کد خبر: ۱۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 April 26
انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژی پاک و در دسترس کشورمان است که انرژی آن بیش از هزار برابر انرژی مصرفی و نفتی مان است.

به گزارش آی تابناک : طبق تحقیق های به عمل آمده، کشور آفتاب خیز ایران روزانه به طور متوسط 18 مگاژول بر مترمربع انرژی خورشیدی دریافت می کند؛ اگر این میزان انرژی را بر سطح کل کشور ضرب کنیم عدد بسیار بزرگی به دست می آید که اصلا قابل مقایسه با انرژی فسیلی نیست.

دکتر شهریار بزرگمهری، مدیرگروه پژوهشی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو در این خصوص با اشاره به وضعیت ایران از لحاظ میزان منابع انرژی ‌گفته است: اولین پتانسیل عظیم انرژی تجدید پذیر کشور انرژی خورشیدی است که در سال به طور متوسط 300 روز آفتابی داریم و از این رو پتانسیل متوسط تابش انرژی خورشیدی ایران حدود 2 برابر کشورهای اروپایی است.

وی، بدترین شرایط انرژی خورشیدی کشور را در شهرهای شمالی استان‌های مازندران و گیلان دانسته و با بیان اینکه وضعیت تابش خورشید در این شهرها از بهترین نقاط تابش در کشور آلمان هم بهتر است، ادامه داده است: به طور متوسط می‌توانیم 5.5 کیلووات ساعت انرژی الکتریسته در روز با استفاده از پنل یک کیلوواتی خورشید تولید کنیم که این پتانسیل مزیت عمده برای ما در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود.

به گفته وی، اگر تنها در یک درصد از خاک کشور بتوانیم انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریسته با راندمان پایین 10 درصد تبدیل کنیم، توان تولیدی لحظه‌ای ما برابر با توان مصرفی مورد نیاز کل جهان خواهد شد.

اصغر حاجی سقطی،عضو هیات علمی دانشگاه دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این خصوص گفته است: هم اکنون تابش خورشید به زمین بسیار بیشتر از انرژی مصرفی کل کشورهای کره زمین است یعنی اگر بتوان این تابش را به صورت مختلف گردآوری، جذب و ذخیره کنیم دیگر به هیچ نوع انرژی، سوخت فسیلی و اتمی نیاز پیدا نخواهیم کرد.

وی دو نقطه استرالیا و مرکز ایران(کویر) را بیشترین مکان تابش خورشید دانست و با اشاره به موقعیت خاص منطقه کویر ایران گفته است: منطقه کویر ایران شرایط خاصی دارد که اگر بتوان انرژی حاصل از خورشید را در این منطقه جمع آوری کنیم تا برای انواع مختلف انرژی مصرفی مانند برق، گرما استفاده کنیم، جوابگوی تمام انرژی مصرف دنیا خواهد بود.

وی افزوده است: خوشبختانه هم اکنون براساس موقعیت جغرافیایی کشور می توان به طور متوسط  در مناطق جنوبی مانند بندرعباس در هر مترمربع حدود 7کیلو وات ساعت از این انرژی خورشیدی استفاده کنیم. هر چه به مناطق شمالی نزدیک ترمی شویم میزان آن نیز کاهش می یابد مثلا در هر متر مربع شیراز حدود 6 کیلووات ساعت، در تهران 5 کیلو وات ساعت و در آذربایجان 4کیلو وات ساعت می توانیم از طریق گرد آورنده ها، انرژی خورشیدی را جمع آوری و جذب کنیم.

وی بیان کرده است: این رقم نسبت به سایر کشورهای اروپایی قابل توجه است زیرا اغلب کشورهای اروپایی آفتاب خیز نیستند . به عنوان مثال کشور سوئد درفصل تابستان 20الی 21 ساعت روز و در فصل زمستان20الی21 ساعت شب دارد. درصورتی که ما در کشورمان حدود 3هزار ساعت در ماه روز آفتابی داریم که به ما این امکان را می دهد تا از تجهیزات خورشیدی استفاده و انرژی خورشیدی را به صورت های مختلف گردآوری کنیم.

تجهیز مناطق محروم ایران به نیروگاه های خورشید

تاکنون بالغ بر ۹۷۱ نیروگاه با ظرفیت تجمعی ۴۸۵۵ کیلووات در مناطق محروم کشور احداث شده است. این نیروگاه ها در راستای توسعه مناطق محروم و از طریق انعقاد قرارداد تضمینی خرید برق توسط ساتبا و با همکاری شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشور احداث شده و هر روز شاهد افزایش تعداد آنها هستیم.

پراکندگی این نیروگاه ها نشان می دهد که در بخش های زیادی از کشورمان شاهد احداث این نیروگاه ها هستیم و از این حیث استان خراسان رضوی با ۴۷۰ نیروگاه، فارس با ۲۸۵ نیروگاه و و کرمان با ۱۱۴ نیروگاه حائز رتبه های اول تا سوم می‌باشند.

مدیران ساتبا امیدوارند با تخصیص به موقع و کامل بودجه های مصوب برای خرید برق تجدید پذیر، هر روز شاهد تداوم این حرکت و افزایش روز افزون این نیروگاه ها باشیم که نتیجه آن محرومیت زدایی و اشتغال زایی برای مردم کشورمان خواهد بود.

باور اشتباه مردم نسبت به گران بودن انرژی خورشیدی

داوود فدایی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم پیشرفت های تکنولوژی بشر، بکارگیری از این انرژی ارزان با قدمتی تاریخی هنوز در بین مردم رواج نیافته و کمتر به آن بها داده شده است، گفته است: ما زمانی که می خواهیم در یک تکنولوژی پیشرفت کنیم باید در کنار کارهای دانشی کارهای فرهنگی نیز به انجام برسانیم. وقتی تقاضای یک کالا در جامعه ارتقا می یابد به طبع چرخه صنعت نیز به حرکت در خواهد آمد. به عنوان مثال از زمانی که تکنولوژی موبایل وارد بازار شد، کمتر کسی را می توان دید که وابستگی به این تکنولوژی نداشته باشد زیرا تبلیغات گسترده ای در این بخش صورت گرفته است و کاربردهای این تکنولوژی به خوبی در بین عموم مردم تبیین شده و هر روزه بر قابلیت های آن افزوده می شود. در صورتی که متاسفانه در این بخش اطلاع رسانی های زیادی به عمل نیامده است.

رییس انجمن صنایع خورشیدی ایران با تاکید بر باور غلط عموم مردم نسبت به گران بودن انرژی خورشیدی اظهار داشته است: گران بودن انرژی خورشیدی یک تصور غلطی است که در اذهان عموم مردم ایجاد شده است زیرا حدود 10 سال گذشته به ازای هر وات برق که از خورشید تامین می شد باید 11 دلار می پرداختیم در صورتی که امروزه باید کمتر از یک دلار بپردازیم یعنی طی این 10 سال 10 برابر ارزان تر شده است و از آنجا که سیستم های خورشیدی حداقل 20 سال کارایی دارند .

وی گفته است: هر چه به سمت آینده پیش می رویم با پیشرفت تکنولوژی، هزینه های سرمایه گذاری تجهیزات خورشیدی کمتر و کیفیت و راندمان آن نیز بیشتر می شود بنابراین حرکت کشور به سمت انرژی خورشیدی و بهره برداری از آن و حرکت کردن به طرف کاربردی کردن این نوع از انرژی ها یک ضرورت است نه انتخاب.





منبع : سیناپرس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار