیت افزوده خرید می‌کنند.
  • تا سال 2020، یک بیزنس مبتنی بر بلاک چین ارزشی بیش از 10 میلیارد خواهد داشت.
  • تا سال 2020 اینترنت اشیا (IOT) نیاز به مراکز داده را حدود 3 درصد افزایش می‌دهد.
  • تا سال 2020، 40 درصد از کارمندان با استفاده از دستبندهای هوشمند سلامتی، هزینه مراقبت‌های پزشکی خود را کاهش می‌دهند.
  • تا سال 2020 یک پنجم برندهای موبایل دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی ارائه نمی‌دهند و تنها بر وب تکیه می‌کنند.
  • تا سال 2020 مرور وب بدون استفاده از نمایشگر تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.
  • و...

در ادامه به صورت جزیی‌تر سه مورد از این پیش‌بینی‌ها را بررسی می‌کنیم.

پیش‌بینی اول : تا سال 2020 بیش از 2020 میلیون کاربر با استفاده از واقعیت افزوده (Augmented Reality) خرید می‌کنند

همان طور که می‌دانید امروزه فروشگاه‌های اینترنتی به خوبی جای خود را بین مردم باز کرده‌اند و هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت‌رسانی به کاربران هستند اما این روش برای فروش برخی محصولات جواب نمی‌دهد مثلا هنوز هم افراد بسیاری هستند که ترجیح می‌دهند برای خرید لباس حتما آن را پرو کنند. این مسئله باعث می‌شود بیزنس‌های حوزه پوشاک و حوزه‌های مشابه به مشکل بخورند اما باز هم تکنولوژی به میدان می‌آید و حلال مشکلات می‌شود. اصلا عجیب نیست که فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از واقعیت مجازی شرایطی فراهم کنند که کاربر به‌راحتی بتواند کالای مورد نظر خود را تست کند و سپس راحت‌تر اقدام به خرید کند.

پیش‌بینی دوم : تا سال 2020 گجت‌های بدون نمایشگر نظیر اکوی آمازون در بیش از 10 میلیون خانواده استفاده می‌شوند

دستیارهای صوتی هوشمند همچون گوگل اسیستنت، کورتانا، الکسا و سیری این روزها به شدت همه‌گیر شده‌اند. همین موضوع باعث شده است که کمپانی‌ها بر سر بهبود این تکنولوژی با هم رقابت کنند. جالب است بدانید در تحقیقات اخیر گوگل اسیستنت هوشمند‌ترین دستیار صوتی شناخته شده است.

در کنار دستیارهای صوتی، گجت‌هایی همچون اکوی آمازون، ایرپادهای بی‌سیم اپل و گوگل هوم هم ساخته شده‌اند. دستیارهای صوتی به همراه گجت‌های هوشمندی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند و البته صفحه نمایش هم ندارند، مسلما مرور وب بدون نیاز به صفحه نمایش افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود استفاده از گجت‌های بدون صفحه نمایش تا سال 2020 با 30 درصد رشد همراه باشد.

پیش‌بینی سوم : تا سال 2020، بیزنس‌های مبتنی بر مدل بلاک چین ارزشی نزدیک به 10 میلیارد خواهند داشت

بلاک چین تکنولوژی است که می‌تواند به تنهایی تغییرات زیادی را در حوزه‌های مختلف زندگی بشر از اقتصاد گرفته تا بیمه و گردش‌گری ایجاد کند. به عنوان مهمترین و قابل لمس‌ترین مثال می‌توانیم از بیت کوین نام ببریم که بر بستر بلاک چین کار می‌کند و به خودی خود تغییرات چشمگیری را در حوزه اقتصاد به همراه خواهد داشت.

بلاک چین می‌تواند باعث ایجاد جریان آزاد اطلاعات شود و در عین سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها، هزینه را هم کاهش دهد. بنابراین دور از انتظار نیست که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه انجام شود و از طرف دیگر ارزش این نمونه شرکت‌ها هم با افزایش چشمگیری همراه باشد.

نتیجه پیش‌بینی‌ها برای تحول دنیا تا سال 2020

نتیجه پیش‌بینی‌های این مقاله در سه جمله خلاصه می‌شود:

  1. تجربه دیجیتال کاربران را به سمت فعالیت‌های مجازی سوق می دهد.
  2. نوآوری بیزنس‌ها تغییرات خارق‌العاده ای را در مفاهیم ساده ایجاد می‌کند.
  3. تاثیرات ثانویه تغییرات دیجیتال به مراتب بیشتر از تاثیرات اولیه آن است.



منبع : سیناپرس 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار