کد خبر: ۱۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 April 24
حمایت و تقویت پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی از جمله موضوعاتی است که علاوه‌بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات مرکز ملی فضای مجازی هم مورد تاکید رئیس دولت تدبیر و امید قرار گرفته است و شکی نیست که اگر وزارت ارتباطات و متولیان امر در اجرای وظایف خود، موانع موجود بر سر راه پیام‌رسان‌های داخلی را بردارند، آنها به‌زودی قله‌های موفقیت را فتح می‌کنند.  جدا از موضوع امنیت، بی‌اعتمادی یا نقض حریم خصوصی، این سوال وجود دارد که آیا کیفیت و نوع طراحی اپلیکیشن‌های ایرانی هم باعث دلزدگی مردم از آنها شده است؟ 

تشابه اسمی دو پیام‌رسان «گپ» و «آی‌گپ» سبب شده است که بعضا کاربران این دو پیام‌رسان را که هر دو هم بومی هستند با هم اشتباه بگیرند. هرکدام از مدیران این دو پیام‌رسان ادعا می‌کنند ما زودتر از دیگری آغاز به کار کردیم و نفر دیگر باید نام خود را تغییر دهد.  در دومین پرونده خبری «فرهیختگان» که در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است، به سراغ محمدرسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان «آی‌گپ» رفتیم و با او به گفت‌وگو پرداختیم.

چرا نامی مشابه نام پیام‌رسان «گپ» که حدود ۶ ماه قبل از «آی‌گپ» راه‌اندازی شد، انتخاب کردید؟
این تفکر اشتباه است. ما قبل از گپ بودیم، تاریخ اولین نسخه اندروید ما به آبان ۹۴ برمی‌گردد. از همه مهم‌تر باید بدانید یک سال پیش‌تر ما در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه بودیم. یک‌شبه یک محصول و نامش تولید نمی‌شود که بگوییم سال ۹۴ اولین محصول ارائه شد. فعالیت پیام‌رسان آی‌گپ از سال ۹۲ آغاز و خروجی این نرم‌افزار نیز از سال ۱۳۹۴ به کاربران عرضه شد که در مقایسه با اولین نسخه ارائه‌شده «گپ» یک سال پیش‌تر بوده است؛ «گپ» کلمه‌ای است که هم ایرانی‌ها و هم اطراف ایران برای گفت‌وگو از آن استفاده می‌کنند و نامی بود که به ذهن ما هم رسید، ولی چون گپ (Gap) یک برند ثبت‌شده بین‌المللی برای یک شرکت پوشاک آمریکایی و حتی در ایران ثبت شده است، «آی‌گپ» را انتخاب کردیم. کلمه «آی» را هرکسی می‌تواند یک چیزی معنی کند؛ یک معنای آن می‌تواند ایران باشد و شخص دیگر معنی دیگری برای آن در نظر بگیرد.  تاریخ انتشار عرضه اولیه پیام‌رسان و اولین رونمایی «آی‌گپ» ۱۶ آبان ۱۳۹۴ و لینک آن هم موجود است ولی به خاطر نداشتن تبلیغات، «آی‌گپ» دیده نشد. البته می‌توانم مدارک دیگری را ارائه بدهم.

چون این دو تقابل اسمی دارند، در ذهن مخاطب دو موضوع ایجاد می‌شود؛ یا اینکه دو پیام‌رسان یکی هستند و حالا یک فضای ابر رقابتی برای کاربر ایجاد کرده‌اند یا فرضا یک‌سری با گپ راحت‌تر هستند و فکر می‌کنند آی‌گپ زیر پرچم گپ قرار می‌گیرد یا بالعکس. شما درخواست تغییر نام از شرکت مقابل‌تان نداشتید؟
برای ما این مسائل اهمیت ندارد. اولا نرم‌افزار «گپ» امکان ثبت ندارد؛ چون نمی‌تواند «گپ» را ثبت بین‌المللی کند. به دلیل اینکه گپ برندی است که در کل دنیا و حتی در ایران ثبت شده و نمی‌توانند به هیچ عنوان اسم گپ را ثبت کنند. حتما گپ باید پسوند یا پیشوند داشته باشد. شرکت «گپ» هم اسم اصلی را گپ‌افزار نامگذاری کرده و حتی از ابتدا در سایت اصلی هم گپ‌افزار بود. ما مشکلی با نام آنها نداریم که می‌خواهد «گپ» یا «گپ‌افزار» باشد. ما نمی‌خواهیم تغییری در اسم «آی‌گپ» داشته باشیم، به دلیل اینکه ما درخواست ثبت بین‌المللی دادیم و ۱۸ هزار ‌دلار هزینه کردیم تا در هفت کشور این نام را ثبت کنیم و قصد تغییر آن را به هیچ عنوان نداریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار