تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 20
اپلیکیشن پیام رسان ایتا یکی از پیام رسان‌های ایرانی است که این روزها با سرعت بسیار زیادی در حال رشد بوده و در چند روز اخیر بیش از ۵۰۰ هزار بار نصب موفق داشته است که نمودارهای مربوط به بازدید از این اپلیکیشن نشان می‌دهد که شاید به‌زودی ایتا را جلوتر از پیام رسان‌های بزرگی مانند سروش، بله و گپ ببینیم.

به گزارش آی تابناک : در این مقاله قصد داریم به دلایل مختلفی بپردازیم که ما را برای استفاده نکردن از ایتا قانع می‌کند! پیام رسان ایتا دارای اینترنت با تخفیف ۵۰ درصدی است و از جمله نکاتی که برای آن گفته می‌شود، احتمال انتقال کامل کانال‌های تلگرامی به این پیام رسان است.

البته همان‌طور که در مطلب دیگری که در آی‌تی‌رسان منتشر کردیم، سورس این پیام رسان ظاهرا کپی بوده و حتی به دلایل مختلف، به‌نظر می‌رسد سرورهای این پیام رسان به سرورهای تلگرام متصل هستند چرا که تنها راه انتقال اطلاعات کانال‌های تلگرامی صرفا از این طریق بوده و راه حل دیگری نیز ندارد.

پیام رسان ایتا

۱- کپی بودن سورس نرم افزار

از جمله ویژگی‌های بد پیام رسان ایتا ، کپی بودن سورس این نرم افزار است. با یک بررسی ساده می‌توان به این موضوع پی برد که مسئولین این پیام رسان برای اینکه بتوانند یک پیام رسان قابل قبول برای کاربران ایرانی طراحی کنند، دست به استفاده از سورس تلگرام زده‌اند و بر خلاف پیام رسان سروش، بله و دیگر پیام رسان‌های ایرانی اقدام به برنامه نویسی صفر تا صد آن ننموده‌اند.

اینکه این پیام رسان از یک اپلیکیشن قدرتمند کپی شده باشد، به خودی خود بد نیست ولی سوال اینجاست که در آینده‌ای نه چندان دور، برنامه نویسان ایتا چگونه می‌خواهند پیشرفت‌های تلگرام و امکاناتی که احتمالا مورد استفاده کاربران خواهد بود، در ایتا اعمال نمایند؟

۲- عدم وجود ورود دو مرحله‌ای

یکی دیگر از اشکالات بسیار جدی پیام رسان ایتا در زمینه امنیت آن است که اولین مورد مهم عدم وجود ورود دو مرحله‌ای در این پیام رسان است. در حالی‌که بسیاری از کاربران ایرانی با تبلیغاتی که رسانه‌ها انجام داده‌اند، به تازگی به لزوم فعال بودن ورود دو مرحله‌ای پی برده‌اند، پیام رسان ایتا از این قابلیت برخوردار نبوده و این بدین معنی است که اگر به هر دلیلی اکانت کاربری شما در ایتا هک شود، به هیچ وجه از این رویداد مطلع نخواهید شد و به طور کلی دسترسی به اکانت خود را از دست خواهید داد!

۳- عدم وجود سکرت چت

از دیگر نکات بسیار مهم که از ضعف‌های جدی پیام رسان ایتا محسوب می‌شود، عدم امکان استفاده از گفتگوی امن است! یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده تلگرام در بخش گفتگوهای دو نفره وجود بخش سکرت چت بود که کاربر می‌توانست با استفاده از آن و به صورت رمزنگاری شده با مخاطبین خود گفتگو کند و بدین ترتیب و به هیچ طریقی امکان دسترسی به محتوای گفتگو وجود نداشت.

امکان گفتگوی محرمانه در بعضی از پیام رسان‌های داخلی نیز وجود دارد که با الگوریتم‌های رمزنگاری بسیار پیشرفته انجام شده‌اند ولی پیام رسان ایتا در کمال تعجب در بحث امنیت گفتگوها ضعیف عمل کرده است.

۴- عدم وجود امکانات مالی و بانکی که مزیت پیام رسان‌های ایرانی است!

یکی از نقاط قوتی که معمولا مسئولین برای پیام رسان‌های داخلی مطرح می‌کنند، امکان استفاده از خدمات مالی و بانکی در این نرم افزارهاست ولی پیام رسان ایتا به طور کلی از کوچک‌ترین امکانات جانبی این چنینی بی بهره است! در حالیکه به طور مثال در اپلیکیشن پیام رسان بله، به کامل‌ترین امکانات مالی و بانکی دسترسی دارید و یا اینکه از طریق پیام رسان سروش امکان خرید شارژ و پرداخت قبوض فراهم است، در ایتا خبری از این امکانات نیست و عملا هیچ فایده‌ای برای کاربر ایرانی ندارد!

مسئولین وزارت ارتباطات از مزایای پیام رسان‌های داخلی برای کاربران ایرانی سخن می‌گویند که پیام رسان‌های خارجی امکان ارایه آن‌ها را ندارند ولی به نظر می‌رسد تنها قابلیت و امتیاز اپلیکیشن پیام رسان ایتا ایرانی بودن آن است.

۵- عدم وجود تماس صوتی و تصویری

اپلیکیشن بیسفون که اولین پیام رسان ایرانی است و یا اپلیکیشن پیام رسان سروش که انتقادات زیادی به آن وارد می‌شود و یا حتی گپ نیز از قابلیت تماس صوتی برخوردار هستند ولی ایتا هیچ امکانی را برای تماس صوتی و تصویری کاربران قرار نداده است.

این پیام رسان که از سرورهای داخل کشور بهره می‌برد، صرفا ظاهر تلگرام را شبیه سازی کرده و حتی به بخش تماس صوتی این پیام رسان خارجی نیز توجهی نداشته است. در حالی‌که صحبت‌های فراوانی برای جایگزینی ایتا با تلگرام انجام شده است، این پیام رسان به دلیل ضعف‌های بسیار زیادی که دارد و مهم‌ترین آنها نبود امکان تماس صوتی و تصویری است، گزینه خوبی برای جایگزینی تلگرام نیست.

البته شاید دلیل نبودن این امکان به همان دلیلی است که مسئولین ایتا نتوانستند مواردی از جمله سکرت چت و ورود دو مرحله‌ای را در این پیام رسان فعال نمایند.

۶- عدم مشخص بودن پشتیبانی و امنیت

شاید مطرح کردن این بخش همانند توضیحی که در پیام رسان سروش به آن اشاره کردیم تکراری باشد ولی قطعا این تکراری بودن از اهمیت این موضوع نمی‌کاهد. هدف از اشاره به این موضوع نیز صرفا شفاف‌سازی فعالیت این پیام رسان است که احتمالا قصد میزبانی از اطلاعات میلیون‌ها ایرانی را داشته و شاید به‌زودی تبدیل به بزرگترین رسانه ایرانی شود!

در توضیحات سایت این اپلیکیشن به پشتیبانی اشاره شده است که توسط شرکت اندیشه یاوران تمدن امروز انجام می‌شود. بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که این شرکت نه تنها فعالیت و سابقه‌ای در زمینه ارایه راهکارهای نرم افزاری در بخش برنامه‌های موبایل و کامپیوتر نداشته، حتی به نظر می‌رسد به تازگی متولد شده است!

بدیهی است که همان مقدار که ابهام در پشتیبانی از تلگرام وجود دارد، در مورد ایتا نیز می‌بایست این ابهام‌زدایی انجام شود؛ چرا که برای ما به عنوان یک رسانه و قطعا برای بسیاری از کاربران ایرانی به عنوان مخاطبین این اپلیکیشن‌ها سوال پیش می‌آید که وقتی پیام رسان‌هایی مانند بله در کشور ما وجود دارند که به طور کامل پشتیبان و شرکت‌های تامین کننده بودجه آن مشخص است، حضور برنامه‌هایی مانند ایتا که به طور کلی پشتوانه آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، قانع کننده است؟ قطعا همین مورد یک دلیل محکم برای استفاده نکردن از پیام رسان ایتا محسوب می‌شود.

پیام رسان ایتا

 

۶ دلیل بالا مواردی بود که در تجربه کاربری ما و طبق تحقیقاتی که انجام دادیم مشخص شده و بدیهی است موارد دیگری نیز برای استفاده نکردن از ایتا می‌توان مطرح کرد. امیدواریم مسئولین این پیام رسان ایرانی با مطالعه این اشکالات نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرده تا شانس خودشان را برای کسب یوزر از این بازار پر کاربر بالاتر ببرند.





منبع : آی تی رسان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار